söndag 6 februari 2011

Fokus på Indien

Just nu pågår förberedelserna inför flygutställningen Aero India 2011 som kommer att äga rum mellan den 9-13 februari på Yelahanka-basen i Bangalore. Givetvis är Saab där med bl.a. två Gripen C/D. Tolgfors har redan varit på besök för att visa att svenska staten stöttar affäören. En mycket intressant signal till vilka länder som Indien anser som framtida motståndare är att man har inte bjudit in ärkefienden Pakistan, men heller inte Iran och Kina.

Throughout the 1980s and 1990s, India and Iran charted close military relations, not only because of diplomatic ties but because the two countries shared a common Russian weapons platform. In recent years, though, India has shied from Tehran, either voting against or abstaining in U.N. votes on Iran's nuclear ambitions or its human rights record.

Konkurrensen hårdnar nu betydligt i dena affär. Kinas demonstration av J-20 innebär att det finns risker att Pakistan kommer att i framtiden inneha denna typ av flygplan. Ryssarna har tidigare pratat om att låta Indien samarbeta i T-50 projektet. Nu visar USA intresse av att sälja sina F-35/JSF till Indien. Frågan är om det bara är försäljning, eller om man även kan tänka sig indistruellt samarbete och exportera teknologin i F-35 till indierna?

U.S. Undersecretary of Defense Ashton Carter, head of acquisitions at the Pentagon, hinted at the possibility saying that there was "nothing on our side, no principle that bar Indian participation in the Joint Strike Fighter program."

Tidigare har Indiens intresse av F-35 stoppats av de amerikanska tullbestämmelserna, men dessa har lättats upp.

The trade mission comes on the heels of last week's announcement lifting a 12-year-old export control ban on nine Indian space and defence-related companies, removing them from the so-called Entity List in a move expected to drive hi-tech trade and forge closer strategic ties with India.
...
Lockheed Martin Vice President Orville Prins recently confirmed that the company had received an official interest request by the Indian navy. The request concerned naval variants of the F-35, including the F-35B STOVL and F-35C.

"We are going to offer our aircraft to them," he was quoted saying by the Defense Update Web site.

Citing the Tellis report, Defense News said India was eyeing the purchase of 126 fighters, valued at more than $10 billion. Competitors are said to include the Lockheed Martin F-16IN Super Viper, Boeing F/A-18E/F Super Hornet, Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale, Saab JAS-39 Gripen and the Mikoyan MiG-35.

The possible release of Joint Strike Fighter program technology to India marks a significant shift in policy toward New Delhi, a change resulting from growing concern over the military growth of China.

Also, if the United States holds out on its initial reservations, it may lose a potential client to Russia.

India is considering buying 250 T-50 fifth-generation fighters from Russia in an ambitious joint development project with Sukhoi.


En intressant utveckling i JSF projektet som är intressant för Indien är att Kanada som är intresserad i F-35A (samma flygplan som USAF köper med lufttankningsanslutning för att kunna tanka mot flygplan med bom) vill bygga in samma lufttankningslösning som i F-35B, d.v.s. probe för anslutning mot korg. Detta då de existerande kanadensiska lufttankningsplanen inte har bom. Detta gäller även för de ryska lufttankningsplan som Indien är intresserade av. Å andra sidan så kommer Kanada inom snar framtid att behöva byta ut sina lufttankningsplan och det kan vara billigare att skaffa bom än att bygga en unik version av F-35.

Även britterna kryddar på sitt erbjudande en smula. EADS erbjuder BAE Cobra HMD - Helmet Mounted Display till Indien om de köper Eurofighter. Denna hjälm kommer även att finnas till Gripen, så erbjudandet borde vara möjligt även om indierna väljer Gripen NG i.s.f. Eurofighter? Med tanke på att indierna redan har hjälmsikten till sina Su-30 MKI så är de nog inte så imponerade som man skulle kunna tro.

Utav någon anledning så verkar det som om ryssarna backar ur Aero India och inte kommer att visa upp sin Mig-35. Vad innebär det för Brasilien där det varit prat om att återigen erbjuda Su-35 och i framtiden T-50?

This top-of-the-line multi-role aircraft will not pitch itself against other competitors next week, marking its exit from the race. Sources in the ministry of defence said Russia's focus would be on major deals such as the aerial tanker aircraft for mid-air refuelling of IAF's fighters, heavy-lift helicopters and radars during the five-day airshow beginning February 9.

The Russian aerial refuelling aircraft were used extensively during the flight trials of all six fighters in the reckoning for MMRCA deal and therefore would have an edge over other jets, sources told Deccan Chronicle.


Även i Brasilien så höjs ribban för vad som krävs för att vinna. Den nya presidenten Dilma har begärt att få en analys av vad som utlovats i affären med Frankrike avseende fartyg och helikoptrar.

Precis som för Brasilien så är det teknologiöverföringen som är det viktigaste för Indien. Detta för att säkerställa att den nationella flygindustrin överlever.

Se även Försvar och Säkerhet.

5 kommentarer:

  1. Det är inte Carl Malmstens världsvant eleganta och välgjorda hantverk som erövrat världen. Detta trots att de fick gratisreklamen av att möblera Svenska Amerikalinjen och synas tillsammans med Greta Garbo och Jussi Björling. Det är nog snarare IKEA:s långt mindre tjusiga platta paket, som blivit succéer.

    Det var inte de svenska förvisso trubbiga stridsflygplan, som likväl slog världsrekord som spreds mest över världen. Det var Saab Safari/MFI-17 Mushshak, som kommersiellt slog omvärlden med häpnad efter att två svenska flygvapenchefer far och son för egen och Sveriges del förkastat konceptet.

    Svenska behov och preferenser samt vad som med lönsamhet går att sälja på världsmarknaden behöver inte alltid vara samma sak. Den som riskerar sina egna pengar tar ofta andra beslut än den som inte tvingas därtill.

    SvaraRadera
  2. Har man inte skippat F-35B(stovl) pga av tekniska problem? Flyger F-35 överhuvudtaget?

    SvaraRadera
  3. @Anonym 05.43: F-35 flyger för fullt. Men programmet har problem med fördyrningar.

    Engelsmännen (RAF) har hoppat av F-35B. Därför så kommer det första av deras levererade hangarfartyg att placeras i malpåse då det var anpassat för F-35B. Man köper i stället ett reducerat antal F-35C och modifierar sitt andra hangarfartyg med katapult och möjlighet att landa med krok.

    F-35B har stora problem med att få ner vikten tillräckligt mycket så att flygplanet ska kunna starta med vapenlast. Programmet är dock inte nedlagt (ännu). US Marines har stort behov av ett vertikalstartande flygplan då deras Forward Operating Bases filosofi helt bygger på en infrastruktur från dagens Harrier II. Lufttankning löser inte problemet med att fylla på vapen.

    I USA talas det dessutom att slå ihop F-35A och F-35C då C-versionen kan ta mer last. Detta kan bli intressant för t.ex. Norge som då får ett ännu dyrare flygplan...

    SvaraRadera
  4. Indien är inte intresserat av F-35. Dom tycker det räcker med ett 5:e generationens plan, PAK/FA eller T-50. Läs här: http://timesofindia.indiatimes.com/india/With-own-5G-jet-plan-India-rejects-US-offer-/articleshow/7389062.cms "We cannot have two types of FGFA. We have already launched preliminary work for our FGFA after inking the $295 million preliminary design contract (PDC) with Russia last month," said a top defence ministry official on Friday. Chansen att se F-35 i Indiska färger är liten.

    SvaraRadera
  5. Här är senaste F-35B flygningen.

    http://www.defencetalk.com/navy-test-pilot-completes-first-f-35b-flight-31837/

    SvaraRadera