Norge har på prov försett sina stridsfordon 90 med gummidrivband i Afghanistan. Detta för att minska på de kraftiga vibrationer som fordonen utsätts för på de dåliga vägarna.
The tracks reduce vehicle weight by more than one tonne compared with conventional steel tracks. They also cut noise by a massive 10dB and vibration levels by 65 percent.
“The reduced vibration levels are increasing the life expectancy of electronics, optronics and ammunition, which will significantly reduce vehicle running costs,” said CV90 platform manager Dan Lindell. “The tracks also improve stealth, reduce crew fatigue and increase mobility in many conditions, such as on snow and ice.”
I Sverige monterar vi på gummiklossar på våra stridsfordon när de skall framföras på asfalterade vägar. Detta är mest för att inte i onödan skada vägarna och tar givetvis tid både att montera och ta av. Kanske den norska lösningen även vore en idé för oss?
Kanske det också är en lösning för de ännu tyngre Strv 122 utifall behovet skulle uppstå i Afghanistan? Men nmed tanke på att vi ska dra oss ur om några år så kanske vi inte ska trappa upp striderna...
FMV har moddat 4 122B + en BGBV120 åt FM för att vara gripbara om FM skulle vilja ha de till Afghanistan. Vagnarna har stått i Skövde en tid.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Vi monterar faktiskt inte alls gummiklossar på stridsfordonen vid körning på väg. Dessa klossar sitter alltid på och byter man ut något så är det från gummipads till broddar eller "snökryss" som de kallas i alla fall på stridsvagn 122. Dessa kryss måste sedan tas av vid körning på asfalt, t.ex. vid passage av en allmän väg för att inte förstöra densamma...till besättningens stora nöje och glädje.
SvaraRaderaGummiband var på prov i Sverige för sju år sedan.
SvaraRaderahttp://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Publikationer/Informationsmaterial/PROTEC/protec02_04.pdf
Det skulle vara intressant att veta vad som avses med "vibration levels". Jag har mycket svårt att tänka mig att lågfrekventa vibrationer (0-25 Hz, dvs det som anses hälsoskadligt ur rent mekanisk synpunkt) påverkas i så hög grad av bandens beskaffenhet. Finns det någon länk till originalrapporter?
SvaraRaderaÄven Bv309 har synts till i Skövde med ökencamo och ett ordentligt skydd för takskytten. Något för för FS21 eller FS22 kanske?
SvaraRadera// Soldat i Skövde
Det finns nu 14 st Strv 122B och en BGBV 120 inte bara 4 st Strv 122B
SvaraRadera!9 fanns innan man "moddade"
Nu finns vagnar till ett helt strvkomp av typ 122B, Rätt ska vara rätt.
Markstridare
skall vara 10 st i texten ovan..sorry
SvaraRaderaTill armén vet jag inte men till Julian Assange definitivt.
SvaraRaderaVad spelar det för roll? 14st eller 10st vi kommer tyvärr aldrig skicka några stridsvagnar utomlands ändå.
SvaraRaderaSkulle man kunna hänga på ett gengasaggregat på en Strv 122? Om det nu är en ny oljekris under uppsegling?
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaAnonym 10:01
SvaraRaderaDet går att fixa svenskt oljeoberoende på ca 20 år om man jobbar på det lugnt och metodiskt. Sedan vore det dubbel säkerhet om oljeraffinaderierna överlever på att raffinera riktigt dålig importerad råolja för exportmarknaden.
Det är ganska lätt att modifiera alla vanliga dieselmotorer till att köras på 80-90 % biogas som tillförs i luftintaget och 20-10 % tändbränsle i form av diesel eller biodiesel. Men några kubikmeter biogastank är inte riktigt funkis på just en stridsvagn, den lösningen hör hemma i jordbruket osv.
Vill man försörja försvaret med inhemskt bränsle går det att göra i form av "gengas" med en förgasningsfabrik som sedan syntetiserar diesel och flygfotogen, lämpligtvis på samma plats som ett pappersbruk nära en storstad så man får logistiken och kan kränga spillvärmen som fjärrvärme. Det kostar ett antal miljarder och funkar givetvis bara för fredstida behov.
Bra där Magnus, det känns som det blir allt viktigare att styra bort från oljeberoendet.
SvaraRaderaDet gäller att möta peak oil i tid.
@Soldat i Skövde
SvaraRaderaAtt det är en 309:a som synts med rejält skydd för skytten stämmer med stor sannolikhet inte. Det du såg var antagligen en BvS10 MkII som FM är i stånd att köpa in ca 150 ex av i närtid. Denna har ballistiskt skydd för skytten. Anledningen till att det antagligen inte är en Bv309 är att denna är för klen. Dessutom har den för låg skyddsnivå för att skickas till Afghanistan som läget ser ut idag.
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Nyhetsarkiv/I-Sverige/Norrbottens-regemente-I-19/16638/Hostbad-for-bandvagnar/
/H
@H 14:20
SvaraRaderaEller så köper FM in 150 st Bronco, eftersom Singapore är med och slåss om kontraktet.
http://www.military-today.com/apc/bronco.htm
/M
@Magnus: Jag har i ett par tidigare inlägg beskrivit vikten av att ta fram bränslesnålare fordon. Inte bara p.g.a. Peak Oil, utan för att i strid så hänger mycket på logistiken att få fram drivmedel till striden.
SvaraRaderaI Afghanistan och Irak så tar transporten av bränsle, vatten, mat och ammunition stora resurser och fordonen är utsatta för IED m.m. då de inte är lika väl skyddade som en stridsvagn. Personligen skulle jag inte för alla pengar i världen köra en tankbil full med disel längs med afghanska vägar.
@M
SvaraRaderaJo, jag vet att Bronco är med i upphandlingen, men vad FM vill ha är ganska tydligt i detta fallet... Hoppas det även får utslag på resultatet av upphandlingen, men man vet aldrig.
@chefsingenjören
Det är ändå precis vad svenska soldater gör där nere, kör tankbilar fulla med diesel.
http://fs19.se/2010/10/efter-det-tragiska/
Kanske något att tänka på när flygande personal tycker det är för farligt där nere?
/H
H
SvaraRaderaMöjligt att det är BvS10 MkII. Tycker själv de är ganska lika på ca 100m avstånd så jag kan mycket väl ha sett fel! De var även utrustade med RSV-galler.
// Soldat i Skövde
>Anonym sa...
SvaraRadera@H 14:20
Eller så köper FM in 150 st Bronco, eftersom Singapore är med och slåss om kontraktet.
http://www.military-today.com/apc/bronco.htm
/M
Hur anpassad är denna till vinterklimat?