
Före jul så hade jag nöjet att deltaga på dubbning av svenska, ungerska och tjeckiska piloter i Gripriddarorden. För att bli antagen krävs minst 100 timmars flygtid, en fullständig inflygning för att bli "combat ready" och givetvis att man uthärdar "antagningsproven" under kvällens begivenheter.
Det som slog mig under kvällen var hur stolta tjeckerna verkade vara. Gripen har för dem varit en riktig framgångssaga. 2009 så genomförde de en mycket lyckad basering på den gamla ryska basen i Siaulia för att under fyra månader vara NATO:s incidentberedskap över Baltikum. Inte nog med att man klarade av att hålla beredskap över Baltikum, samtidigt så höll man beredskap över Tjeckien. D.v.s. två samtidiga operationer, varav den ena utbaserad och detta lyckas man med en flotta av endast 14 flygplan! Det enda negativa för tjeckiska flygvapnet (och Saab) lär vara att de tjeckiska politikerna nu verkar tycka att det räcker med 14 flygplan, för de klarar ju alla ställda uppgifter...
Med sig hade de priset för bästa division som de fick under NATO Tiger Meet 2010, en övning som hålls varje år mellan divisioner inom NATO som har ett kattdjur som divisionsmärke. Det är ett mycket prestigefyllt pris som tjeckerna var oerhört stolta över att få visa upp för de övriga Gripenpiloterna. Priset fick de framför allt för att de hade under övningen visat på sina kunskaper och Gripens förmåga att på långa håll skjuta ner motståndarna. Ingridienserna i detta recept är Gripens systemintegration av AIM-120 AMRAAM, datalänkar, Gripens mycket "stealthiga" radar-/visuella signatur samt givetvis ett av världens bästa MMI - Man Machine Interface.
Tyvärr så handlar debatten allt för ofta inte om vad Gripen kan, utan om de olika försvarsmakternas budget som för de flesta nationer i dagsläget är i det närmaste bankrupt. Men kan man verkligen koppla detta till kostnaderna för Gripen? Jämfört med F-35, Eurofighter, Rafale så är Gripen hälften så dyr i anskaffning per styck och en tiondel så dyr att operera. Vad är alternativet? Ja, det är en försvarsmakt utan flygvapen. Tyvärr så har operationerna i Afghanistan fått många politiker och militärer att tro att det går att föra krig utan jaktflyg. Det enda som behövs är transportflygplan, helikoptrar och enstaka CAS-insatser som lika gärna skulle gå att genomföra med UAV. Man glömmer då helt bort sin historia.
Den senaste veckan har det varit en hel del tidningsreportage om Ardenneroffensiven. Många förståsigpåare har genom åren förkastat den som ett sista desperat försök för tyskarna att stoppa det oundvikliga slutet. Man missar då helt att analysera de olika faserna i offensiven.
Inledningsvis så kunde tyskarna rycka fram i stort sett obehindrat. Det dåliga vädret hindrade det allierade flyget att stoppa de tyska pansarvagnarna. Två saker gjorde dock att tyskarna förlorade slaget.
- Logistiken brast. Tyskland hade oerhörda brister på bränsle till sina fordon och flygplan. När stridsgrupperna ryckte fram så hängde logistikkedjan inte med och pansarvagnarna blev stående. Här bör vi i Sverige ta oss en rejäl funderare då tendensen numera är att "outsourca" all logistik. Det är inte bara att kunna hålla i ett förråd eller skruva på flygplan som är det svåra med logistik. Det ska dessutom kunna genomföras i -30, i djup snö och med fiendens granater som vinar runt öronen. Kommer dessa krav att finnas med i outsourcing-kontrakten?
- Vädret blev bättre och med det så kunde de allierade återta sitt luftherravälde. De oövervinnerliga tyska pansarvagnarna reducerades från monster till mål. Flygplan som P-38 Lightning och Hawker Typhoon hade en riktig julafton över slagfältet.
Det är sant som sagts tidigare att "flygstridskrafter kan aldrig på egen hand vinna ett krig, men utan flygunderstöd så förloras kriget". Tjeckerna har förstått det. Deras Gripen har som enda uppgift att deltaga i jaktförsvaret av Tjeckien samt då och då ingå i NATO QRA - Quick Reaction Alert någonstans över Europa.
För de som vill veta mer om de tjeckiska Gripen så rekommenderar jag deras hemsida (går att översätta hjälpligt med Google) samt deras Facebook-grupp.