torsdag 6 augusti 2009

Så var det bara 98

Som ni säkert har läst så har en JAS39C havererat vid landning på F17. Det innebär att om flygplanet inte går att reparera att Försvarsmakten, efter genomförd A/B till C/D modifiering, i framtiden är nere på 98 stycken Gripen.

Skönt att allt gick bra med föraren och jag hoppas att vi slipper alla slags spekulationer om mänskliga misstag i tidningarna.

I en analys av en händelse liknande den här så ska man följa Toyota modellen. Hittar man ett fel så ska man ställa 5 stycken "Varför" frågor. T.ex. Varför gick däcket sönder? - Det var dåligt dimensionerat. Varför var det dåligt dimensionerat? o.s.v. På så sätt hittar man inte bara felet utan även grundorsaken till felet.

Vad som i så fall kan vara mer intressant i detta fall är att fokusera på är erfarenheterna från haveriet i Hönöbukten 2005. SHK haverirapport pekade då på mänskliga faktorn, men att den grundläggande orsaken var den dåliga tilldelningen av flygtid till Flygvapnets piloter. 2008 var ett uselt år ur ekonomisk synpunkt för Försvarsmakten då många piloter inte fick flyga över huvud taget.