måndag 3 augusti 2009

Veteranfrågan på morgonnyheterna (uppdaterad)

Allan Widman beskriver på sin blogg de ansträngningar som gjorts från politiskt håll för att säkerställa att omhändertagandet av våra soldater efter en insats fungerar på bästa sätt. Det är också något som jag tryckt på tidigare inlägg.

Ett par saker saknar jag dock i hans inlägg:
* Hur stödjer vi bäst soldaterna som är ute på mission?
* Hur stödjer vi familjer till soldater på mission?
* Hur skyddas familjer vid t.ex. ett hot från extrema terrorister?

Min syster är gift med en före detta Sergeant i RAF som varit i både Irak 2003 (Basra) och Afghanistan 2006. RAF har ett mycket väl utvecklat familjestöd, även om debatten är stark i England avseende ersättningar till skadade och dödade soldaters familjer. Bl.a. finns kontaktpersoner på hemmaförbandet som kommer och hjälper till om t.ex. en tung tvättmaskin behöver flyttas, eller om extra barnpassning krävs.

Mina erfarenheter av de diskussioner som pågår inom officerskåren är att den ekonomiska ersättningen under en mission är oftast inte det kritiska, det är hur man tar hand om familjen.

Wiseman har startat upp en kampanj på sin bloggsida som jag tycker är ett utmärkt initiativ och har därför lagt in en länk på min sida, se till höger. Det känns mycket bra att se att politikerna reagerar snabbt på kritik. Allan Widman kommer att ta upp detta på nyheterna i morgon bitti och då bära det gula bandet!

Uppdaterad 09-08-03, 13:10
Allan Widman kom inte in på ämnet veteraner. I stället diskuterades borttagandet av värnpliktssystemet. Notera att länken till SoU på Allan Widmans blogg är fel. Följande länkar fungerar dock:

* Ansvar för soldater, före, under och efter tjänstgöring
* Veteransoldatutredningen, del 1
* Veteransoldatutredningen, del 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar