Idag påbörjas slutspurten i förhandlingarna om Indens anskaffning av 126 stridsflygplan.
The announcement came a day after Indian Defence Minister A.K. Antony said the long-delayed contract to modernise India's decades-old aircraft fleet would be handed out during the next fiscal year starting April 1.
"The contract negotiation committee will begin discussions in a week or two," Indian Airforce chief P.V. Naik told reporters on the sidelines of South Asia's biggest airshow in Bangalore, the hub of India's aviation industry.
Givetvis så gör alla leverantörer nu sitt bästa för att ligga bra till i upphandlingen. Det handlar inte bara om själva flygplanens teknik eller prestanda, utan minst lika mycket om industriellt samarbete.
Som jag har tagit upp tidigare så stoppar EADS in Cobra HMD till Eurofighter i sin offert. Nu pratas det även om en fartygsbaserad variant av Eurofighter.
In any discussion of a navalized Typhoon, the differences from the land-based aircraft are the natural focus. However, one should also focus on the similarities. A key design driver for a navalized Typhoon has been to maximize commonality between the two variants. Design changes are minimized, allowing for many spare parts and test equipment to be shared across a customer’s air force and navy fleets. The sensors, systems and weapons available to both variants will be common, allowing for a reduction in the aircrew training requirements. And in addition, the two variants will benefit from a common upgrade path – new capabilities will be available to both the air force and navy in similar timescales.
The introduction of Thrust Vectoring potentially provides an additional boost to Typhoon’s capability. The ability to change the angle of the engines’ thrust will allow for a further enhancement in Typhoon’s already outstanding maneuverability, supercruise performances, fuel consumption and the handling of asymmetric weapon configuration.
When this is added to capabilities such as the Helmet Mounted Symbology System (HMSS), AESA radar and advanced air-to-air and air-to-surface missiles, the result is a truly world-beating multi-role aircraft. One that could also operate from an aircraft carrier.
Detta är givetvis något som kan locka indierna då de är i full fart med att bygga upp sin hangarfartygsflotta. Men det är kanske något som även skulle locka på hemmaplan då Storbritannien har fått problem med sin försvarsekonomi och placerar ett av de nya hangarfartygen i malpåse och bygger om det andra för att passa flygplan som kräver katapult och krok. F-35C trodde alla, men kan det kanske bli en helomvändning och att britterna i stället satsar på en enhetlig flotta med Eurofighter både till lands och till sjöss? Sea-Gripen kanske inte är en så dum idé trots allt?
Även Saab gör sitt bästa. Som Wiseman har tagit upp så planerar man att flytta utvecklingen av Gripens motmedelssystem från Sydafrika till Indien. En smula cyniskt kan det kanske tyckas då tillverkningen i Sydafrika var en del av de tidigare motköpen mellan Gripen International och Sydafrika. Men samtidigt så är nog sydafrikanerna fullt medvetna om att för att de även i framtiden skall ha en kompetent leverantör att luta sig emot så krävs fortsatt försäljning till andra kunder.
I det indiska Tejas-projektet så har man valt F414 motorn i stället för EJ200 som sitter i Eurofighter. Detta ger Gripen och F-18 en stor fördel i upphandlingen då de kan dela på underhållskostnaderna och logistiken för motorer med Tejas. Jag är dock mycket skeptisk till Tejas framtid när denna aktuella upphandling avslutas, då Tejas ligger i samma storleksklass som en F-16 eller Gripen. Tejas har varit ett sätt att bygga upp kunskapen hos HAL att tillverka moderna flygplan. Nu har man ökat denna kunskap via Su-30 MKI och framtida samarbete med Ryssland avseende PAK-FA T-50. Till viss del innebär detta att Mig-35 borde ligga bra till, men jag tror att indierna vill spela på bägga planhalvorna och få det bästa av både öst och väst. På Aero India 2011 så verkar ryssarna också gett upp tanken på att visa upp Mig-35. I stället satsar man under tiden på att uppgradera de existerande indiska Mig-29 med bl.a. NATO-kompatibel IFF. Hmm... om indien väljer Gripen kanske det blir möjligheter för SMW att hitta nya samarbetspartner avseende radar. Gripen NG kanske får en utvecklad version av Zhuk-M?
I Brasilien så tickar det också på. Just nu så funderar Embraer på sin framtid beroende på vad Boeing hittar på avseende ersättare till 737. Jag skulle inte bli helt förvånad om vi ser något samarbete i den här sektorn som en del av Boeings F-18 erbjudande till Brasilien.
Uppdaterad 11-02-15, 07:01
Även Lockheed-Martin gör sitt bästa för att skaffa lokala indiska samarbetspartner.
Nu är det i och för sig inte bara F-16IN som Lockheed är susgen på att kränga.
Lockheed, which has sold India six C-130 J transport aircraft in a $1 billion deal, told Reuters at the Bangalore airshow last week the country had expressed interest in buying another six.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Remarkabelt är att Indien inte avstår från nationella datalänkar för stridsledning vid modernisering av sina MIG-29:or. Gärna interoperabilitet, men de väljer att därtill vidmakthålla kapacitet, som de själva har full kryptografisk rådighet över.
SvaraRaderaDe agerar inte som om det redan var klart att de var på väg att bli medlemmar i Nato.
Därtill är deras Jaguarer på väg att få nya motorer. Det kan bli samma F-125 från Honeywell, som redan sitter i Taiwans egenutvecklade stridsflygplan.
Jag tror att Indiens uppgradering av deras Jaguarer kommer att bli så dyr att de tjänar mer på att dubbla anskaffningen av MMRCA (250 st).
SvaraRadera