Så här i sommarvärmen kan det vara nyttigt att få lite förståelse för hur teknikutveckling går till. Det är inte alltid som det är genomtänkt, utan utvecklingen går bara vidare på traditionellt sätt som det gjort tidigare...
Standardspårvidden för järnväg i USA är 4 fot och 8,5 tum.Det är ett lite udda mått, eller hur? Men varför valde man detta som standardmått?Jo, därför att det var så de byggde järnvägarna i England och det var utvandrade engelsmän som byggde järnvägarna i USA.
Varför byggde då engelsmännen på detta sätt? Det var därför att de första järnvägslinjerna byggdes av samma arbetare som byggde spårvägarna (före järnvägens tid) och det var detta standardmått som de använde.
Men varför använde de just detta mått? Därför att arbetarna som byggde spårvägarna använde samma formar och verktyg som de använde när de byggde vagnar med denna hjulbredd.Okej!
Men varför hade vagnarna denna konstiga hjulbredd? Jo, för om man försökte använda en annan hjulbredd så gick hjulen sönder när man färdades på vägarna i England, som hade detta avstånd mellan hjulspåren.
Nå, vem byggde då dessa gamla vägar med djupa hjulspår?Det var Romarna som byggde de första större vägarna i Europa (och i England) för sina trupper. Vägarna har använts ända sedan dess.
Ok, men hjulspåren då? De romerska triumfvagnarna formade i begynnelsen hjulspåren, spår som alla sedan fick anpassa sig till för att inte förstöra sina vagnar.Eftersom triumfvagnarna var tillverkade för Romarriket hade alla exakt samma hjulbredd.
Standardspårvidden 4 fot och 8,5 tum för järnväg i USA härstammar alltså från de ursprungliga specifikationerna för en triumfvagn i Romarriket.
Länge leve byråkratin!Så nästa gång du får en specifikation i din hand och undrar vilket "hästarsle" som författat den, kan du vara inne på rätt spår. Ty de romerska triumfvagnarna byggdes precis så breda att två hästbakar fick plats i bredd mellan skaklarna.Nu kommer snart poängen…...
När du ser en Space Shuttle på avfyringsrampen så sitter det två stora raketer på ömse sidor om den stora bränsletanken. Det är massiva startraketer, s.k. SRB-raketer. Dessa tillverkas av företaget Thiokol vid deras fabrik i Utah. Ingenjörerna som konstruerade dessa startraketer hade föredragit om de kunde ha gjorts lite bredare, men raketerna måste transporteras med järnväg från fabriken till Kennedy Space center. Nu råkar det vara så att järnvägen från fabriken går genom en tunnel i bergen.
Startraketerna fick inte vara större än att de kom genom tunneln. Tunneln är lite bredare än järnvägsspåren, och järnvägsspåren, kommer du kanske ihåg, är lika breda som två hästbakar.En karakteristisk del av världens mest avancerade transportmedel har alltså bestämts av bredden på ett "hästarsle" för över 2000 år sedan.Och du som trodde att "hästarsle" bara var ett tråkigt skällsord!
Raytheon Awarded NGJ-MB Pod Production Contract
5 timmar sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar