lördag 29 augusti 2009

Länge Leve Nördarna!

Det Försvarsmakten i många år har levt på är alla människor som engarerar sig inom frivilligutbildning som FVRF, Hemvärnet m.m. För Flygvapnets del är den stora fancluben de s.k. "spotters" som åker runt på olika flygshower och fotograferar flygplan, samt givevis alla privatflygare med stort intresse för allt som har med flygning att göra. En stor del av rekryteringen till Flygvapnet kommer från dessa grupper.

På senare tid så har det dessutom dykt upp en och annan fanatiker som bygger simulatorer av gamla uttjänta stridsflygplan som AJ 37 och J 35.

- Novelair. Bygger en AJ 37 simulator i samarbete med flygmuseumet på F 15. Även en J 35 simulator är under framtagande.
- Swesim. Denna grupp har lyckats få tag på F 15 gamla uttjänta AJ 37 simulator. Den har jag själv loggat ett antal timmar i för en massa år sedan. Så vitt jag vet så har den gått en krokig väg via flygteknikerutbildnigen på Västerås gymnasium till en simulatorfirma som höll till på Heron City i Kungens Kurva. Se här en liten smakbit på hur det är att flyga Viggen...

Jag misstänker att det finns en och annan på FMV som bevakar var allt flygmateriel har tagit vägen som funderar var dessa flygfanatiker får tag på sina flygplansdelar. Personligen så tycker jag att så länge delarna används till liknande projekt så är det bra PR för Flygvapnet och Försvarsmakten.

Heder åt er allihopa! Utan alla frivilliga "nördar" som engagerar sig så här mycket så skulle Försvarsmakten dö ut.

1 kommentar:

  1. Finns inte behovet för Försvarsmakten så är det mycket lämpligt sätt att göra PR, för mtrl som skrotas finns det gott om.

    Tyvärr ligger prioritering av museum högre än befintliga skolor i de flesta fall . När HKV och FMV kollar igenom sina listor på vart "skrotat mtrl" skall försvinna så är min uppfattning att Försvarsmaktens skolor sällan blir tillfrågad. Undantag i så fall för flygvapnet som fått mycket mtrl från haverier o dyl.
    Mycket kan användas som förevisnings och åskådningsmateriel exempelvis i teknisk utbildning/ Anders

    SvaraRadera