söndag 9 augusti 2009

Svanenmärk Gripen

För något år sedan så var det på modet att ta fram ett Försvarsmaktsgemensamt bränsle. D.v.s. att kunna köra Gripen och Leopard från samma tankbil. Så vitt jag vet så blev det inte så mycket av det hela.

Då är det mer intressant med miljöbränsle. Särskilt med dagens fokus på global uppvärmning samt de stigande oljepriserna.

Swedish Biofuels AB har utvecklat ett biobränsle som alternativ för JP-8 till jetmotorer med stöd av den amerikanska forskningsorganisationen DARPA. Orsaken till samarbetet med DARPA är att förre USA ambassadören i Sverige Michael Wood pekat ut företaget på sin lista över intressant svensk miljöteknik.

Liknande bränsle har även testats under flygning i USA.

USA är intresserad av denna teknik. Försvarsmakten borde titta närmare på det. Även om DARPA anser att BioJet100 är fullt jämförbar med JP-8 så finns det antal faktorer att titta närmare på:

* Påverkar det flygplansprestanda, d.v.s får Gripen ut lika mycket dragkraft?
* Påverkar det räckvidd? För bilar så går det åt mer bränsle per kilometer, gäller motsvarande för flygplan?
* Påverkar det underhåll? För bilar krävs särskilda bränsleledningar och packningar som tål den mer korrosiva etanolen. Dessutom ökar underhållet på grund av högre förbränningstemperatur.
* Hur är etanol att hantera och förvara?
* Start och flygning i kall miljö? Kyla är ett kännt problem för etanol. På hög höjd är det alltid kallt, vilken kan kräva förvärmning av bränslet i tankarna innan det går in i motorn.

Sedan finns också problemet kvar att för internationella insatser så måste Gripen fortfarande kunna hantera normalt bränsle då miljöbränsle knappast är lätt att få tag på utomlands.

Den stora fördelen för Sverige är att vi skulle kunna bli självförsörjande på bränsle så att Försvarsmakten inte behöver lagra stora mängder bränsle eller vara beroende av import. Att det sedan ger extra miljöpoäng hos politiker och miljövänner är givetvis inte fy skam det heller...

Fotnot: Swedish Biofuels hemsida är dåligt updaterad, vilket inte är ett gott tecken på att det går bra för företaget.

3 kommentarer:

  1. Är det verkligen etanol? Jag har fått för mig att det är reformerad förgasad biomassa.

    J.K Nilsson

    SvaraRadera
  2. Det är inte etanol, snarare en biprodukt som blir över vid framställning av etanol. Dock så bör det ha ungefär samma egenskaper som etanol, därav min jämförelse med de kända problem som finns med etanolbilar.

    SvaraRadera
  3. >Sedan finns också problemet kvar att för internationella insatser så måste Gripen fortfarande kunna hantera normalt bränsle då miljöbränsle knappast är lätt att få tag på utomlands.

    Står det något om att bygga om motorn, den kan väl fortfarande fungera med det normala jetbränslet?

    SvaraRadera