lördag 8 augusti 2009

Bas 90 inte användbart under internationella insatser

Sveriges filosofi fram till ca 2001 var att Flygvapnets huvuduppgift var att skydda Sverige. Flygplan är svåra att bekämpa i luften, men enkla mål på marken. Därför så byggde vi upp en spridningsfilosofi med en massa flygbaser byggda längs med vanliga svenska vägar, det s.k. BAS-90 systemet. Kortlandning, rörlig klargöring och värnpliktiga flygplansmekaniker var koncept som dom utländska besökarna på övningar förundrades över.

Det hann som så mycket annat i Flygvapnet precis bli klart innan det lades ner. För 10 år sedan hade vi över 100 landningsbanor att välja på. Nu finns nästan inga kvar. Vad som är ännu värre är att våra svenska divisioner och kompanier nästan aldrig tränar för detta. Hur länge sedan var det vi tränade en basbataljon i Sverige? Våra superhemliga bergsrum har redan börjat bli historia.

Varför har vi då lagt ner BAS-90?
* Problemet med spridning är att det kräver mycket personal. Värnpliktsarmén var idealisk för detta. Det nya insatsförsvaret har inga som helst personella resurser för att bedriva denna typ av verksamhet och därmed så finns inga basbataljoner.
* Eftersom vi fokuserar vår ekonomi på internationella insatser så är detta en del av det nationella försvaret som fått stryka på foten. Inte för att det är omodernt, men för att vi inte har råd längre.

Det intressanta är att hotbilden mot flygplan på marken är idag betydligt allvarligare än för 10 år sedan. Med dagens typer av hot i form av satelliter, UAV och precisionsvapen är det en lätt match att slå ut stillastående flygplan. Djupt nedgrävda bergsrum är dock betydligt svårare. USA håller hela tiden på att utveckla kraftigare och kraftigare bomber för att slå fortifierade bunkrar (s.k. Bunker Busters), men var inte särskilt framgångsrika vare sig under första Gulfkriget eller Irakkriget.

BAS 90 konceptet skulle fungera även idag. Serbien hade stora framgångar under Kosovo kriget med att sprida och maskera sina flygplan på marken. Bl.a. fanns en modelltillverkare som byggde plastmodeller i skala 1:1 av deras Mig-29. USA trodde sig ha bekämpat alla flygplan, men endast träffat plastleksaker. Samma sak lyckades Irakierna med under första Gulfkriget. Med hjälp av falska bombkratrar i sand lyckades dom få amerikansk spaning att tro att landningsbanorna var bekämpade och därmed så undvek dom nya anfall.

Med den ökade ryska närvaron kring nordkalotten och Östersjön och de ökade satsningarna på att modernisera det ryska flygvapnet så är det märkligt att vi i Sverige lägger ned det system som krävdes för att möte detta hot. Flygvapnet är inte bara som många tror flygplan. Flygbassystemet och basbataljonerna var en stor del av det som fick Viggen systemet att fungera och som Gripen ursprungligen var designat för.

6 kommentarer:

  1. Vårt bassystem, eller snarare bristen på sådant (även Marinen) är sånt som gör att jag har svårt att sova gott om natten.

    Vi utvecklade det spridda bassystem en gång i tiden eftersom vi ansåg det för svårt att försvara flottiljerna och hålla deras banor öppna och flygplanen skyddade trots motståndarens ansträngningar. Det blev för dyrt att som NATO bygga 100 skyddade hårdgjorda flygplansplatser per flottilj och dessutom ha ett luftvärn runt basen.

    Nu har vi tagit bort vårt skyddskoncept med skydd genom spridning och möjligheter för vårt flyg att verka från en mängd platser i landet. Starta på en plats och landa på någon annan som är hel.

    Borde vi i så fall inte se till att bygga flottiljerna som riktiga flygbaser då? Tydligen inte. Liksom de flesta andra delar av Försvarsmakten gäller varken eller. 4 kryssningrobotar plockar idag alla taktiska JAS-divisioner.

    Basbataljon har vi snart bara en och då är frågan vad vi ska göra med resten av flygplanen som inte kan åka till en annan plats och betjänas av basbataljonen?

    Inte blir det bättre av att man nu ska lägga ner vår enda landningsplats i Mälardalen. Från Linköping till Luleå blir det alltså noll militära landningsplatser och det lär även påverka den fredstida flygningen.

    Det värsta är att jag har hittills inte träffat någon av försvarspolitikerna i Riksdagen som har koll på att läget är som ovan beskrivet. De lever fortfarande i tron att om det smäller åker man ut i skogen och flyger från vägarna.

    SvaraRadera
  2. Den debatt som har varit i samband med neddragningarna har varit helt felaktig. Fokus från framför allt lokalpolitiker har varit om Flygflottij X i stad Y ska läggas ner. Detta är trots allt bara fredsgrupperingen. Krigsbaserna har helt fallit i skuggan.

    Avståndet mellan baserna börjar bli löjligt om vi inte kan få till möjligheter att använda civila baser som alternativ. Är det dåligt väder i Luleå så är det oftast dåligt väder i Vidsel. Skulle ett flygplan av någon anledning inte kunna landa så får han helt enkelt maka sig ner åt Linköpingshållet. För att ha sådana planeringsreserver så blir det korta flygpass och en massa bränsle i flygplanet när det landar. D.v.s piloten får inte ut lika mycket övningseffekt av flygpasset.

    SvaraRadera
  3. Så sant, så sant allt som skrivs om bassystemet. Lite lök på laxen: så gott som samma sak kan sägas om vårt STRIL-system, hur många STRIL-bat finns kvar? Var är reservnivåerna med bla den optiska luftbevakning nedlagd? Var finns redundansen? Och nu med NOC/GLC skall man lägga så gott som alla ägg i samma korg, ovanjords för "säkerhets" skull... Suck

    SvaraRadera
  4. Hmm. Kom just på en liten intressant liknelse med ett NOC/GLC ovanjord. I England drar man vattenrören på utsidan för att lättare kunna laga dom när dom fryser sönder.

    SvaraRadera
  5. Om det idag skulle bli krig och Moder Swea skulle klonkas in.
    Inte fan skulle något hända i Regeringen.
    4 Rote av FI Flygplan och vi skulle i rpincip ligga ur gängor

    SvaraRadera
  6. Administratör:
    Reinfeldt: "Öööh...jaha... ööö... så de har tagit Sverige? Förstår inte sånt där, öööh... men vi satsar på arbetslinjen...nån annan får försvara oss...vi satsar på arbetslinjen.. "

    SvaraRadera