I England har man genomgått samma debatt som i Sverige och ställt sig samma fråga; "Varför har inte våra soldater helikoptrar i Afghanistan?" Skillnaden i debattens intensitet är att engelsmännen bara under 2009 förlorat över 100 soldater i Afghanistan...
Medium and heavy lift battlefield helicopters are playing an increasingly vital role in current counter-insurgency operations such as those in Afghanistan, and will continue to do so in the future, military analysts have said.
Today's report criticises the plan to extend the lives of Sea King and Puma aircraft in an attempt to bridge the existing "capability gap", which, the document says, will exist before the introduction of the Future Medium helicopter "in about 10 years".
"Given the age of these fleets and the poor survivability of the Puma, extending their lives at considerable cost is not the best option, either operationally or in terms of the use of public money," it adds.
D.v.s. samma typ av kritik som i Sverige avseende modifieringar på gamla system som HKP 4/10 och långsam anskaffning av nya system som HKP 14.
Nu har RAF beslutat om anskaffning av 22 stycken CH-47 Chinook. Jättebra tycker givetvis alla som följt debatten. Men precis som för Försvarsmakten i Sverige så har RAF en begränsad budget. Om något nytt ska skaffas inom ramen för denna budget så innebär det att någonting annat åker ut.
Air Internationals februarinummer 2010 visar på en del av konsekvenserna av anskaffningen av nya helikoptrar till RAF.
- RAF 27 st Merlinhelikoptrar som precis börjat sin mission i Afghanistan förs över till Royal Navy. Där måste dom byggas om med fällbar bom och rotor för att klara av däcksoperationer, vilket inte lär bli gratis.
- 1 division Harrier läggs ner och ytterligare 1-2 divisioner Harrier alternativt Tornado GR4 står på fallrepet.
- RAF basen i Cottesmore läggs ner.
- 2500 personer sägs upp i det engelska försvaret.
- Nimrod MR2 slutar flyga 2010, vilket innebär att England får ett "förmågeglapp" i långräckviddig havsövervakning tills Nimrod MRA4 blir operativ 2012.
Chinookhelikoptrarna har en mycket god lastförmåga, men stort felutfall. Av 40 stycken är endast 18 tillgängliga. Sedan har engelsmännen lyckats (eller snarare misslyckats) med precis samma saker som Sverige med HKP 4, 10, 14 och 15.
In addition there are eight Chinooks which have never flown and are being taken apart by engineers at Boscombe Down, Dorset. These are the infamous Mark 3As which were bought for £259 million for special forces and delivered to the RAF in 2001, but had to be parked for seven years in an air-condioned hangar because the MoD had failed to ask Boeing for rights to the avionics software. Without it, the helicopters were mere hulks that could not be flown.
Det värsta av allt är kanske det faktum att de nya helikoptrarna levereras först 2012-2013, d.v.s. långt efter det att McChrystals plan om allt gått bra resulterat i att trupperna i Afghanistan börjat skickas hem. Frågan är då om engelsmännen gör denna anskaffning av helikoptrar för att dom verkligen behövs, eller för att göra kritikerna nöjda?
Två nyttiga lärdomar kan man dra av detta:
- Det tar lång tid att ändra på inriktningen av luftstridskrafter. Därför ska luftstridskrafter inte anpassas för en given strategisk situation utan vara flexibla för att kunna möta olika typer av hot.
- Det är helt sant att "En Försvarsmakt är alltid anpassad för att slåss i det senaste kriget". Jag undrar om nästa insats verkligen ser ut som Afghanistan?
P.S. Föreningen MMM - Medborgare Mot Mutor har enligt rykten krävt ut all offentlig dokumentation om de olika helikopterprojekten från HKV och FMV. Ska bli mycket intressant att se hur många år det tar för dom att läsa igenom alla papper!
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Upphandlingen av HKP 14 har redan varit föremål för dåvarande chefen MUST:s positiva menbedömning med därpå följande friande negativa menbedömning av dåvarande ÖB.
SvaraRaderaKonstitutionsutskott och Justitiekanslern avgav utlåtande i ärendet.