torsdag 6 augusti 2009

USA funderar på policy avseende användning av Internet

Amerikanska Marinkåren har har förnyat sitt förbud mot användning av Twitter, Facebook och liknande sociala nätverk på Internet. Det man framför allt är oroad för är OPSEC - Operationssäkerhet, d.v.s. att det läcker ut detaljer om pågående operationer då enskilda soldater lägger ut dagböcker, foton m.m.

Samtidigt så vill man gärna använda de nya kommunikationsmediumen för att sprida information till medarbetare och samhället.

Biträdande försvarsministern i USA, William Lynn har därför fått i uppdrag att ta fram regler för hur Internet får användas i tjänsten.

Samma kluvna inställning till informationssäkerhet har vi i den svenska Försvarsmakten. I ena ögonblicket vill Försvarsmakten stoppa alla typer av okontrollerad publicering och i andra så läggs operativa uppgifter om insatsförbandet i Afghanistan ut. Det kommer rapporter som säger att underrättelsebehovet är stort och att sociala nätverk som Facebook används för att kartlägga det svenska förvaret.

Jag får själv fundera på vilken typ av information jag lägger ut på denna blogg. Min grundinställning är dock att inget försvarshemligt, kommersiellt hemligt eller information där jag själv sitter på en känslig position så att jag kan anses som jävig läggs ut.

I övrigt så tycker jag att den här debatten måste föras. I mycket eftersom svenska Försvarsmakten saknar ett officiellt diskussionsforum, vilket jag anser som märkligt. Ta Pakistan som exempel. Det är inte världens mest demokraftiska land, men dom har ett officiellt diskusisonsforum för pakistanska försvarsmakten.

Det finns tre anledningar för en officer att debattera Försvarsmakten:
* Jag är svensk medborgare. Vi lever i ett demokratiskt land och det innebär faktiskt att svenska medborgare ska ha rätt att få insyn i Försvarsmakten, så länge det inte skadar våra operativa förmågor.
* Jag är skattebetalare. Våra skattepengar måste gå till något vi har nytta med och inte enbart för att behålla en försvarsindustri eller att driva runt en ineffektiv organisation i onödan.
* Jag är officer. Mina arbetsuppgifter måste vara relevanta och jag måste vara stolt över det jag gör.

Feedback leder förhoppningsvis till en öppen diskussion som i sin tur förhoppningsvis leder till en bättre Försvarsmakt. Inte för att jag vill påstå att jag sitter på alla svar, men om fler officerare deltar i debatten så borde vi kunna slå ihop våra kloka huvuden.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig till 100% som oftast.

    Marinkåren har redan stängt ner Twitter, Facebook och Myspace. http://www.wired.com/dangerroom/2009/08/marines-ban-twitter-myspace-facebook/

    SvaraRadera
  2. Greasemonkey skriver:

    ”I övrigt så tycker jag att den här debatten måste föras. I mycket eftersom svenska Försvarsmakten saknar ett officiellt diskussionsforum, vilket jag anser som märkligt (…) Feedback leder förhoppningsvis till en öppen diskussion som i sin tur förhoppningsvis leder till en bättre Försvarsmakt. Inte för att jag vill påstå att jag sitter på alla svar, men om fler officerare deltar i debatten så borde vi kunna slå ihop våra kloka huvuden.”

    Helt rätt Greasemonkey! Bara existensen av din och några andras liknande bloggar (Wiseman) bevisar inte bara att det saknas ett formellt forum för debatt, men framförallt att det är något sjukt med vårt interna debattklimat. När skall FM högsta ledning inse detta och dra konsekvenserna ? ÖRA är ju ett stort skämt

    SvaraRadera