
Det är nästan så att jag längtar tillbaka till den gamla polska tavelförsäljartiden, när SÄPO bedömde att det fanns en förhöjd hotrisk mot oss piloter. Jag ställde en gång en rak fråga om vad som skulle hända om jag av misstag sköt en tavelförsäljare för att jag kände mig hotad och fick svaret att hotbilden helt klart skulle ligga till min fördel vid bedömning om ett brott var begånget eller inte. Tänk på det nästa gång, TV-pejlare!
Nu har även Försvarsmakten (dessutom för andra gången) råkat ut för direktreklam.
En privatperson vid namn Patrik Imer har skickat ut ett häfte kallat "Försvarets InköpsGuide" till förband och myndigheter. Detta trots att han inte har det minsta med Försvarsmakten att göra och de företag som finns med i "guiden" inte finns med på de avtal som finns avseende Försvarsmaktens upphandlingar.
Nu kommenterar FMLOG detta i skrivelsen "Ang Försvarets InköpsGuide 2011" , FMLOG 17 142:200757, 2011-02-18.
Broschyren ger intryck av att vara producerad av Försvarsmakten, eller på uppdrag av Försvarsmakten, vilket inte är fallet. Framtagande av broschyren har skett på privat initiativ.
...
Denna s.k. inköpsguide medger inte avsteg från Försvarsmaktens rutiner och regler för anskaffning av varor och tjänster och skall ur Försvarsmaktens perspektiv endast betraktas som ett reklamutskick. På baksidan står ett tryckt pris (Pris 499 kr (inkl moms)). Försvarsmakten ska inte betala för något.
...
Vidare finns de statliga ramavtalen, där Försvarsmakten är avropberättigade på Internet: www.avropa.se
Med tanke på att vår Generaldirektör redan har skällt på förbandscheferna för att de gör felaktiga upphandlingar så bör nog alla anställda endast använda denna inköpsguide för att starta en varm och skön brasa som kan vara trevligt så här mitt i vinterkylan!
För att bli av med denna typ av reklam så anser jag att det bör tas fram någon typ av arg lapp att sätta på Försvarsmaktens brevlådor. Vi borde trots allt ha ett och annat avskräckande att hota brevbäraren med...
