Tjugo thailändska tekniker befinner sig just nu på FMTS - Försvarsmaktens Tekniska Skolor i Halmstad för att lära sig hur man underhåller de Gripenflygplan som snart kommer att stå på plats på Surat Thani basen i Thailand.
Totalt ska 40 thailändska flygtekniker hit för utbildning under året. Något som enligt JAS-sektionens exportansvarige Pedro Fortea är för många för de sex plan som köpts in, men troligen planerar Thailand att köpa fler.
...
I avtalet länderna emellan ingår även utbildning av thailändska piloter för Gripen, fyra i år och sex nästa år.
I november åker också elva svenska flygtekniker med familjer till Thailand för att under två år ingå i en supportgrupp...
Det första thailändska Gripenflygplanet har redan varit uppe i luften tillsammans med det första Saab 340 AEW - Airborne Early Warning. Det många inte har förstått med denna affär är att det inte bara är Gripenflygplan som säljs till Thailand. I stället så är det faktiskt det svenska Flygvapnet anno 2001 som säljs. D.v.s. det vi hade innan vi började med internationaliseringen som innebar bl.a. Länk 16. Detta är samma möjlighet till nationella ledningsfunktioner mellan luftburen övervakning, ledningscentraler och stridsflygplan. Thailand hade valet att ta Länk 16, men ville inte vara beroende av USA. NATO är något som man knappt hört talas om i denna region. Det som är bra för svenska Flygvapnet är att skulle vi mot förmodan någon gång i framtiden ångra vår övergång till internationella system så finns det en färdig teknisk lösning för Gripen och våra ledningscentraler att falla tillbaka på.
Här ser man alltså ett antal vinster av vår export av Gripenflygplan. Förutom att det givetvis kommer in pengar till den svenska staten och att det håller en svensk försvarsindustri vid liv utan att staten behöver pumpa in pengar, så får vi möjlighet till nya funktioner i våra flygplan som någon annan betalar för och inte minst så håller vi våra utbildningsresurser på F7 och FMTS sysselsatta. Med dagens minskade Försvarsmakt hade dessa utbildningsresurser också fått minska, vilket skulle ge oss problem om vi någon gång i framtiden vid en ändrad säkerhetsbild skulle vilja bygga upp det vi har raserat, d.v.s. det nationella invasionsförsvaret.
Hur kommer det sig egentligen att Thailand valde att köpa Gripen? Dom har enbart köpt amerikanska stridsflygplan allt sedan andra världskriget. Helt enkelt så är det ett stort missnöje med USA som ofta beter sig som en storebror i denna region och bestämmer vad de olika länderna ska få tillgång till eller inte. Motmedelsutrustningen i en thailändsk F-16 är en svart låda som amerikanarna inte talar om vad den innehåller. Med Gripen får thailändarna utbildning att själva kunna ändra på innehållet i vissa system.
Instruktören Pedro Fortea nämner i artikeln det intressanta faktum att Thailand utbildar en massa tekniker och piloter för bara sex flygplan. Givetvis kommer Thailand att köpa fler Gripen, det är bara frågan om hur många och när. Som alla andra länder i världen just nu så är även den thailändska ekonomin ansträngd.
Hur många flygplan kommer Thailand att köpa? Just nu har dom 46 RF/F-5A/B och 38 F-16A. Det är Wing 7 på Surat Thani som kommer att bli operativa med både Gripen och Saab 340. Att gå från F-5 till Gripen är ungefär lika stort steg som att gå från Tunnan till Gripen. Därför tas piloterna från F-16, då dessa piloter har vana av att använda bl.a. radar. Även de thailändska F-16 kommer att i närtid falla för åldersstrecket. Alltså finns det behov av betydligt fler än sex flygplan, men thailändarna har valt att sakta men säkert bygga upp sitt Flygvapen igen. Först vill dom se att Gripen passar för förhållandena i Thailand.
Fokus på det thailändska Flygvapnet ligger annars på transport av poliser och soldater samt s.k. COIN - Counter Insurgency, d.v.s. små lätta propeller/jet-flygplan som används vid strid mot lätt beväpnad gerilla. Det är då framför allt för att vid behov kunna sätta in i gränserna där det finns både starkt beväpnade knarksmugglare och religiösa motsättningar. Thailand har inrikesproblem vilket de senaste årens stora demonstrationer för och emot (röda mot gula) den förra premiärministern Thaksin Shinawatra, vars parti Thai Rak Thai (Thais Love Thais) har stöd bland framför allt befolkningen på landsbygden.
Den sammanhållande faktorn i Thailand är kung Bhumibol Adulyadej. Han är den kung som suttit på tronen längst i världen och har mycket bra relationer med bl.a. vårt eget kungahus. Den som har varit i Thailand har säker förstått att han inte bara är kung utan värdas mer som en gud av många thailändare. För att visa respekt mot kungen så bär många thailändare den kungliga färgen gult varje måndag.
Men kungen är 81 år gammal och hans hälsa har inte varit den bästa de senaste åren. Vadkommer att hända i Thailand den dag han dör? Är det risk för ett scenario liknande Jugoslavien? Vad kommer det i så fall att innebära för de svenska relationerna med Thailand? Att ge sig in i internationell vapenförsäljning innebär att Sverige kommer att knyta långsiktiga förbindelser med en hel del länder. För Gripen är det minst 30 år. Vem vet hur framtiden ser ut och om ens dessa länder kommer att finnas kvar vid den tidpunkten? Jämför återigen med Jugoslavien som vi hade relationer med vid bl.a. försäljningen av Rb-15 till Jugoslaviska flottan. Om det i framtiden skulle bli oroligt i Thailand så innebär det att Sverige kommer att vara ett av de länder som har säkerhetspolitiskt ansvar i denna region och som beroende på detta faktum kommer att vara mer eller mindre skyldiga att ställa upp med militärt stöd.
Uppdaterad 10-01-25, 18:52
Läs det här inlägget på "Världens Blogg". Mycket intressant inlägg om den närmaste framtiden i Thailand. Detta kan mycket väl få konsekvenser för Thailands 2:a beställning av Gripen. Frågan är bara hur oroligt det är och om det t.o.m. kan få konsekvenser för leveransen av den första beställningen?
Uppdaterad 10-01-27, 18:26
Enligt den vanligtvis välunderrättade bloggen Asian Defence har Thailand gett inofficiellt klartecken till att köpa in ytterligare 6 st Gripen! Oklart om detta även innebär att den andra FSR 890 också köps in. parallellt förlänger man livslängden på ett par F-16.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Förutom den röd-gula politiska konflikten finns det ju även ett småskaligt islamistisk/malajnationalistisk uppror i söder.
SvaraRaderahttp://en.wikipedia.org/wiki/South_Thailand_insurgency
Om det finns någonstans där de kan tänkas komma att använda Gripen skarpt det kommande årtiondet så är det väl där.
Men än så länge verkar de ju mest fokuserade på att bygga upp en grundläggande luftförsvarsförmåga med dem och F-5:orna duger ju alldeles utmärkt till att släppa napalm.
Säg inte det. Dom har visat ett visst intresse för Rb-15 också. Även om själva robotarna köps separat från Gripen affären. Rb 15 är till för enbart en sak och det är att Thailand vill förutom luftherravälde kunna hävda kontroll även över havsytan runt Thailand.
SvaraRaderahttp://www.stratpost.com/us-ok-with-systems-for-gripen
http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?84527-Gripen-News-Thread/page30
http://forum.keypublishing.co.uk/showthread.php?t=78367
Men mot de islamistiska motståndsgrupperna vid gränsen mot Malaysia så är det med stor sannolikhet COIN flyg som gäller.
@Chefsingenjören
SvaraRaderaDet hade jag ingen aning om. Då valde de ju helt klart rätt plan.
Kan vara värt att nämna att det inte bara är FMTS och F7 som "drabbas" av utbildningen av utländska Gripen tekniker. OJT utbildningen av de ungerska teknikerna genomfördes på F17 och så kommer även att ske med Thailändarna. Detta är en uppgift som skall genomföras samtidigt och utöver de uppgifter som Fu-kompanierna redan har. Naturligtvis blir det en extra belastning för en kategori som i viss mån redan går på knäna bl.a. på grund av personalvakanser. Och som ett brev på posten blir då även 2 skarpa stridflygdivisioner drabbade. Detta lyfts aldrig fram..
SvaraRadera@Anonym: Helt rätt OJT - On Job Training av de första omgångarna tjecker och ungrare genomfördes även den i Sverige på bl.a. F7, F17 och LSS/T&E i Linköping. Dessutom har de flesta flottiljer bidragit med teknisk personal i supportgrupperna i tjeckien och ungern samt stöttat som instruktörer på senare år när OJT genomförts på Caslav och Kecskemét.
SvaraRaderaÄr detta en konstant företéelse för Flygvapnet? Ja, med de närmaste årens planerade exportsatsningar och de åtaganden som vi redan har som "moderflygvapen" till Sydafrika, Tjeckien, Ungern och Thailand så kommer FV mer eller mindre konstant ha sammanlagt ett kompani med tekniker och ett antal piloter på utlandstjänst. Detta gäller minst fram till 2020 och troligtvis längre än så. Med tanke på att FV nu består av ca åtta kompanier så är det en stor del som finns utanför landets gränser.
Nackdelen är att FV belastas hårt med personalrotationen. Fördelen är att vi får ett kompani tekniker extra som är finansierat av andra stater samt att dessa tekniker får god inblick i hur det är att jobba i och med NATO förband.
Supporten är mycket uppskattad av de utländska Gripenoperatörerna, men tyvärr inte alltid lika uppskattad här hemma i Sverige.
http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/08/meritvardet-av-utlandstjanst.html