Jag har i ett antal tidigare inlägg kritiserat att de NBG-resurser som vi utbildar till internationella insatser aldrig kommer till användning. Bl.a. tycker jag fortfarande att Haiti hade varit ett gyllene tillfälle för en europeisk battlegroup. Varför inte utnyttja en resurs som finns tillgänglig med kort varsel till annat än rena militära insatser? De har ju trots allt bra utrustning och utbildning i bl.a. sjukvård samt att skydda civila från plundring m.m. som kan inträffa i samband med naturkatastrofer.
Just nu pågår stora oroligheter i Nordafrika som konsekvens av det andra arabiska upproret. Detta resulterar i tusentals med flyktingar som behöver hjälp. Givetvis så kommer majoriteten av denna hjälp att komma från de civila hjälporganisationerna, men även militära styrkor kan visa sig användningsbara.
I Libyen hjälper RAF C-130 Hercules till att evakuera brittiska medborgare.
I EAW - Expeditionary Air Wing som är en del av NBG11 finns gott om resurser för att stötta en civil insats för att transportera svenska medborgare ut ur Libyen och andra länder i Nordafrika. Bl.a. finns Tp-84 Herkules för transport av civila på samma sätt som RAF stöttade med sina C-130. Det finns en flygplatsenhet som kan hjälpa till med hantering av gods och flyktingar. Även de HKP15 som är del av EAW skulle kunna användas för att övervaka flyktingläger från luften samt transportera viktig utrustning. De kroatiska helikoptrar som hyrts in till EAW är utrustade för MEDEVAC. Även våra HKP10B som snart skickas till Afghanistan skulle göra större nytta nere i Afrika.
Övriga resurser som finns tillgängliga inom staten/Försvarsmakten:
- Svenska Nationella Ambulansflyget, SNAM som bl.a. stöttar NBG11. Kan användas för att flyga ut skadade människor till sjukvård med rätt utrustning/kapacitet.
- C-17. Kan användas för att transportera utrustning till flyktingläger. Detta var den resurs som Flygvapnet stöttade med under insatsen på Haiti.
- Kustbevakningens övervakningsflygplan. På samma sätt som man stöttade nere i Adenviken för att hitta pirater kan man hjälpa till med att identifiera fartyg med flyktingar ombord för att förhindra att flyktingströmmen resulterar i att stora mängder flyktingar drunknar i sina försök att lämna landet.
- Carlskrona. Användes som ledningsfartyg under insatsen i Adenviken och borde kunna utföra samma typ av uppdrag igen. Har dessutom kvalificerad sjukvård ombord.
Upp till bevis ÖB. Ska vi hålla dyrbara militära resurser snabbt användbara för insatser så måste vi någon gång använda oss av dem. Vi borde också bredda användningsområdet, då de militära insatserna inom EU verkar sakna politiskt stöd. Dags att tänka "out of the box" och fokusera på resultat i stället för att bara vara en del av de politiska spelen.
Uppdaterad 11-02-27, 12:51
En svensk Tp-84 Herkules är redan på väg mot Malta för att hjälpa till i evakueringen från Libyen.
I dag väntar sju svenskar på flygplatsen i Tripoli på att få flyga därifrån. En till är på väg från den samlingsplats som finns på Ericssons kontor utanför Tripoli.
– Vi räknar med att de åtta svenskarna kan lämna Libyen i dag, säger Cecilia Julin, UD:s kommunikationschef, till TT.
11:57: Libyska statstelevisionen tillbakavisar uppgifterna om att tulltjänstemän vid gränsen till Tunisien övergivit sina poster, rapporterar BBC. Sedan upproret mot Gaddafi började har den libyska televisionen konsekvent undivikit att rapportera om det, påpekar BBC.
11:52: Sverige skickar i dag ett Herculesplan till Malta för att hjälpa till med evakueringen från Libyen. På planet finns sjukvårdsutrustning som ska sändas vidare till Libyen, skriver försvarsdepartementet i ett pressmeddelande.
Hmm...inget om detta på forsvarsmakten.se ännu...
Carl Bildt skriver på sin blogg om de sanktioner som FN har beslutat om att införa mot Libyen. Mer om dessa på FN hemsida. Det verkar nu också som att EU höjer tonläget mot Libyen.
Muammar Gaddafi, nio medlemmar av hans familj och ytterligare sex personer ur den inre maktcirkeln omfattas av reseförbud. Alla tillgångar som tillhör Gaddafi, hans son Saif al-Islam och fyra andra i familjen ska frysas.
FN:s säkerhetsråd inför också ett omedelbart stopp för vapenförsäljning till Libyen.
EU:s utrikeschef Catherine Ashton sade att brott mot mänskliga rättigheter måste upphöra i Libyen och varnade dess ledare Muammar Gaddafi för "konsekvenser".
Det börjar med andra ord att hända saker. FN resolutionen i kombination med EU:s uttalanden kanske ökar chansen för att NBG11 utnyttjas?
Uppdaterad 11-02-27, 16:06
Nu har även forsvarsmakten.se lagt ut informationen om insatsen i Libyen på sin hemsida.
På söndagseftermiddagen lämnar ett transportplan 84 (C-130 Hercules) Skaraborgs Flygflottilj, F 7 i Såtenäs med destination Valetta på Malta.
Planet medför även sjukvårdsmateriel.
Förfrågan om flygresurser kom till Sverige från NCC (Non-Combatant-Evacuation-Operations Coordination Cell) som är ett internationellt samarbete för koordinering av resurser vid större evakueringar av civila.
Transportflygenheten på F7 är en av Försvarsmaktens mest erfarna enheter vad avser internationella insatser och det är skönt att se att de som vanligt kan ställa upp med mycket kort varsel. Det här är en förmåga som Flygvapnet har haft i alla år, nytt anställningsavtal eller inte...
SVT
Uppdaterad 11-02-28, 07:06
Herkulesen är nu framme på Malta och planeringen för insatser har påbörjats.
18.50: När det svenska Hercules-planet lossats på Malta ska de fem svenska flygofficerarna vila över natten för att sedan börja flyga på Libyen på måndagen.
– Vi ska under kvällen planera in det här flygplanet i verksamheten, säger örlogskapten Jonas Cederblad, som är utsänd svensk stabsofficer i Valletta till TT.
Han säger att Herculesplanet ska flyga ut utländska medborgare till och med torsdag.
Den internationella insatsen har tillgång till ett flygplan av typen C 17 Globemaster, sex Hercules, tre C 160 Transall samt två mindre flygplan. De har hittills flugit ut 500–1 000 utländska medborgare.
Men dessutom finns ett inhyrt grekiskt fartyg, ett brittiskt örlogsfartyget och ett holländskt örlogsfartyg.
– Det har man också helikoptrar på så att man kan lyfta ut enstaka individer till fartygen, säger Cederblad.
Fartygen trafikerar hamnarna i Tripoli, Benghazi och Misrata.
– Räknar man in även båttrafiken så blir det över 1 000 evakuerade, säger Cederblad.
Denna aktion börjar liknar Dunkirk. Frågan är vilket motstånd resterna av regimen i Libyen kommer att erbjuda? Luftvärn och jaktflyg kan ställa till stora problem om inte luft- och sjöbron ges skydd i form av jaktflyg.
Uppdaterad 11-02-28, 08:26
Flygtrafikledningen i Tripoli har brakat ihop. Det kanske hade varit en bra idé att skicka ner den svenska flygplatsenheten också?
Uppdaterad 11-02-28, 22:42
NATO och USA börjar diskutera en No-Fly-Zone över Libyen. Därmed så finns även uppgifter för Gripenenheten i EAW. I Italien har man redan påbörjat det politiska spelet för att kunna ta emot NATO-flyg inför en insats över Libyen.
Italy’s treaty with Libya, signed by Prime Minister Silvio Berlusconi in August 2008, calls on Italy to pay Libya $5 billion over 20 years in reparations for its colonial past there. In return, Libya pledged to help block the flow of illegal immigrants to Italy and grant favorable treatment for Italian companies seeking to do business in Libya.
But the treaty also contains a nonaggression clause that some analysts said complicated Italy’s position in the event of international military intervention in Libya. In it, Italy pledges not to use “direct or indirect” military force against Libya, or to allow the use of its territory “in any hostile act against Libya.”
There are several United States and NATO bases in Italy that presumably would be staging areas for any action against Libya, including the United States Sixth Fleet base near Naples. After the treaty was signed, Italy had to explain to NATO that it would respect its multilateral international treaties.
Med tanke på att detta är precis den typ av insats som genomfördes över Kosovo så borde Flygvapnet vara väl förberedd för att kunna ställa upp med stridsflyg. Om nu bara viljan och pengarna finns.
Uppdaterad 11-03-01, 07:11
Fyra flygbasjägare skickas nu ner till Malta för att hjälpa till med skydd av besättning och flygplan under flygningarna till Libyen. Det är inte bara skydd mot beväpnade soldater och rebeller, utan även civila som får panik och försöker att tvinga sig ombord transporterna.
Mannen beskriver läget som lugnt just nu – när det inte finns några plan på flygplatsen.
– När det väl kommer ett plan är det totalt kaos.
Se även Försvarsmakten och Wiseman.
Uppdaterad 11-03-01, 16:38
Chefen för NBG 11, brigadgeneral Stefan Andersson är beredd att åka ner med sitt förband till Libyen om EU beslutar sig för det. Vi får se vad EU säger. Chansen är nog stor att NATO erbjuder egna styrkor ur sitt snabbinsatsregister innan EU hinner räcka upp handen.
Uppdaterad 11-03-02, 21:35
Den Tp-84 Herkules som var på väg till Libyen för att hämta upp strandsatta svenskar fick vända tillbaka till Malta då den inte fick något landningstillstånd.
Det svenska Herculesflygplanet låg i väntläge utanför libyskt territorium under tre timmar och 45 minuter och gjorde upprepade försök att få ett landningstillstånd.
Försök att kontakta den libyska flygtrafikmyndigheten gjordes även från den flygtaktiska staben vid Försvarsmaktens högkvarter i Stockholm utan resultat.
Frågan är egentligen vad som krävs för att vi skall landa utan landningstillstånd? "C-meddelande, jag landar från norr!" på 121,5 MHz och den lokala trafikflygledningens tornfrekvens?
SvD
Uppdaterad 11-03-03, 18:46
Nu har vår Tp-84 landat i Tripoli och bör när detta skrivs vara på väg tillbaka till Malta. Det ska bli intressant att se om man lyckades få ut alla svenskar. Vad händer i så fall fortsättningsvis? Kommer man att fortsätta flyga ut medborgare från andra länder?
Britterna har plockat ut ett par svenskar och de verkar operera betydligt offensivare än oss svenskar.
Efter några timmars väntan på flygplatsen såg de ett Herkulesplan flyga lågt över platsen, som för att kolla av området. Sedan landade det, och ut kom fem–sex brittiska soldater – kamouflageklädda och beväpnade med pistoler. Oljearbetarnas identiteter kontrollerades och därefter fick de gå ombord. Planet lyfte, men landade efter en halvtimme på en annan plats i öknen för att plocka upp ytterligare nio–tio personer.
– Planet flög på mycket låg höjd. Det var sandstorm och mycket turbulens. Flera spydde
Räddningsaktionerna har ännu inte kostat några liv, men är inte helt ofarliga för de inblandade.
Tre marinsoldater från Nederländerna hålls fångna av Gaddafis styrkor. Först i dag blev det känt att de tillfångatogs i söndags när de skulle evakuera två européer. De civila européerna överlämnades senare till Nederländska ambassaden och har lämnat Libyen.
Aftonbladet, SvD, DN
Uppdaterad 11-03-03, 23:27
Tp-84:an har landat på Malta.
På torsdagskvällen landade ett svenskt Herculesplan i Malta efter att ha hämtat utländska medborgare från Tripoli. Ombord fanns sex svenskar. Dessutom var det fyra personer från Rumänien och en person från Kanada med på Herculesplanet.
- Det var väldigt få EU-medborgare på flygplatsen. Vi gick flera varv på flygplatsen, men vi kunde inte uppbringa några fler, säger ambassadrådet Håkan Hjort till TT.
Uppdaterad 11-03-04, 13:22
Tp-84:an kommer att stanna kvar på Malta och delta i evakuering av andra länders medborgare. Mycket bra lösning, då det ger många "vita kulor" att ha i kommande säkerhetspolitiska diskussioner inom EU.
Uppdaterad 11-03-04, 17:06
Försvarsmakten går nu ut med information om att Tp-84:an kommer att stötta UNHCR under 10 dagar. Därmed så får den ett vidare mandat än att bara stötta EU med att föra ut medborgare.
Tittar man på var UNHCR fokuserar sina insatser så är det inte på att föra ut europeer ur Libyen, utan att stötta de libyiska flyktingarna som tagit skydd i bl.a. Tunisien.
A rapid response from the international community to the joint International Organization for Migration humanitarian evacuation appeal of earlier this week has seen significant progress with the evacuation of Egyptians and other nationalities from Tunisia. Egypt, Tunisia, France, Germany, Italy, Spain and the United Kingdom have all offered air or sea transport.
The Egyptian government has repatriated tens of thousands of its own nationals. Australia, Austria, Belgium, Denmark, the European Commission, France, Germany, Luxembourg, Poland and Spain have offered funds for the UNHCR response to the Libya crisis. Private donations have also been coming in.
Around 12,500 people still need evacuation from Tunisia. More than 10,000 are from Bangladesh. Today, at least two flights are planned to Bangladesh. Fleming said that if Libyan military control of the border and roads reduces, a huge exodus of people could resume. Planning is under way to establish a second camp close to the border.
Uppdaterad 11-03-08, 19:40
Försvarsmakten meddelar nu att flygningarna för UNHCR är avslutade och att flyktingsläget verkar bättre.
Det svenska transportflygplanet kommer att återvända hem till Sverige under tisdagen.
En smula snopet med så pass kort närvaro. Jag tvivlar på att UNHCR inte längre har behov av stöttning. Sanningen är nog snarare att Försvarsmakten har svårt att få uthållighet i förbandet utan att skicka ner betydligt större resurser i form av stabsfunktion, underhåll och extra besättning. En kloss motsvarande SAE C-130 i Afghanistan skulle behövas.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Insatser är ju förbaskat dyra och när man väl har börjat så är det svårt att få stopp på utgifterna...
SvaraRaderaVore bättre sätta in stridsflyg och skjuta ned eventuella libyska flygplan som försöker lyfta.
SvaraRaderaSverige borde slopa SIDA, köpa ett antal C17 och göra insatser direkt istället. 77 ton kan en sån kärra flyga över 4000 km.
SvaraRaderaBoeing har redan beslutat att lägga ner tillverkningen, så det kanske redan är förs sent. Men vi kan ju alltid köpa A400 när den väl finns tillgänglig, 37 ton kan den lasta och flyga lika långt som C17. Kanske kan man ha dubbelt så många mindre istället för C17?
Får väl passa på att marknadsföra Flygtrafikledningen som också ingår i NBGs Flygplatsenhet. Komplett med GCA/PAR inflygningsradar. Med den skulle vi tom lyckas få en flygingenjör att få bankontakt.
SvaraRaderahttp://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/Flygbasba...pdf /ATCC
Som vanligt levererar Transport- och Specialflygenheten F 7 efterfrågad resurs när det bränner till på riktigt. Tänk om FV mest nyttjade resurs också kunde få den "management attention" som 39 och helikopter får...
SvaraRaderaDe gamla transportflygplanen behöver bytas ut men det finns inga pengar sägs det. Samtidigt kan man trolla fram över 4 miljarder för att köpa nya helikoptrar bara för att de som man redan beställt inte levererats. Jag blir så trött så trött!
Harry Winter
problemet är också att i dagarna går de flesta provanställningarna i NBG ut.
SvaraRaderaoch att det inom EU skall tas beslut om battelgroup konceptets framtid nu i dagarna.
NBG 11 kan bli uppsagda i förtid, såsom NBG08 blev.
men rent resursmässigt så borde ju en insats i lybien vara det bästa som skett ur rent logistisk synpunkt.
malta är ju en perfekt operationsbas, med stöd i södra italien eller på cypern.
få dit ett engelskt eller franskt hangarfartyg också, och NBG11 skulle kunna verka.
Gaffer.
Det har sagts förut på den här bloggen, men tål väl sägas igen. NBG är inte och har aldrig varit avsedd att åka någonstans, nu om någon gång har väl detta bevisats?
SvaraRaderaSkall vi gissa att evakueringsoperationer kommer bli FML:s nya baby och Försvarmaktens raison d'etre under en tid framöver? Skulle inte förvåna mig om detta kommer bli fokus för utbildning och materialanskaffning nu när FS så småningom avvecklas.
SvaraRadera/Dirty
Vad skulle Europeiskt transportflyg på Haiti att göra? Det fanns ju ingen plats för planen som kom från USA på Haitis flygplats. Det var fullt! USA hade nog kapacitet så det räckte och blev över! Bättre att Europa koncenterar sig på Afrika och Asien istället för extremt långa bränsleslukande flygningar.
SvaraRadera@Anonym 17.16: En resurs som vi har är en mobil flygplats, även om det inte direkt är ett krigsförband. På Haiti var infrastrukturen utslagen på flygplatsen och där hade vi kunnat göra stor nytta. Flygplanen behövdes bl.a. lossas snabbt och tankas upp för att inte blockera flygbanan.
SvaraRaderaFN:s hjälporganisationer had stora problem med plundring samt att lägren behövdes bevakas för att motverka kaos i samband med att förnödenheter delades ut.
Cameron berättade just i underhuset att RAF:s Herculesplan utsatts för finkalibrig eld under evakueringsuppdragen i Libyen. När det gäller jakt och luftvärnshotet så har de även satt in AWACS från Malta (även om det inte var det skäl som angavs).
SvaraRaderaHej CI,
SvaraRaderaTack för bra och informativ blogg. Jag undrar vad NCC är för cell och vem som ansvarar för den? EU eller NATO? Stående eller upprättad vid behov?
Capt K
ang. small arms fire RAF C-130
SvaraRaderahttp://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-12598777
Insurgentgruppen trodde enl. BBC att det var ett flygplan tillhörande regimen och har nu bett om ursäkt.
Capt K
@Capt K: Läser man denna artikel så verkar det som att detta är något engelsmännen satt upp för just denna operation på Malta.
SvaraRaderahttp://www.mod.uk/DefenceInternet/DefenceNews/MilitaryOperations/PrimeMinisterPraisesMilitaryEffortInLibyanEvacuations.htm
Dock verkar begreppet finnas inom NATO och flera länder har doktriner för denna typ av operationer.
http://www.fas.org/blog/secrecy/2007/02/noncombatant_evacuation_operat.html
http://www.cdef.terre.defense.gouv.fr/publications/doctrine/doctrine16/version_us/etranger/art01.pdf
http://www.armyg1.army.mil/militarypersonnel/neo/jointplan.html
Som jag tolkar det finns det rutiner för hur man gör och sedan sätts en NCC upp vid behov för varje enskild insats. Misstänker att Sverige kommer att studera denna typ av operationer noggrannt den närmaste tiden. Livet efter NBG kanske?
Intressant artikel, CI.
SvaraRaderaEnligt uppgift är det fler fartyg på väg eller som redan har anlänt. Italien har allokerat tre örlogsfartyg, Turkiet har skicka fem fartyg och Kina, Indien och Sydkorea har fartyg på väg.
Se vidare: http://commanderslog.blogspot.com/2011/02/svenskar-strandsatta-i-libyen.html
/ Commander
@Commander: Frågan är vad t.ex. Iran gör med de två fartyg som är på väg att öva med Syrien? En liten avstickare till Libyen för att deltaga i en internationell insats? Det vore ganska så intressant med iranska fartyg som opererar tillsammans med NATO!
SvaraRadera@Greasemonkey: ja, det är en möjlighet. Jag har dock inte sett några indikationer på att de kommer att använda fartygen till detta.
SvaraRaderaDe kommer dock inom ramen för Röda Halvmånen att skicka nödhjälp till offren för upproret. Jag har inga detaljkunskaper, men jag har uppfattat att Iran och Khadaffi inte är såta vänner.
http://commanderslog.blogspot.com/2011/02/syfte-med-iranska-fartyg-i-medelhavet.html
När det gäller samverkan mellan Iran och västmakterna genomförs en viss samordning när det gäller operationerna mot piraterna i Somalia, dock troligen inte i särskilt stor utsträckning.
Min bedömning är att de håller fast vid planen att genomföra samövning med Syriens sjöstridskrafter, men en NEO med Iran och NATO vore onekligen en intressant operation att följa.
/ Commander
Jag känner folk från Libyen. Det påstås allt är en konspiration av USA och deras allierade som ligger till grund för allt som hänt i arabvärlden nu. Bl.a att Al Quaida är köpt av USA och hjälper dem.
SvaraRaderaAllt är en USA-konspiration enligt många som lever i mellanöstern. En försvarsmekanism för att slippa ta itu med allt som är jobbigt. Inget är deras eget fel.
SvaraRaderaDen anonyma skribenten ovan verkar tro att "många som lever i mellanöstern" litar på vad Gadaffi säger i libysk TV. Där kan man tala om försvarsmekanismer.
SvaraRadera