söndag 9 januari 2011

Rekryteringsproblem

Som jag tog upp i ett tidigare inlägg så lider Flygvapnet inte av Arbetsbrist, snarare brist på många kompetenser.

Inom pilotkåren saknas det idag 89 stycken piloter inom framför allt helikoptersystemen. Uppstarten av HKP14 samt anskaffning av HKP16 kommer att kräva många piloter och tekniker. För helikoptersystemet är det även tänkt att man ska införa specialister även som piloter. Lite grand tillbaka till fältflygarsystemet eller Warrant Officer som användes i USA i deras arméhelikoptrar.

Men hur ska vi få fram 89 stycken piloter i närtid? Bristen kommer dessutom att accelerera de närmaste åren då många i de stora kullarna på 80-talet går i 55-års pension. Försvarsmakten vill gärna få dessa att stanna efter 55, men efter den senaste tidens behandling av sin personal så tvivlar jag på att det är möjligt. Då återstår det bara att rekrytera nya.

Idag så genomförs grundutbildning av helikopterpiloter i Tyskland i brist på lämplig utbildningsplattform här hemma i Sverige. HKP15 var tänkt att användas som ett mellanting mellan en grundutbildningsplattform och taktisk inskolning på HKP14 (och numera även HKP16). Men HKP15 är just nu upptagen med NBG11, även om de kroatiska helikoptrarna avlastat i MEDEVAC-rollen.

Hur ska vi då lyckas rekrytera dessa piloter? Norge som genomför insats i Afghanistan med sina Bell 412 (där även svenska tekniker stöttar) har stora problem med för tidiga avgångar. Piloterna lämnar för mer välavlönade jobb inom bl.a. oljeindustrin. Även för svenska helikopterpiloter så är det nära till att åka till Norge och höja sin lön.

– There are almost no applications to vacant positions for pilots in the air force. When pilots have finished their contract with the air force, they apply for jobs outside the squadron, says Geir Brandsegg in the 339-squadron in northern Norway to NRK.

The main focus for the 339-squadron is the operations in Afghanistan and all training and education is directed on solving these operations. Brandsegg therefore believe that the Afghanistan operations is the main reason the for recruitment troubles.

Employees in the Norwegian armed forces have told NRK that the Afghanistan operations have changed all military training and made it less versatile than before. This has in turn also made it less attractive to apply for jobs in the Norwegian Air Force.


Ett problem för att lyckas rekrytera och behålla piloter är att den typ av flygning som genomförs i Afghanistan är mycket specialanpassad för dessa förhållanden. Piloterna tappar sina övriga kompetenser, vilket gör att den militära utbildningen inte längre är lika lockande. De civila bolagen får helt enkelt inte lika erfarna piloter som förr när man rekryterade från Försvarsmakten. I bl.a. Storbritannien så får man återutbilda piloter som varit i Afghanistan på att landa på fartyg, flyga i dåligt väder med isbildning m.m.

5 kommentarer:

  1. Då är det fantastiskt tur att svenska försvarspiloter har en marknadsanpassad ersättning och en löneutveckling som gör arbetet mer attraktivt än civila motsvarigheter.
    Det är dessutom så otroligt bra att Försvarsmakten också har en sund personalpolitik som främjar kompetens, erfarenhet och långsiktighet och som också har sunda strategiska tankar på rekrytering och bibehållande av denna personalkategori!

    @CI - Jag hittar inte Fonttype för Sjukligt Irriterad och Sarkastisk med Fontsize 64???

    /L

    SvaraRadera
  2. @L: Jag tror budskapet går fram... :-) Men även jag skulle behöva en internationellt erkänd symbol för ironi och sarkasm. (*sarkastiskt leende*) kanske..

    SvaraRadera
  3. Skulle helikopter och transport delvis gå att hanteras av reservofficerare? Jag tycker att viss sådan här verksamhet skulle gå att kombinera med civila jobb.

    SvaraRadera
  4. Trevlig filmsnutt......nästan som på den gamla goda tiden på spaningen...

    @Anonym: Jag håller med, en sån himla tur för Försvarsmakten......

    SvaraRadera
  5. @MFI,

    Från militär sida skulle det nog gå, men jag har svårt att tro att en civil arbetsgivare skulle vara villig att släppa iväg sin dyra personal under så långa perioder som det handlar om för insats.

    SvaraRadera