De svenska framgångarna under insatserna i Adenviken har inte gjort de svenska redarna lugnare. Nu pratar man i stället om att införa beväpnad vaktpersonal ombord på fartygen.
– Man ser att det internationella samfundets förmåga att skydda fartygen inte räcker till, säger Tryggve Ahlman, på Sveriges redareförening.
...
Han poängterar att det inte handlar om att beväpna besättningen utan om att hyra in certifierade vaktbolag. För att se hur möjligheterna att sätta in vakter ser ut och vilka tillstånd som krävs har Sveriges redareförening kontaktat Näringsdepartementet.
Kanske något för svenska soldater att söka sig till då de tröttnar på 17.000 kr i månadslön? Eller kanske en chans till ett internationellt tjänstgöringsavtal även för svenska poliser? Näringsdepartementet är kanske lika kreativ som Försvarsdepartementet och Försvarsmakten? Eller är det en möjlighet för svenska säkerhetsbolag som dyker upp? Vi kanske i framtiden ser att Securitas uppgraderar sina parkeringsvakter till fartygsskyddsstyrkor? Undrar hur många vakter vi kan få för samma summa pengar som Carlskrona kostade staten under ATALANTA missionen?
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Visst är den där "verkligheten" fantastisk. Tycker mig känna igen frågorna från något tidigare inlägg??
SvaraRaderaHm... vad var det jag sade börjar kännas aktuellt..!
Framtiden är redan här. Krafsar du lite på fasaden kommer du nog att finna, till Securitas närstående bolag, som erbjuder tjänsterna?
Sedan kan du väl gissa vilket "certifierat" (förmodligen inte av svenska näringsdepartementet ???) bolag som är störst på plats?
Teaterdirektören.
@ Teaterdirektören
SvaraRaderaDet var här du läste om detta:
http://navyskipper.blogspot.com/2011/01/marinstridsdagarna-2011.html
@ Chefsingenjören
Jag tror inte att detta är ett jobb för lapplisor eller P-nissar eller för den delen svenska poliser.
Här gäller det att avslå anfall, företrädesvis med tyngre vapen än tjänstepistol och det gäller verkligen att lyckas. Ett misslyckande kommer med ett pris, särskilt för själva skyddsstyrkan. Jag tror att vi talar om grabbar med licence to kill och helst med stridserfarenheter.
Nu är det kanske så att den personal dessa säkerhetsföretag använder/avser använda möjligtsvis har en bakgrund från en plats nära Vättern
SvaraRadera@ Borneo
SvaraRaderaNu är du väldigt nära sanningen!
I någon av mina kommentarer till inläggen nedan återfinner du ett företag vars ursprung är från en plats nära sjön. Detta företag erbjuder på sin "utländska" hemsida tjänster enligt ovan.
Vissa stater erbjuder också vakt-och eskorttjänster mot viss ersättning. Belgien, Sydkorea m.fl. Ryssland kan dessutom erbjuda hjälp med dom och straff av eventuellt överlevande pirater.
@ Sumatra
Det var allt här hos CI jag kommenterat piraterna tidigare. 2009 jan, I de mörkaste vatten, 2010 sept, Sjörövarnas skräck, 2010 mars, Återblickar för att nämna några tillfällen och rubriker.
Undrar hur många soldater vi kan få för en vaktlön??
Så här skrev jag i mars 2010.
"Åtta soldater, en nautisk officer och en sjv från den Belgiska försvarsmakten kostar ca 115 000 euro att ha ombord en vecka. Priser och annat kan rekvireras från den belgiska försvarsmaktens presstjänst.
Det finns fler försvarsmakter på arenan så det kanske lönar sig att ringa runt. Jag hittar inget på pricerunner ännu."
Kanske en liten bisyssla för de som tycker om att åka båt?? Märker man då det eskorterde flytetyget med en passande "snoppflagga" kommer ingen pirat i närheten!
Teaterdirektören.
Dags for en reality-check vad betraffar svenska soldaters anstallningsbarhet i privata sakerhetsforetag pa denna niva: mycket liten. Marknaden idag ar fullstandigt oversvammad av stridserfarna soldater fran valkanda och respektingivande forband. En svensk har inget att komma med.
SvaraRaderaJag misstänker nog att det kan finnas ett egenvärde för svenskflaggade fartyg att ha lagom farlig svensk - och svensktalande - säkerhetspersonal ombord.
SvaraRaderaFinns det överhuvudtaget svenskflaggade fartyg i någon större utsträckning nuförtiden? Och nej, det finns inget egenvärde med svensk personal när man kan få drillade och proffsiga Royal Marines med specifik och i branschen certifierad utbildning och en stor organisation bakom sig som kan sköta det administrativa och framförallt juridiska.
SvaraRaderaDet är inte bara att placera ett gäng gamla kustjägare med vapen i hand på ett fartyg, det är mer komplicerat än så. På samma sätt som svenska företag på landbacken väljer beväpnad personal från etablerade företag så kommer evenutell marin säkerhetspersonal köpas in från samma företag. I den här arenan går inte att ta några chanser.
För närvarande är det dock en akademisk fråga eftersom det fortfarande i en majoritet av fallen är billigare att betala försäkringspremie än att krångla med beväpnad personal ombord.
Anonym undrade i inlägget ovan om det finns några svenskflaggade fartyg som seglar i piratvatten. De enda jag kan komma på är Wallenius bilfartyg, som har fördelen av högt fribord och relativ hög fart.
SvaraRaderaDe har blivit lite hysteri de senaste dagarna i samband med att piraterna blivit våldsammare.
Jag har seglat (norskflaggat) genom området fyra gånger de senaste två åren, och det är knappast någon krigszon. Och man klarar sig bra om använder "Best Management Practice". En artikel om tillämpning av icke dödligt försvar finns att finna på följande länk. http://www.koms.se/ul_pdf/369_Bergqvist.pdf?PHPSESSID=rgskdvbsk2ua3vlimitdk75hd3
Tack för det Lars, mycket intressant. Jag har dessutom hört att man numera börjat använda en taktik som i princip går ut på att besättningen "låser in sig" på bryggan med hjälp av vad jag förstår är en sorts "stålbur" som står emot det mesta. Väl inlåst kallar man på örlogsfartyg och det är väldigt lite piraterna kan göra annat än ge sig av eller vänta på att själva bli tagna.
SvaraRaderaFramförallt tycker jag det råder mer än lite hysteri över vad privata säkerhetsföretag gör, både på land och till havs. Mycket tyckande och väldigt, väldigt lite insikt i hur branschen fungerar.
Är det tjifen själv i mitten på bild?
SvaraRadera//Limpan
Det sägs att vi lever i en globaliserad värld. Hur det förhåller sig med den saken vet jag ej, men ett vet jag och det är att sjöfarten alltid varit global. I Sverige verkar alla fixerade på frågan om vilken flagga ett handelsfartyg för. Så kan det gå i en nation som inte är sjöfartsnation (längre).
SvaraRaderaDet kan se ut som i följande exempel: Ägaren (redaren) kan vara tysk på ett bermudasflaggat fartyg. Manskapet är från filipinerna och befälet är från östeuropa. Lastägaren är svensk och assuransen finns i GB. Den som chartrat fartyget kan vara en dansk o.s.v.
Fri Handel och Sjöfart är allas intresse, vilket gör Atalanta m.fl sjöfartsoperationer till en del i mångas nationella intressen.
Att exportera skog och malm är bra. Hade vi haft något sjöfartsnetto värt namnet vore detta lika bra. I Danmark och Norge satsas det rejält på civil sjöfart och pengarna rinner in. I Sverige är det enda som saknas ett direkt förbud mot svensk sjöfart. Med tanke på hur politikerna behandlat sjöfartsnäringen genom åren, skulle man kunna tro att alla var bondeförbundare.
I Danmark har regering, redarförening och de fackliga organisationerna gemensamt satt upp målet att Danmark skall bli Europas ledande sjöfartsnation. Det är bra för statsfinanserna, vilket man inte behöver vara raketforskare för att räkna ut. Besparingar är bra men inkomster är bättre.
Det finns hyfsat gott om redare i Sverige men få svenskflaggade fartyg. Med annan flagga är man inte i händerna på näringsdepartementet eller Sveriges Riksdag. Fritt fram att utöva självförsvar för att skydda eget liv och egen egendom. En rätt som finns i Svea Rikes Lag men som i praktiken är satt ur spel. Försvarar du dig så blir du kriminell. Däremot beivras brott mot staten nitiskt.
Mitt intryck av den svenska rederinäringen är att man inte vill ha någon beskattning men gärna subventioner. Varför skall då staten stödja rederinäringen när den inte får några inkomster av den? För resten av ekonomin räcker det att det finns bra och billig sjöfrakt och om dessutom Danmark och Norge har handelssjöfart som nationellt mål är det toppen.
SvaraRaderaEnligt trovärdiga vänner - från den civila sidan - så har Wallenius haft "säkerhetsfolk" ombord sedan i höstas. Ej svenskar.
SvaraRaderaLt G
Magnus Redin, det är just den här inställningen som gör att vi inte längre har någon svensk sjöfart.
SvaraRaderaNä, låt den vara utflaggad så har vi säkerställt att staten inte får in några inkomster. Vilka subventioner tänker du på i din kommentar.
Efter att ha följt utvecklingen i flera årtionden så delar jag redarföreningens uppfattningen att svensk sjöfartsnäring bör ha samma förutsättningar som i övriga EU-länder.
Förr hade vi svenska rederier med över 100 fartyg och svenska fartyg i alla världsdelar och som i hög grad bidrog till den svenska ekonomins blomstring. Salénrederierna var världsledande inom kylfrakter, med egna och inchartrade fartyg (tyska, amerikanska, brittiska, sydafrikanska o.s.v.) Dessutom hade man ett torrlastrederi och ett tankrederi inom koncernen, för att bara ta ett rederi. Sedan hade vi Broströms, Johnsson m.fl stora rederier med fartyg. Kryssningstrafiken sköts numera mest av kineser och norrmän. Inga inkomster för staten?
Jag tror inte att svenska folket och svenska politiker inser hur stor och välståndsdrivande sjöfarten var en gång i tiden och, rätt skött, kunde så förblivit. Det förstod man i alla fall inte när den försvann. Var det kris i sjöfarten då? Ja det var det, men det var det för Danmark och Norge också, men där agerade man - som vanligt höll jag på att skriva - mycket klokare och det har man goda inkomster från idag.
Nu finns det ju gott om otäljda och omålade dalahästar för staten att få inkomster från i framtiden.
Sumatra, jag fick inställningen efter att i mitt gamla jobb på moderata riksdagskansliet ha varit med om uppvaktningar från rederinäringen och pratat med lite slumpmässigt redarefolk på mässor. Näringens lobbyister behöver ha något mer budskap än hårdargumenterande för ännu ett skatteundantag.
SvaraRaderaDet behövs någon form av rimlig vision om vad det är som skall göra just Svensk rederinäring framgångsrik och konkurrenskraftig. Vad har vi fortfarande kvar som är unikt och kan bli bättre? Det enklaste är att lära sig av vad LRF har hållit på med de senaste drygt 10 åren.
För mig som saknar specialkunskaper och bara har en lite allmänbildning är rederinäringen det samma som lastbilsåkerier med större och mera komplicerade maskiner.
Politiskt gissar jag att rederinäringen för 40 år sedan hamnade i varvsnäringens skugga som tog över hela uppmärksamheten i kraft av antalet anställda på land och sedan gjorde de breda varvsstöden att alla varv gick under när stöden avvecklades i stället för att de slogs ut ett i taget och något kanske hade överlevt.
Industriellt saknar jag kärnkraftverksproduktionen mer än varvsnäringen och både för den och rederinäringen känns det tryggt att de finns i de närmaste grannländerna.
Mina tankar i de här frågorna är utökat nordiskt samarbete då jag är mycket orolig för framtiden och önskar en reservplan om EU spricker mellan nord och syd samtidigt som vi borde kunna bli effektivare inom EU och då stabilisera EU lite längre tills det blir för olönsamt eller klarar sig genom kriserna.
När våra nära grannar har de här näringarna i toppskick borde ett alternativ vara att lägga ner våra stödmyndigheter och låta dem ta över jobbet med samma regler. Jag har föreslagit motsvarande inom fiske i min lilla illa marknadsförda debattbok "När resurser sinar" approppå att vi under dåliga ekonomiska tider behöver minska sysselsättningen och öka arbetandet för att det inte skall gå riktigt illa.
Ur det militära perspektivet borde frågan vara om det finns någon civilförsvarsnytta med svenskflaggade och svenskdrivna fraktfartyg eller om det räcker med att ingå i säg EU-poolen med eskortresurser. Om hotnivån ökar och handelsfartyg behöver beväpnas blir nyttan uppenbar och där tror jag det finns ett Danskt tänk om jag har läst rätt mellan raderna.
Själv är jag mest inne på att vi behöver ha exportvaror som är attraktiva under en kris så andra länder vill ha dem även under djupaste depression och ordnar transport och betalning.
Magnus Redin, din kommentar förtjänar verkligen ett genomarbetat svar från min sida. Ett sådant tog jag fram och skrev ner, men när jag tryckte på knappen "Skicka kommentar" så försvann texten i den binära rymden. Just nu tyar jag inte att skriva om alltsamman, men här är en liten kommentar ur det som försvann.
SvaraRaderaDet skatteundantag som sjöfartsnäringens lobbyister talade om var nog det skatteundantag som EU beslutade om för sjöfartsnäringen i Europa, men som nog Sverige var ensamt om att inte implementera. Det lobbyisterna misslyckades med att förklara var förmodligen att detta var symptomatiskt för svensk sjöfartspolitik sedan lång tid tillbaka. Svenska politiker har tagit som sin uppgift att tillse att sjöfartsnäringen alltid har ett sämre konkurrensläge än övriga jämförbara nationer.
Därefter tog politikernasig an försvaret. Snart är det nog bara Island som är militärt svagare.
Mitt förslag är att energibrachen välsignas med lite politisk omsorg, så får vi se vilken brach som skall dödas sedan.
Världen är full av otäljda och omålade dalahäster, så visst har vi en framtid.
"För mig som saknar specialkunskaper och bara har en lite allmänbildning är rederinäringen det samma som lastbilsåkerier med större och mera komplicerade maskiner."
När det gäller åkeriernas förutsättningar, så kan man se lite på den lastbilstrafik som trafikerar färjorna i Kattegatt. Den lastbilstrafik som ombesörjer att varor transporteras mellan våra båda länder är så gott som uteslutande dansk. De svenska åkarna saknar politiskt stöd för att ta upp konkurrensen, liksom sjöfarten gör. Så visst finns det paralleller mellan näringarna.
Mitt land, mitt land, mitt fosterland, Vi gjorde du mig denna sorg. Ledarskap och framsynthet är i sanning ingen svensk nationalsport. Vilket underbart land vi kunde haft om vi inte sagt "pass" så fort en möjlighet till framgång stuckit fram sitt fula tryne.
"För mig som saknar specialkunskaper och bara har en liten allmänbildning..." Ha, ha. Vad det gäller allmänbildningen så blir du inte trodd, helt enkelt. Att ha specialkunskaper inom alla områden är varken möjligt eller särskilt nödvändigt. Ditt svar var Gott Nock.
Som sagt, någon längre kommentar ger jag mig inte på just nu ;-)
Din bok, kan du inte marknadsföra den här?
"...minska sysselsättningen och öka arbetandet.." Innebär det att färra skall göra mer?
Tack Sumatra för ansträngningen, det kan vara frustrerande att knappa och se det försvinna.
SvaraRaderaI morgon, det är en bra dag för att göra saker...
Jag håller med dig om att det finns berg av missade chanser i Sverige, det är nästan underligt att så mycket finns kvar trots allt. Det gäller att fokusera på det som finns och göra några bra av det.
Det jag tror kommer att hända är en för oss ganska obehaglig ekonomisk utjämning mellan Europa, Indien, Kina, osv där vi måste åstadkomma nya låglönebranscher eftersom det helt enkelt inte går att ordna bidrag, pension, sjukvård osv utan dem. Jag räknar med att det blir ännu värre pga peak oil och miljöförstörelse som försämrar den globala livsmedelsförsörjningen men att det samtidigt är en konkurrensfördel för oss med elproduktion, elnät, skog och relativ effektivitet. Kanske kommer en och annan Indisk eller Kinesisk entreprenör att flytt hit...
Jag tror att vi kan bli världens rikaste konsumtionsfattiglappar i ett överlag socialt välmående samhälle. Mitt bästa värstafallscenario är 1960:talet med bättre hus, bättre bilar som oftast står i garaget medan man cyklar, oerhört mycket bättre sjukvård och ojämförbart bättre elektronik.
"När resurser sinar" finns i sitt enkla utförande på bokus, mina nätpostningar går nu lite utöver den då jag skrev den för ett år sedan och det finns nästan inget militärt i den.
Om detta är ok får Chefsingenjören avgöra. Skickar han en postadress kan jag skicka honom en bok om han vill recensera den.
Magnus Redin
SvaraRaderaCI uppbär pilotlön.
117:-
En droppe i lufthavet.
http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?search_word=N%E4r+resurser+sinar&language=&ac_used=no
@Teaterdirektören: Ja det börjar puttra upp sådana här företag lite här och var. Alla länder som har en yrkesarmé verkar ha insett att det finns färdigheter som kan utnyttjas på en ny marknad.
SvaraRaderahttp://www.sirasacademy.com/
Framforallt finns det en till synes aldrig sinande tillgang pa unga och inte sa unga man med drommar om en karriar i sakerhetsbranschen. Sa visst, marknaden for utbildningar ar stor.
SvaraRaderaPiraterna har överläge och militära insatser till sjöss hjälper ej:
SvaraRadera"Pirates target large tankers
(Feb 11 2011)
In a bad week for tanker attacks, pirates hijacked two large tankers, while two escaped with the help of warships.
In the first incident, the D’Amato-controlled Aframax ‘Savina Caylin’ was taken in the early hours of 8th February.
The vessel was attacked about 670 miles East of Socotra Island in the Indian Ocean. According to EU NAVFOR, she was boarded after a sustained attack by one skiff with five suspected pirates firing small arms and four rocket propelled grenades (RPGs).
The vessel was on passage to Pasir Gudang from Bashayer (Sudan) when she was attacked.
On Wednesday, it was reported that there was no communication with the vessel and no information regarding the condition of the 22 crew (five Italian and 17 Indian).
She had registered with MSC(HOA) and was reporting to the UKMTO. EU NAVFOR said that it was monitoring the situation.
A day later, the Enesel-managed VLCC ‘Irene SL’ was hijacked about 350 miles Southeast of Muscat in the North Arabian Sea.
She was sailing from Fujairah to Suez with about 270,000 tonnes of cargo on board.
Again at the time of writing, there was no news of the 25 crew (seven Greeks, one Georgian and 17 Filipinos).
EU Navfor said that the ‘Irene SL’ was not registered with MSC(HOA), but was reporting to UKMTO.
Last Friday, the Omani VLCC ‘Duqm’ had a lucky escape while sailing in the Arabian Sea.
According to CNN, two US Navy warships patrolling the Gulf of Oman disrupted the attack.
The warships arrived to find two pirate skiffs alongside the tanker with ladders out to board the ship.
The vessels chased off the pirates and tracked their movements back to a larger ship from which they were operating in the Arabian Sea, the US Navy said.
A day later, the VLCC ‘Chios’ was reportedly rescued by the Indian Navy when attacked about 82 miles west of Suheli Par in India’s Lakshadweep and Minicooy Islands, according to a statement from the Indian coastguard."
Enda lösningen är naturligtvis att se till att Somalien normaliseras i land!
@ Anders Björkman
SvaraRaderaVarför deltar du inte i min och Magnus Redins diskussion om förutsättningarna för svensk sjöfart. Du, med ett gediget sjöfartskunnande och som har varit med och startat ett egyptiskt rederi med hundra fartyg, kunde du inte berikat debatten och visat oss en väg framåt. Visa var skåpet skall stå.
@ CI
SvaraRaderaVår "frivilliga" arme ska väl inte vara sämre?
Sveriges redarförening har bett regeringen om hjälp med att placera svenska soldater ombord på fartyg för att värna svenska intressen. Idag har man officiellt bekräftat detta och en utredning har i sedvanlig ordning tillsatts!
Kommenderad till utlandsmission kanske får en helt ny innebörd?
Sex månader ombord på en oljetanker!
Jag har en känsla av att det finns fler höga kort i rockärmen!!
@ Borneo
Nu blev det kanske mer rätt än du trodde?
Teaterdirektören.
@Sumatra 08.55
SvaraRaderaNär det begav sig avrättade England till sjöss gripna och till land förda pirater, efter beslut i domstol, genom hängning i Wapping utanför London. Det var ett populärt nöje att beskàda har man sagt mig. OK, det skedde kanske för bara 200-300 år sedan och ingen har kritiserat England för det sedan dess, så varför inte hänga på? Notera alltså att England ca 1700 inte avrättade piraterna till sjöss utan tog dem iland, ställde dem inför rätta, etc . Om nu Sverige skall börja jaga pirater, får ni nog klargöra vad som skall göras med dem om ni lyckas fånga dem. Skall de hängas, som England brukade göra?
@ Anders Björkman
SvaraRaderaVarför tillägnar du mig din kommentar? Jag är inte jurist.
@Sumatra 09.44:
SvaraRaderaVi diskuterar militära eller polisiära insatser eller arbetsmöjligheter i Adenviken och jag hoppas vi är överens att svenskar inte kan skjuta/döda/mörda potentiella pirater på öppet hav utan vidare, dvs hela idén med dödlig piratjakt är omöjlig. Vad MHS Carlskrona sysslade med är olagligt. Samma sak i Afg för den delen. Svenska skyttesoldater sänds till Afg för att skydda civil uppbyggnad och hetsas att jaga/mörda afghaner. Det är ju helt olagligt. Du säger att du inte är jurist men det hjälper inte. Alla medborgare förutsätts känna till de lagar som gäller. Klart du inte kan skjuta ihjäl folk i Adenviken eller i Afg. Det är vi väl överens om?
@ Anders Björkman
SvaraRaderaJag gjorde i en kommentar den 8:e februari 11:48, där jag förklarade hur sjöfarten ser ut idag och att flaggan inte är allena saliggörande för skyddsvärdet ur svensk synvinkel. Detta ledde till en diskussion om sjöfartens allmäna förutsättningar i riket.
Jag kan lugna dig med att jag inte har några planer på att skjuta ihjäl någon någonstans.
Om du anser att olagligheter har begåtts i Afghanistan eller i Adenviken, föreslår jag att du gör en polisanmälan, så får domstolsväsendet ta hand om ärendet.
Ett annat alternativ är en anmälan till Internationella krigsförbrytartribunalen i Haag. Kanske ett bättre alternativ, med tanke på att du bor i Frankrike.
Tänk bara på att det är olagligt med falsk angivelse.
"Falsk angivelse, brott enligt svensk rätt. För falsk angivelse döms den som anger oskyldig till åtal i syfte att personen ifråga ska bli fälld.
I 15 kap 6 § brottsbalken föreskrivs:
"Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.
Om han icke insåg men hade skälig anledning antaga, att den angivne var oskyldig, dömes för obefogad angivelse till böter eller fängelse i högst sex månader."
Se där, lite juridik som det kan vara bra att känna till.
Berätta bara var du sitter, så kommer jag och hälsar på. Vill du ha blommor eller choklad?
@Sumatra 12:30
SvaraRaderaKlart att det inte är tillàtet för svenskar att skjuta ihjäl folk vare sig i Adenviken eller Afg. I Adenviken är FM där för att skydda sjöfarten ... inte att skjuta ihjäl folk eller fiskare eller sjömän ... och i Afg lär det handla om att FM hjälper flickor att gà i skolan. Om du Sumatra kan visa att svenskar har rätt att skjuta ihjäl folk till sjöss eller i Afg, ser jag fram emot det.
Annars erbjuder jag svenska ingenjörer Euro 1 000 000:- om de kan visa en struktur som gàr sönder uppifràn mha tyngdkraften. Klicka pà mig. Är du ingenjör? Eller tekniker? Eller bara stridis? Oavsett, kosingen (en million Euro!!!) är bara att hämta om kan klara Heiwas Utmaning
Nödvärnsrätten gäller alltid och med den som stöd kan man ta folk av daga. Militär personal under FN-mandat som i Afghanistan har dessutom möjlighet att ta folk av daga för att lösa sin uppgift. Det får man med hänvisning till FN-stadgan, även om adekvat lagrum saknas i Sverige. I stället föreligger ett sedvanerättsligt stöd från FN.
SvaraRadera