I helgen var jag på bio och såg den nya versionen av "True Grit". Mycket bra och Jeff Bridges gör en strålande insats som nästan når upp till John Wayne i originalet från 1969.
Men innan filmen så var det som vanligt reklam som är ett bra tillfälle att äta upp popcornen innan filmen börjar. En av reklamsnuttarna var ett försök av SJ att göra en gigantisk pudel (se nedan). I stället för att dölja sina misstag de senaste två årens vintrar med dålig snöröjning och inställda avgångar, så driver man med sig själv i form av den unge mannen som vägrar erkänna att han är en SJ-anställd. I kombination med denna reklamkampanj så går man ut med ett offentligt förbättringsprogram.
Om något ska gå som tåget kan man ju tycka att det borde vara just tåget. Men så har det tyvärr inte varit. Tåg har stått stilla, ersättningstrafik har inte räckt till och informationen har varit bristfällig. Det duger inte. Därför gör vi nu allt vi kan för att bli bättre. Under 2010 påbörjade vi vårt största förbättringsprogram någonsin och det pågår löpande.
Lysande! Synd bara att det ska behövas.
Men här finns ändå en lärdom för Försvarsmakten. Varumärket "Försvarsmakten" har, såsom bloggkollegan Cynisk noterat, fått sig en rejäl repa i och med förra årets diskussioner om hur man hanterar sin personal. Utlovad bättring i form av ett åtgärdsprogram i kombination med lite humor skulle kunna få många anställda att återfå förtroendet för den ledning som verkar ha tappat kontrollen över händelseutvecklingen. Men vad gör man? Jo, budgeterar för mer reklam och förnekar att man över huvud taget har några problem.
Gör i stället som SJ. Sätt upp en handlingsplan på hur varumärket ska stärkas igen. Mitt tips är att göra det genom att visa upp riktig verksamhet i stället för de actionbetonade reklamavsnitt man hittills producerat. Se till att dokumentera och redovisa de faktiska insatser som pågår. Dokumentärserien om FS20 i SVT kan bli ett bra steg på vägen om den inte som tidigare dokumentärer blir allt för polerad. Som vissa tränare brukar säga så är det dags att visa blod, svett och tårar (och gärna några värdegrundsbrytande svordomar).
P.S: Fredsstyrkan finns givetvis på Youtube. 6 avsnitt uppdelat i tre delar för varje avsnitt. Personligen är det ingen favorit, då den är ganska så dåligt klippt. Men ändå bättre än ingenting. En dokumentär i stil med Ross Kemps TV-serier där han följer brittiska enheter i Afghanistan vore något att ha som förebild.
Russia Launches ‘New’ Ballistic Missile At Ukraine – Reports
8 timmar sedan
En officer behöver inte gå på date för att knipa ett villebråd;)
SvaraRaderaNä, han behöver bara säga att han är chef för en ICA-butik ;-)
SvaraRaderaTycker hela denna fars har skådats i filmen "Monopol". Är något fel kör man hårt på marknadsföring. "Du sköna nya värld, du kommer i trikåer".
SvaraRadera//Limpan