fredag 28 augusti 2009

Civila flygplan saknar laserskydd

Ny Teknik skriver i en artikel om den senaste tidens tidens ökade antal försök att blända piloter på trafikflygplan med laser. Problemet är att det idag är enkelt att köpa en kraftig laserpekare som kan blända en pilot, samtidigt som det finns få bra skydd på den civila marknaden.

"- Det kommersiella flyget har inte något försvar att ta till, säger Cesar Lopes, forskare vid Försvarets Forskningsinstitut."

Detta tycker jag låter mycket märkligt då laserskydd för militära piloter har funnits i många år. För 20 år sedan var det ganska så klumpiga "solglasögon" som var besvärliga att bära innanför hjälmen, men idag används i stället särskilda visisr på hjälmen som är designade att stoppa ljus med frekvenser för de vanligaste typerna av laser. Dessa laserskydd används dels när hotet från t.ex. fartygsluftvärn är stort då laser ofta används på luftvärn för att mäta in avstånd till ett mål. Dels används som när man har en laserkapsel monterat på det egna flygplanet vid utpekning av mål för laserbomber. Visst så ser man lite sämre än utan laserskyddet. Men det är inte mycket annorlunda än att ha solglasögon, vilket de flesta piloter ändå bär i någon form. Möjligtvis så är det lite besvärligare i molnigt väder, men då är det också svårare för någon på marken att belysa flygplanet.

Varför köper inte civila flygbolag in hjälmar med laserskydd? Hjälm är dessutom bra att ha vid en eventuell fågelkollission, som i samband med start och landning kan slå en pilot medvetslös. Jag misstänker dock att en hel del civila piloter har samma attityd mot hjälm som vissa cyklister...

3 kommentarer:

  1. Det beror nog mest på kostnaden
    Oftast har man ett filter som skyddar för en våglängd ex osynlig 1064 nm NDYAG laser där laserstyrda skarpa vapen oftast ligger och som är farligt för ögat
    Ny teknik verkar prata om synlig laser och då är det oftast grönt (503 nm vanlig men det finns även andra våglängder.
    Skulle jag vilja störa ut en civilt flygplan hade jag belyst med både röd och grön laser om jag hört att de skaffat skydd, men laserskyddsglasögon för grönt ljus hade räddat ögonen i säkert de flesta fall
    Enkelt att "tillverka" en laser
    Inga större kostnader sök bara på youtube om du vill tillverka en egen billig lösning
    How to make a laser weapon
    Att ha ett filter för både rött och grönt (och gärna kunna släppa igenom lite i det gröna om du vill se din HeadUp Display om du har någon) samt att du samtidigt skall se andra färger är dyrt
    Kolla gärna FOI orienterar nr 1 finns på FOI:S hemsida
    Medel och motmedel, Pengar o pengar
    /Anders


    K
    /Anders

    SvaraRadera
  2. Grönt är en besvärlig färg, det kan jag hålla med om eftersom mycket av presentationen i en kabin bygger på den färgen. HUD - Head-Up Displayen används dock i stort sett bara militärt och bara på några av de senaste civila flygplanstyperna.

    Ett alternativ vid landning är i så fall att flyga "Head-down", d.v.s. att inte titta ut genom HUD. Moderna flygplan, t.ex. Gripen har en kamera som filmar genom HUD och vars bild presenteras på en skärm i kabinen. Det minskar i och för sig en del av omvärldsuppfattningen, men på en inflygning till landning brukar flygledarna ha koll på eventuell störande trafik. I detta fall så borde glasögon som filtrerar bort grönt kunna användas.

    SvaraRadera
  3. Instämmer till fullo och skydd mot grönt används mer och mer internationellt och prislappen sänks successivt. På tal om lapp så i nödfall får man väl klä ut sig till sjörövare med lapp för ögot.
    I ett land av blinda är den enögde kung
    /Anders

    SvaraRadera