lördag 22 augusti 2009

COIN flyg, var kan dom verka?

Wiseman hade för ett tag sedan ett inlägg om COIN flygplan (COunter INsurgency). Som flygfrälst så kan jag inte förneka att jag gillar denna typ av flygplan. Mullret från kolvmotorer får mig att mentalt resa tillbaka till ett flygfält i sydöstra England 1940.

Men, i vilken typ av hotmiljö kan dessa flygplan verka?

Jag har försökt att läsa mig runt i literaturen för att hitta bra exempel. Då läste jag Air Forces Monthly, juli 2009. Där fanns det ett mycket bra reportage om argentinska flygvapnets användning av Pucará under Falklandskriget 1982. Pucára har en hel del egenskaper liknande de flygplan som nu studeras av USA.

Jag kommer ihåg att när kriget inleddes var det två saker som engelsmännen var oroliga för. Excocet robotarna och Pucará. Rädslan för Pucará var att den kunde baseras nära det brittiska anfallsmålet Goose Green på en liten bas kallad Base Aérea Militar (BAM) Cóndor med en banlängd på 411 m och därmed förhindra det engelska anfallet. Övrigt argentinskt stridsflyg opererade från fastlandet (Mirage och Skyhawk kunde inte landa i Port Stanley) med långa an- och återflygningssträckor och därmed kort tid och verkan i målet. Ursprungligen fanns fyra stycken Pucará på BAM Cóndor, men de förstärktes av åtta den 25-26 April.

Därför så ansträngde sig engelsmännen för att slå ut flygfältet i Port Stanley och Pucará flygplanen redan innan dom skulle landstiga.

Mellan den 30 April och 1 Maj genomfördes en av de mest berömda insatserna under kriget när ett engelskt Vulcan bombflygplan bombade flygfältet i Port Stanley (BAM Malvinas) och BAM Cóndor. En Pucará förstördes på marken och en skadades.

Den 15 Maj lyckades ett anfall av SAS förstöra sex stycken Pucará och ytterligare fem andra flygplan på marken.

Den 21 Maj sköts två stycken Pucará ned under den brittiska landstigningen vid Port Carlos. En av en bärbar LV robot, Blowpipe och en av en engelsk Sea Harrier. I och med det fanns bara tre stycken Pucará tillgängliga och de ombaserade till BAM Malvinas eftersom BAM Condór nu låg för nära de engelska styrkorna.

Den 27 Maj påbörjade SAS 2 Para sitt anfall mot Darwin och Goose Green som försvarades av argentinska arméns Regimiento de Infanteria 12. Engelsmännen hade tänkt sig att inta Goose Green innan gryningen den 28 Maj, men stoppades i sin framryckning av de argentinska försvararna.

Den 28 Maj genomfördes ett CAS anfall av de kvarvarande tre Pucará (A-537, A-532 och A-533) mot Camilla Creek. Ett av flygplanen (A-537) skadades av luftvärn, men återvände till BAM Malvinas. I nästa anfall användes två flygplan (A-533 och A-532) varav ytterligare ett skadades (A-533). I det tredje anfallet användes två flygplan (A-532 och A-537 som reparerats).

"As all close air support battlefield missions were made one after the other, there was time enough only to re-arm, refuel and change pilots. The aircraft returned full of hits, but had to take off anyway.

We took off and flew along the coast to the target. The hills, which until that day were our protection had converted into our worst enemy, because the Brittish occupied them and, flying close to these, everything transformed into a curtain of tracers and missiles looking for us.

Ehen we arrived over the Brittish lines close to Goose Green, we saw two helicopters and imediately I heard Giménez designate one target to me. Very low as we were we fired our cannons. Giménez made a direct hit on the first helicopter, Westland Scout XT629, whose pilot, Lt R J Nunn of 3 Commando Brigade Air Squadron (CBAS) died in the attack, but his aircrewman survived the crash sufferuing severe leg injuries. The second Scout avoided the Pucarás and returned to Camilla Creek, East Falkland."

Detta var den enda luftstridsseger som argentinska flygvapnet skulle få under kriget. Under återfärden till BAM Malvinas så havererade Giménez (A-537) på ett berg då han oavsiktligen efter anfallet flugit upp ibland molnen.

Vid lunchtid förstärktes divisionen med tre flygplan (A-536, A-515 och A-555). I och med det fanns fyra användbara flygplan då A-533 ej gått att reparera.

Dagens sista anfall genomfördes med A-536 och A-555. A-555 blev nedskjuten av den kraftiga eldgivningen från marken, men piloten Teniente Cruzade lyckades skjuta ut sig och blev tillfångatagen av brittiska trupper. A-536 återvände till BAM Malvinas med svåra skador och flygplanet bedömdes vara omöjligt att reparera. Eftersom endast ett flygplan (A-515) var luftvärdigt och ett (A-532) krävde reparationer för att kunna flyga igen så evakuerades de kvarvarande piloterna till Argentina i en C-130H Hercules. Därmed så var Pucarás flygande deltagande i Falklandskriget över.

Den största insatsen under kriget av Pucará gjordes faktiskt efter alla flygplan var bekämpade. Argentinska soldater byggde om tre av raketkapslarna från Pucará flygplan till improviserat raketartilleri som dom använde med stor effekt för att bekämpa de anfallande engelsmännen.

Slutsats: COIN flygplan har mycket svårt att operera i luftrum som försvaras av reguljära trupper utrustade med luftvärn. Behovet av krigsreparationer är stort efter CAS uppdrag då dom utsätts av kraftig beskjutning från finkalibrig eld. Även om denna inte lyckas skjuta ner flygplanen så krävs det reparationer. Flygfälten är en inneboende svaghet då alla flygplan är lätta att bekämpa på marken.

För Sveriges del visar detta på behov av förmågan att kunna genomföra krigsreparationer samt spridda flygbaser. Något som vi på senare år låtit förfalla i glömska.

1 kommentar:

  1. COIN är ett ämne som poppar upp lite från och till. USA tittar tydligen återigen på möjligheterna att sätta upp sådana förband (se http://www.janes.com/news/defence/triservice/jdw/jdw090724_1_n.shtml).

    Jag tror anledningen är strikt ekonomisk. Att flyga runt i Afghanistan med F-16 och fälla LGB:er är helt enkelt för dyrt med tanke på att man har totalt luftherravälde. Där skulle krasst sett en EMB 314 Super Tucano eller Piper PA-48 Enforcer ha en roll att fylla.

    Problemet med dessa maskiner är att de bara fyller just den rollen under just de förutsättningarna. Som du själv var inne på så skulle flygplanen få stå på marken så snart motståndarna får fatt i handburna luftvärnsrobotar. Rör det sig om en motståndare med aldrig så lite och kvalificerat flygvapen är det mer eller mindre kört direkt.

    Så får vi se nya COIN flygplan så lär det bli i skepnad av en UAV. Och då vid insatser i "säkrade" områden.

    SvaraRadera