Aftonbladet har uppmärksammat en av de gamla goda julhälsningarna som lagts upp på Youtube. Lite symptomatiskt blir det när alla inblandade hävdar att sådant gjorde man bara förr, numera så följer man regelverken.
Regler är givetvis bra, men det måste samtidigt finnas ett utrymme för spex, då det är humor som detta som skapar den speciella gemenskap som finns på en division.
Frågan är också vad som mer finns gömt på Internet? Det finns många andra julvideos som förtjänar att spridas. Allt från en era när Flygvapnet var kul att jobba i. Idag håller det på att strypas av nitiska officerare som blivit statliga tjänstemän.
Just nu firas LilleJul på många regementen och flottiljer. En årlig tradition där man har rätt att släppa på masken. Under denna kväll så kommer man att driva med alla som gjort bort sig under året. Traditionen uppstod för länge sedan när man insåg att en fänrik borde ha en möjlighet per år att ge igen på översten.
Jag kom ihåg en LilleJul på F17, 1992 när F17 spaningsdivision skulle läggas ner och flyttas till F10. I spexet så dök det upp två överstar. En mycket bullrig C F10 som med stor manlighet svingade en klubba omkring sig och gormade, samt en liten C F17 med avklippta byxor som hela tiden testade vindriktningen med en liten vindflöjel innan han uttalade sig. Jag skrattade så att jag grät och C F17 satt bakom mig, röd som en kokt kräfta av ilska, men till hans heder så sade han ingenting.
Det finns många andra "tidsbomber" som döljer sig för framtida historiker. Många officerare känner sig hämmade av sekretess och har därför skrivit dagböcker som ska publiceras efter deras död. Ett exempel som nyligen dykt upp är boken "Bortom Horisonten" om spaningsflygningarna med J26/S31 mot Sovjetunionen som mycket väl kan ha orsakat den senare nedskjutningen av vår DC3 och Catalina. Jag har skrivit om detta i ett tidigare inlägg och LAE har tagit upp boken på sin blogg. Jag vet att hela divisioner har skrivit ihop liknande "testamenten" som skall publiceras när den siste av dem gått ur tiden.
Framtidens historiker kommer med andra ord att ha en hel del intressant att ta del av...
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Som en av mina FMV kollegor kommenterade när han såg filmen "Tre snowracers är inte en tillåten lastkonfiguration på en JA37". :-)
SvaraRaderaJag blev genuint glad när jag såg videon idag.
SvaraRaderaHelt underbart att dom sitter i sina ställ med hjälmarna på sig.
Tresits!
Självklart är det trickfilmat enligt någon pilot. Lol...
Våga vara människa även inom FM!
Påminner om en Fartygschef som åkte vattenskidor efter sin robotbåt på åttiotalet - han blev tydligen ilandsatt.
SvaraRaderaJag var själv med när vi gick genom Baggensstäket (vilket inget örlogsfartyg borde gå igenom) och var tio centimeter från att kunna plocka körsbär från en trädgård.
Inom vissa områden var det onekligen bättre förr. Det är inte alltid SjöI har rätt. Utan dessa spex blir sjöhjältar och dess gelikar reducerade till "statstjänstemän". Kan det vara en orsak till FM nuvarande tillstånd?
/ Commander
Det var inte bättre förr
SvaraRaderaDet var MYCKET bättre.... ;-)
Trickfilmningen tolkar jag enbart som att det gäller när det är filmat från planet bakåt. Gissar att de scenerna är från en bil. Men sidovyerna är garanterat på riktigt.
SvaraRaderaKul film!
@ Commander
SvaraRaderaHan fick bli idrottslärare på Sjökrigsskolan i Näsbypark, där jag hade förmånen att bedriva idrott som kadett under hans ledning. Själv tycker jag att det borde kvalificerat för befodran ;-)
Det var inte bara bättre förr, det var roligare också.
10:01
SvaraRaderaKan bara instämma! Tycker som dig fast lite mer!
@ 10:52
SvaraRaderaTACK !
Man kan också uttrycka det:
Det var inte bättre förr
Det är bara så MYCKET SÄMRE nu.... ;-)
Lille jul på mitt förra förband var fantastiskt rolig! Det var långt innan alla Pelle jönsar kom in och berättade hur vi skulle tänka och bete oss. Det fanns utrymme för spontanitet, genuin humor och alla oavsett grad och ålder umgicks och skrattade gott! Nuförtiden är det mest som en lektion i söndagsskolan och "övervakningsofficerarna" har noga koll så att ingen säger något opassande eller att någon dricker en centiliter för mycket.
SvaraRaderaKul? Föga...
/Trois etoiles/
Flottans långresor innehöll på sin tid ett moment som gick under benämningen Kadettspex. Som lille-jul, med rejält högt i tak, där befälet fick vad de tålde och alla ögon var fulla av glimtar. En höjdpunkt som jag minns med saknad, även om kadetterna hade den dåliga smaken även göra parodi även på mig.
SvaraRaderaVem längtar inte tillbaks till en rejäl gammeldags Temamiddag. På det temat finns det mycket förborgat.
Ha,ha. En sådan här video rekryterar mer piloter än alla reklammupparnas ihopkok de senaste tre åren. Ge killarna ett Guldägg och en 100Wattare och sänd den på TV!
SvaraRaderaDet sjuka är att jag inte reflekterade att det var trickfilmat när man såg snowraceråkarna framifrån. Jag tänkte att om man är så sjuk att man får idén att knyta fast Snowracers efter ett taxande flygplan så är det en smal sak att sätta sig på vingen och filma därifrån. Jag tror att det är mindre farligt med hänsyn till riskområden än att bli släpad bakom.
SvaraRaderaHur som, kul var det i alla fall.
J.K Nilsson
Hahahahaha.... Den kokta kräftöversten kommer man ihåg, det bästa på den lillejulen! Skrattade lika mycket åt hans reaktion som åt spexet!
SvaraRaderaHaha! Länge sedan man såg den där videon! En av de grymmaste julhälsningarna jag sett. Och som det redan sagts ovan, det var roligare förr!
SvaraRaderaEller som en kollega till mig reflekterade: "Har du tänkt på att det är sällan man säger att det är roligt på jobbet nu för tiden".
Och det citatet var från tiden innan den riktiga skiten träffade fläkten.
//JOPP
Human progress has always been driven by a sense of adventure and unconventional thinking. But amidst calls for "bread and circuses", these virtues are often forgotten for the sake of cautiousness and political correctness that now rule the world. And we sink deeper and deeper from democracy into a state of mediocrity and even idiocra...cy.
SvaraRadera- Andre Geim, 2010 Nobel prize laureate, physics
Apropå berättelser från det förgångna: Det finns en artikel i senaste Flygrevyn om incidenten i början av juli 1985 då en rysk Su-15 gick i spat "in persuit" av en SH 37 (ff intervjuas) Det nämns inget i artikeln om en rotetvåa (en SF 37), vad jag tidigare har hört så var två svenska plan involverade i företaget (?).
SvaraRadera@Lae: Intressant! Jag får bege mig ner till tidningsbutiken i eftermiddag.
SvaraRaderaI normala fall så flyger spaningen i rote över hav. Jag kommer ihåg vår gamla gymnastiklärare i Ljungbyhed när han berättade om incidenten och jag har också för mig att det var en rotetvåa inblandad...
Minns en Expressen-artikel som publicerades den efterföljande veckan (har den liggande i någon låda) där det hela tiden talas om två Viggen.
SvaraRaderaOm jag fattat saken rätt har killen som var rotetvåa rätt nyligen kommit ut med en bok. Kanske står det något om händelsen i den?
@Lae: Mycket intressant artikel! Kul att en hel del av dessa gamla händelser börjar dyka upp ur gömmorna. Flygrevyn hade för ett tag sedan även ett reportage om SR-71 incidenterna. Bra att svenska folket börjar få en insyn i vad Kalla Kriget egentligen innebar för Flygvapnet. Dessutom bra för "Tjula" Larsson att få komma ut med sin berättelse!
SvaraRaderaHelt klart mycket, mycket intressant. Väntar på fler berättelser - kanske borde sammanställas i någon form av en bok?
SvaraRaderaMen jag tycker fortfarande att det är lite underligt i det här fallet att det inte nämns något om en SF 37 (ska under helgerna försöka leta reda på den innan nämna expressenartikeln).