Hur ska det framtida Flygvapnet se ut? Tja, det beror på vilken hotbild det ska anpassa mot. Hotbilden driver taktiken som sedan driver tekniken, eller?
Enligt Regeringen ska Flygvapnets huvuduppgift ligga i närområdet. Här har det varit ganska så lugnt sedan Kalla Kriget tog en strategisk time-out. Men det börjar att ändra sig. Nya olje-och gasledningar, utvinning av olja i polarområdet (Peak Oil driver upp oljepriset som sedan driver upp behovet av utvinning även på svåra platser) samt möjligheten till sjötransporter norr om Ryssland gör att norra Skandinavien har fått ett nytt strategiskt läge.
Vår gamla favoritmotståndare Ryssland börjar dessutom nu prata om kraftiga moderniseringar av sitt flygvapen. 1.500 flygplan ska anskaffas fram till 2020.
"Overall, we are planning to acquire and modernize about 2,000 aircraft and helicopters by 2020...including more than 1,500 new aircraft and about 400 modernized," Lt. Gen. Igor Sadofyev told reporters in Moscow.
According to the general, in 2011 the Air Force plans to adopt Su-27SM, Su-30M2 and Su-35S multirole fighters, Su-34 fighter-bombers and Yak-130 combat trainers as well as Ka-52 and Mi-28N attack helicopters, Mi-8 armed assault helicopters, Ka-226 and Ansat-U light multipurpose helicopters.
Det här är mycket tufft motstånd för våra Gripen C/D. Ryssarna är mycket duktiga på att bygga manövrerbara flygplan med framför allt bra IR-robotar. Det dom ofta brister i är användargränssnittet för piloterna. Men via samarbetet med Indien och den feedback/knowhow SU-30 MKI får via samarbetet med Frankrike och Israel så har nog ryssarna börjat lära sig även detta. Hmm...man nämner inget om den pågående utvecklingen med bl.a. PAK-FA T-50...
"The priority for the strategic aviation is the modernization of 80 percent of existing Tu-160, Tu-95MS, Tu-22M3 bombers and Il-78M aerial tankers...and the extension of their service life," Sadofyev said.
Det är mycket intressant att se skillnaden i rysk och amerikansk utveckling. USA stoppar vidare produktion av sin "air superiority fighter", d.v.s. F-22, medan ryssarna tillsamans med Indien traskar vidare i "Raptorsky"-spåret. USA satsar i stället på F-35 som i mina ögon i första hand är ett attackflygplan (arvet efter F-117) där Stealth används för att knäcka ett avancerat luftförsvar. (Läs Kina, Nordkorea och några andra liknande potentiella konfliktområden). Ryssarna väljer att bibehålla sina i dag ganska så o-stealthiga strategiska flygplan. Med andra ord så ser man framför sig betydligt mindre vassa motståndare. (Läs Georgien, Centralasien m.fl). Ryssarna ser nog inte längre västvärlden och NATO som det stora hotet. De är nog betydligt mer oroade än USA av Kinas växande förmåga. Men vad gäller Kina så inser man sina begränsningar och satsar på försvar i.s.f. anfall.
Personligen tror jag att den ryska tidsplanen kan bli mycket svår, då rysk flygplansindustri idag inte har resurser att på mycket kort tid ställa om sin produktion som under flera år legat på sparlåga och enbart hållits igång genom export och vissa demo-projekt.
Svenska Flygvapnet givetvis denna utveckling med stort intresse. Gripen NG är ett sätt att möta den nya hotbilden. Ny motor, mer vapen och bränsle, ny radar m.m. är sätt att parera utvecklingen på andra sidan Östersjön. Mer viktigt är dock att ta tillbaka förmågan med att operera från krigsbaser samt att ledas från militär stridsledning även med styrdata. Vårt bas- och STRIL-system var s.k. "Force multipliers" som gav den extra effekt som våra tekniskt och numerärt underlägsna Flygvapen behövde under Kalla Kriget och kan behöva även i framtiden.
Det är inte bara flygplanen som ryssarna planerar att uppdatera. Även vapenarsenalen får sig en rejäl upprustning med fokus på precisionsinsatser.
"With regard to increasing the percentage of precision guided-weapons in the Air Force inventory, Russia's Tactical Missile Systems (TRV) has been designing and developing a range of 'precision' munitions, including the Kh-38 family of air-to-surface missiles, since at least the early 1990s," Barrie continued.
För att möta hotet från precisionsvapen så är enda lösningen för Flygvapnets del att gå tillbaka till det gamla spridningskonceptet med krigsbaser. För det kan väl inte vara så att våra svenska politiker vill skaffa Gripen NG för att möta ett potentiellt framtida hot, utan att samtidigt anpassa hela Flygvapnet för att möta detta hot?
Å andra sidan så driver framför allt Armén den rådande "Långtbortistandoktrinen". I detta scenario är flygstridskrafter till stor del en stödjande funktion, då det inte finns några strategiska mål. I detta scenario finns inga behov av en Gripen NG.
- Helikopterförmågan håller sakta men säker på att återtas, vilket är bra inte bara för att kunna stötta med MEDEVAC, utan även trupptransport för att undvika IED och öka rörligheten på mindre förband. Dock så har FM en bit att gå då HKP 14 har ett tag kvar att bli redo och HKP 16 ännu inte är anskaffad. Krydda det med avskedning av helikoptertekniker och min spådom blir att armén och marinen får vänta ett tag till på att få full stöttning av svenska helikoptrar internationellt. Enstaka mindre operationer som i Adenviken eller i Afghanistan nästa år är möjliga, men de tar stora resurser från introduktionen av de nya helikoptersystemen.
- Våra transportflygplan är i behov av uppfräschning och uppgradering, då de sakta men säker börjar falla för åldersstrecket. En interessant lösning som man skulle kunna föra in vid en eventuell "After Mid-Life Update" är "Harvest Hawk" som studeras av US Marines. Där tar man en vanlig C-130 Hercules och placerar en LDP - Laser Designator Pod och sedan vapenbalkar på de platser där man vanligtvis hänger extratankar. Med denna typ av flygplan skulle Flygvapnet kunna stötta våra trupper i insatser liknande den i Afghanistan med transportresurser, men även CAS och NTISR om LDP-kapseln utrustas med ROVER datalänk.
För dem som är bättre på ryska än vad jag själv är...
lördag 4 december 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Tack för denna analys!
SvaraRaderaFör den som är intresserad av rysk vapenindustri historiskt sett finns det en suverän bok på svenska: TANKOGRAD.
Vänliga hälsningar,
Lars