fredag 28 augusti 2009

Civila flygplan saknar laserskydd

Ny Teknik skriver i en artikel om den senaste tidens tidens ökade antal försök att blända piloter på trafikflygplan med laser. Problemet är att det idag är enkelt att köpa en kraftig laserpekare som kan blända en pilot, samtidigt som det finns få bra skydd på den civila marknaden.

"- Det kommersiella flyget har inte något försvar att ta till, säger Cesar Lopes, forskare vid Försvarets Forskningsinstitut."

Detta tycker jag låter mycket märkligt då laserskydd för militära piloter har funnits i många år. För 20 år sedan var det ganska så klumpiga "solglasögon" som var besvärliga att bära innanför hjälmen, men idag används i stället särskilda visisr på hjälmen som är designade att stoppa ljus med frekvenser för de vanligaste typerna av laser. Dessa laserskydd används dels när hotet från t.ex. fartygsluftvärn är stort då laser ofta används på luftvärn för att mäta in avstånd till ett mål. Dels används som när man har en laserkapsel monterat på det egna flygplanet vid utpekning av mål för laserbomber. Visst så ser man lite sämre än utan laserskyddet. Men det är inte mycket annorlunda än att ha solglasögon, vilket de flesta piloter ändå bär i någon form. Möjligtvis så är det lite besvärligare i molnigt väder, men då är det också svårare för någon på marken att belysa flygplanet.

Varför köper inte civila flygbolag in hjälmar med laserskydd? Hjälm är dessutom bra att ha vid en eventuell fågelkollission, som i samband med start och landning kan slå en pilot medvetslös. Jag misstänker dock att en hel del civila piloter har samma attityd mot hjälm som vissa cyklister...