fredag 14 augusti 2009

Var tog Ladoga vägen?

Det har stått mycket lite om övningen Ladoga 2009 i pressen den senaste veckan. Enligt tidplanen skulle den ha börjat den 10 Augusti. Men absolut inga nyheter denna vecka som visar på vad som händer.

Antingen är ryssarna som vanligt duktiga på sekretess, Ladoga bara en stor Maskirovka eller så har trupperna behövts till någonting annat. En övning är ett mycket bra sätt att kamouflera truppsammandragningar, men vad ska dom i så fall användas till? Övningen Kavkaz 2008 användes som täckmantel för anfallet mot Georgien för ett år sedan.

Tittar man på ryska försvarsmaktens hemsida så pågår fortfarande planering och träning inför övningen Zapad och landstigningsövningar pågår kring Varna i Bulgarien. Det står en massa annat på ryska, men mina språkkunskaper sträcker sig tyvärr inte så långt. Någon som är bättre på ryska än jag?

2 kommentarer:

  1. För att titta på de ryska sidorna, föreslår jag att pröva Googles "språkverktyg". Det utskrattade Babelfish har blivit markant bättre.

    SvaraRadera
  2. Bra tips. Jag har tidigare tvekat eftersom översättning från engelska till svenska har blivit lustig. Jag misstänker också att översättning rysk -> svenska går via engelska. Kan dock vara värt ett försök.

    SvaraRadera