tisdag 15 februari 2011

Ytterligare en medtävlare? (uppdaterad)

Det verkar som Rafale får en ny chans i den indiska utvärderingen av framtida stridsflyg. Det innebär att Gripen nu tävlar mot Rafale både i Indien och Brasilien.

Dassault ligger också i slutförhandling om uppgradering av Indiens existerande flotta av Mirage. Utöver Mirage så planerar Indien också att uppgradera sina gamla Jaguar.

The Indian Air Force today said it was hoping to sign the long-stuck USD 2.1 billion deal to upgrade around 50 Mirage 2000s with France by March this year.
...
Giving details of the upgrade, the IAF chief said the aircraft would have modern avionics, new electronic warfare equipment and would get a life extension of 20 years
...
On the plans to re-engine the deep penetration fighter Jaguar, the IAF chief said it has issued RFPs to engine manufacturers Honeywell and Rolls Royce. "We are looking to re-engine 60-plus Jaguars and procure over 200 engines," he added.


Troligtvis så kommer fransmännen att erbjuda en del av den teknik som integrerades i Su-30MKI med HMD m.m. Fransmännen förbättrar därmed sin position betydligt i MMRCA-upphandlingen. Rafale har den fördelen (jämfört med Gripen, Eurofighter och F-16) att den redan är anpassad för landning på hangarfartyg utifall indierna vill använda MMRCA även till sina hangarfartyg.

Men fortfarande så säger ryktet att det är USA som ligger bäst till med F-18E/F eller F-16IN.

Industry sources have said that US-based Lockheed Martin, offering the F-16, and Boeing, with its F-18 "Superhornet", are the front-runners in bidding for the 126-jet contract.

Uppdaterad 11-02-15, 20:45
Indien har också presenterat tidplanen för MCA - Medium Combat Aircraft.

The MCA will be in flight trials by end of the decade, and it will be inducted by the middle of the next decade," says Subramanyam.

Subramanyam also discussed how the MCA will fit into the Indian air force's future force structure. It will be a 20t aircraft with a 1,000km range, fitting between the 10t, 500km range of the Hindustan Aeronautics Tejas, and the 30t, 1,500km range of the fifth generation fighter aircraft (FGFA), an Indian variant of the developmental Sukhoi PAK FA.

Therefore, Subramanyam says, the MCA "does not clash" with the FGFA. He says the MCA will be comparable to the Lockheed Martin F-35, and the FGFA comparable to the F-22 Raptor.

The MCA will be a single seat fighter. A two seat version will be developed, but primarily as a trainer. A naval variant is not envisaged, but Subramanyam foresees a requirement for a 20t aircraft for India's future indigenous aircraft carriers. A naval variant of the Tejas was rolled out in mid-2010. It is likely to have its first flight this year.


Därmed så är det egentligen fyra program som ligger i planen för indiska flygvapnet.

- LCA - Light Combat Aircraft. Trots stora problem med utvecklingen så närmar sig den indiska Tejas leverans.

- MMRCA där Gripen, Rafale, Mig-35, F-18E/F, F-16IN och Eurofighter är med och slåss. Hur Tejas är tänkt att användas tillsammans med vinnaren i denna tävling är oklart. Se Defence Industry Dailys sammanställningar av läget i upphandlingen.

- MCA som antagligen är tänkt som ett rent indiskt projekt efter Tejas. Men då Indien åter visar intresse för F-35 (och USA numera påstår sig kunna leverera F-35) så kan det kanske bli en tvåstegsraket med F-16IN/F-18E/F och sedan F-35.

- FGFA där Ryssland verkar ha erbjudit samarbete med att ta fram PAK-FA/T-50 tillsammans med indisk industri.

Det är många program som snurrar runt i Indien och eftersom de har bytt namn ett antal gånger så är det svårt att hålla reda på vilket som är vilket. LCA, MCA och FGFA är rena utvecklingsprogram för den indiska industrin. MMRCA, Su-30MKI, Mig-29 samt uppgraderingarna av Mirage och Jaguar är snarare bara kompetensutvecklingsprogram fram tills dess att Indien har en flygindustri som kan stå på egna fötter.

För Gripen och Eurofighter är problematiken att man just nu inte har något att erbjuda i MCA och FGFA programmen. Det gör att både USA och Ryssland har försprång. Med tanke på FGFA-affären borde Ryssland även ha ett försprång inom MMRCA, men jag misstänker att indierna vill ha in västteknik i sin flygindustri som komplement till det ryssarna redan har introducerat med Su-30MKI.

En annan intressant vinkling på Indiens flyganskaffningar är Embraers föräljning av E-145 för att använda som AEW&C och VIP-flygplan. Man tänker sig nu även att erbjuda E-145 i andra roller. Precis samma erbjudanden har Saab med sin Saab 2000 konfigurerad för bl.a. ubåtsjakt och havsövervakning. Det skulle med andra ord vara möjligt för Saab och Embraer att samarbeta i Indien mot att Saab tar hem stridsflygaffären i Brasilien.