söndag 3 januari 2010
Vad kostar Försvarsmaktens konsulter? (uppdaterad)
Det här inlägget är lite att skjuta sig själv i foten, men jag kan bara inte låta bli.
Jag har den senaste tiden funderat på mitt eget vara eller icke vara i Försvarsmakten. En del av denna process är startandet av denna blogg. Jag är helt enkelt inte överens med FM ledning om hur FM i praktiken drivs och hur personalen behandlas. Mina praktiska erfarenheter efter diskussioner med bl.a. HR-centrum är att jag anses för välutbildad för att vara av nytta för Försvarsmakten. Helt krasst har jag lagt för lång tid i skolbänken och för lite ute på kaserngården och skrikit på värnpliktiga.
Därför så har jag tittat på alternativa lösningar. Ett antal av de konsultfirmor som FM anlitar sig av har uttryckt intresse för att anställa mig. Enligt dom är FM mycket intresserad av konsulter med min profil och bakgrund. Kul att någon tycker om mig, men är inte detta lite bakvänt? Samma egenskaper som gör att jag inte längre anses som användbar i FM gör att jag anses som en utmärkt konsult att arbeta åt FM!
I min värld så anställer man en konsult av ett par olika anledningar:
- Det är för dyrt att utbilda en person med en specifik kompetens. Denna anledning kan inte vara aktuell i detta fall, då FM faktiskt har stått för utbildningskostnaden för dessa konsulter.
- Man vill bara använda konsulten under en kortare period och kan därför inte fast anställa någon. Detta argument håller inte heller då det både på FM och FMV sitter konsulter i samma tjänst under många år. Man lyckas helt enkelt inte hitta eller behålla några fast anställda med de kunskaper som konsulterna har.
- Osäker marknad för företaget och man vågar därför inte anställa. Här kanske det finns en viss sanning då FM knappt vet vad som händer nästa år med ekonomi och verksamhet. Men det rör sig fortfarande om f.d. officerare som man trots allt redan haft som anställda. Om deras kompetens inte längre behövs i företaget borde inte heller en konsult med samma kompetens behövas.
Tyvärr så vet jag av egen erfarenhet att en stor del av konsultanvändandet beror på anställningsstopp i FM/FMV i kombination med fasta personalramar och ramar för verksamhetskostnader. Man får helt enkelt inte gå utanför de statliga direktiv och anslag som finns för att bedriva verksamheten. Detta löses genom att konsulter anställs för projektpengar i stället för verksamhetspengar. Stridsfordonet X, fartyget Y och flygplanet Z blir bara ett par miljarder dyrare och det är mycket svårt att spåra i årsredovisningarna där bara egen verksamhet samt anskaffning av materiel redovisas. Micromanagement från Regeringen ger därmed ökade kostnader för materielen.
Förslag: FM bör i stället för att låta sina välutbildade officerare gå till konsultfirmor och sedan hyra tillbaka dom för dubbla kostnaden bilda ett kompetenscentrum. Detta kompetenscentrum ska innehålla personal som likt konsulter sätts in där det behövs förstärkning av erfarna officerare. Civila meriter och utbildningar ska ge extra behörighet till att arbeta i en liknande organisation, då det ger möjlighet att analysera problem med andra ögon. I USA finns det inom försvaret s.k. "Think Tanks". Även detta skulle kunna vara en utmärkt användning av dessa officerare i stället för att om och om igen lägga ut utredningsuppdrag på konsultfirmor. Men tyvärr så vill nog många generaler i framtiden bli konsulter, så ett liknande förslag lär inte hamna i god jord...
Uppdaterad 10-01-04, 22:55
En sak som ofta har slagit mig är Försvarsmaktens ovilja till individuell lönesättning. Visst så har vi i många fall I-lön, men det är sällan den möjligheten utnyttjas som den borde. En duktig officer som är på väg bort borde kunna motiveras till att stanna kvar. Det får i varje fall inte bara vara lönen som drar till det civila livet.
Många som inte hart inblick i Försvarsmakten tror att vi är moderater eller något liknande på högra kanten av den demokratiska skalan. I själva verket är vi socialdemokrater så det ryker om det. Massans väl före den enskilde. T.o.m facket Officersförbundet har ofta en vänsterinriktad syn. Hellre slåss för att bibehålla en arbetsplats, men man lägger inget värde i vad den arbetsplatsen gör.
Det måste anses som hål i huvudet att ena dagen säga till en officer: Tyvärr så tillåter inte årets RALS att då får en höjning och nästa dag vara beredd att betala dubbla kostnaden för att få tillbaka honom eller henne som konsult.
Etiketter:
Försvar,
Merit,
Sverige,
Utbildning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Ett mycket bra inlägg. Går själv i samma tankar. Något positivt innebär det dock efter som en del av dessa konsulter är före detta kompetenta och välutbildade löjtnanter och kaptener. Dessa ex officerare kan nu påverka generaler och överstar som lyssnar tack vare att ex officerarna nu står framför dem i en snygg kostym istället för att komma till HKV i sin löjtnants uniform och framföra sitt budskaps. Om man nu kan kalla det positivt att man är benägen att lyssna på en kostym framför en uniform. Jag har ett flertal exempel där före detta kollegor (nu konsulter) vittnar om detta med ett trött leende på läpparna. Leendet är för den lön de numera har och tröttheten beror på att många hade valt att stanna om de haft möjlighet att påverka. God fortsättning med en önskan om en livlig och högljud Folk och Försvarskonferens. Nidas
SvaraRaderaOm du tror att anlitande av konsulter för att minska personalramarna är ett problem i FM så borde du ta en titt på FMV...
SvaraRaderaFMV minskar sina egna personalkostnader genom att anlita "resurskonsulter" och köpa "tjänsteprodukter" (se http://www.fmv.se/WmTemplates/news.aspx?id=1457)
Detta är ett led i att lägga över mer av arbetet på "industrin" eftersom det anses minska kostnaderna
Dessutom bidrar FMV till att "minska FM kostnader" genom att outsourca (eller använda Offentlig Privat Samverkan - OPS) för att lägga ut så mycket av driften och underhållet av materielen på industrin (istället för att FM personal utför den) eftersom inte heller FM:s personal antas arbeta effektivt...
En av de saker som gör FM till en unik arbetsplats är att du inte kan göra karriär där utan att ha tillbringat hela ditt dittillsvarande yrkesverksamma liv där. Alla överstar har varit meniga och klättrat hela trappstegen. Jag säger varken att det är rätt eller fel, bara konstaterar att som konsult med kunnande både från det militära systemet och med erfarenhet av hur exvis industrin fungerar så har man fått lite av det bästa av två världar. Vad du missar är att få personligen sitta vid beslutsbordet även om allt underlagsarbete är ditt.
SvaraRaderaSom FM anställd konfronteras man dagligen med dessa konsulter (huvudsakligen FMVs), många riktigt kompetenta men inte inlästa på området därav så fyller jag många av mina dagar med att "briefa" dessa samt vara remissinstans, samtidigt som mina praktiska erfarenheter redan sagt mig vad som borde göras i ärendet.
SvaraRaderaLuttrad
Från en överutbildad f.d. officer till en möjlig framtida kollega:
SvaraRaderaMan behöver inte bli konsult. Det finns också jobb som tillsvidareanställd löneslav i det civila!
@Anonym 13.10: Givetis räknade jag in FMV i problembilden. En stor del av materielkostnaderna kommer från användning av konsulter. Ett stort problem för officerare på FMV är att dom är tjänstlediga från FM och tillfälligt anställda av FMV. Det ger två nackdelar. Dom kan inte uttala sig som representant för FM (dom direktiven kommer från HKV Prod) och dom glöms bort av deras egentliga arbetsgivare FM. Lösningen är att officerare inte längre tar tjänstledigt utan placeras på FMV. men eftersom det är olika myndigheter så går det nog ur byrokratisk synpunkt inte att ordna...
SvaraRadera@Bosse: De konsulter jag pratar om har oftast ingen erfarenhet från civila industrin utan är rena officerare. Sedan finns det militära konsulter som även gör konsultjobb åt civila företag och myndigheter.
@Elicottero: Konsulter som tas in utan förståelse för ämnet är ett stort problem. Men när personalramarna sätter stopp så finns det inga andra lösningar.
Lösningen heter alltså; Ge FM/FMV personalramar och verksamhetspengar som motsvarar uppdraget. Annars så löser man verksamheten på ett dyrare sätt med konsulter.
@Nidas: Helt rätt. Det är bara synd att dessa kaptener och majorer inte utnyttjas bättre innan dom tröttnar och tar avsked från FM. HKV borde i stället för att centralisera verksamheten till Stockholm lägga mer utredningsuppdrag på förbanden.
SvaraRaderaDet vimlar av kompetenta kaptener och majorer som inte haft viljan att gå nivåhöjande kurser då pendlandet skulle påverka deras familjeliv för mycket.
Utan att överdriva så skulle jag vilja påstå att den del av de bästa chefer som jag har haft har varit kaptener/majorer utan karriärsambitioner. Synd bara att FM inte drar nytta av dom på ett bättre sätt. Nu resulterar den stora förbandsdöden att vi tappar dessa officerare som inte är sugna på en flytt till kungliga huvudstaden.
Precis alla konsulttimmar kanske inte är lika oumbärliga.
SvaraRaderaNBF inklusive GLC/NOC hade till exempel aldrig sett dagens ljus utan aktiv medverkan av konsulter.
I Sverige har vi inte något institutionaliserat system som reglementerar lobbyister, så det är fritt fram för alla att lobba. Och självklart måste även konsultbolag få marknadsföra sig. Placeringen av NBF överst på agendan var kommersiellt utomordentligt lyckad.
SAIC:s betydelse för att vinna Björn von Sydow för visionen om det nätverksbaserade försvaret kan inte överskattas. Därifrån har beställningarna spridit sig som ringar på vattnet.
Det är ALLTID ytterst beställarens ansvar att det blir leverans. En beställare får precis den kvalitet och den kundnytta, som han eller hon förtjänar.
Det gäller Heli-One och HKP 10B samt det gäller allt med anknytning till LEDSYST.
Självklart får även den politiska nivån bara vad den förtjänar.
SvaraRaderaUtan reell förståelse och ansvarsutkrävande, så går det inte för försvarsutskott och försvarsdepartement att skylla på sitt lekmannaskap när materielprojekt sträcks ut i all evighet.
Det finns ett i högsta grad också politiskt ansvar för att Sverige alltjämt saknar S:et i JAS.
Ett sätta att bromsa officerare från att bli konsulter är att införa regler som säger att FM får inte anlita konsulter som nyligen slutat som officer. Säg en karenstid på 1år eller liknande.
SvaraRaderaMen det är säkerligen inte populärt, och kanske går i strid med andra lagar och regler.
Så istället för att angripa symtomet så kanske slå hårt mot problemskaparna som du beskriver.
Chefsingenjören, jag känner starkt med dig för den sits du sitter i. Har själv haft en utstakad karriärväg framför mig som flygingenjör men valde att kliva av och satsa på en civil karriär.
SvaraRaderaPå den civila sidan har jag efter 6 års arbete hunnit med att vara gruppledare, teknikledare, projektledare och styrelseledamot. Det har givetvis inte kommit gratis utan ligger förbannat mycket hårt slit och tjänsteresor bakom den utvecklingen.
Hade jag istället valt en militär karriärväg så hade dessa 6 år varit 6 hundår. I försvarsmaktens värld tittar man på axelklaffarna och därmed blir en major utan teknisk bakgrund mer värd än en kapten med lila axelklaffar. Det finns ingen snabbfil för kompetent och välutbildat folk (exempelvis civilingenjörer).
Häri ligger ett av FMs stora problem. Väldigt få av mina kursare från teknisk högskola känner för att gå in på HKV och tjänstgöra som saft och bullkille. Eller dela ut torkarblad på arméns tekniska verkstad i Östersund.
Därtill har du den gamla devisen "statens kaka är liten men säker" som numera skrivs "statens kaka är liten och osäker". Ständiga förbandsnedläggningar och ologiska beslut från HKV gör att jag från och till får se hur mina kamrater går omkring med en klump i magen så fort det diskuteras försvarsnedskärningar. Blir det deras flygflottilj som ryker den här gången? Vill sambon / frun flytta med till ny ort i så fall? Får hon jobb? Hur skall det gå för barnen som rycks upp ännu en gång?
Till sist en kommentar till Anonym@04.31:
Om FM tänker införa karenstid för att inte ta in fd officerare som konsulter skickar det en ännu tydligare signal att man bör undvika den arbetsgivaren. Företag som håller kvar anställda med piskan istället för moroten är sällan bra företag att arbeta på.
@Anonym 04.31: De här reglerna finns egentligen redan. Sverige har fått kritik från Europarådet att höga militärer byter sida. Det innebär stor risk för att det s.k. militärindustriella komplexet uppstår.
SvaraRaderahttp://www.fokus.se/2008/10/eu-kritik-mot-militara-sidbyten/
Att en kapten eller major byter sida är ingen större risk då det dom tillför konsultfirman är kunskap om produkten och verksamhetsområdet till skillnad från generaler som tillför i första hand sitt kontaktnät.
ROTE är ett praktexempel på ett system som när sig självt, där officerare rekryteras till ett konsultföretag där de kan komma tillbaka till fm och göra samma jobb som tidigare på uppdrag av tidigare kollegor som i sin tur ser fram emot en kommande konsultkarriär där de i sin tur kan rekrytera tidigare kollegor som i sin tur...
SvaraRadera@Anonym 02.39: Hela SEP affären är ett liknande upplägg. Normalt brukar en firma som är med och tar fram en kravspecifikation eller en prototyp vara diskvalificerade från att deltaga i den slutgiltiga upphandlingen.
SvaraRaderaKolla styrelsen på Saab Nyge Aero. Idel ädel adel med flygvapenbakgrund.
Inte helt förvånande så vinner man kontrakt avseende underhåll på SK60 m.m. Från tillverkning av flygplan börjar Saab koncernen gå mer och mer in på de kundnära relationerna som underhåll och drift av flygplan. Då inga flygplan köps är det här visnterna ligger.
Givetvis finns det vinster i detta även för FM. Vi är ibland för oeffektiva och dyra. problemet är att vi samtidigt dödar vår förmåga att klara av det själva på internationella insatser och i krig. I framtiden kommer ett insatsförband till vissa delar bestå av civil personal.
USA och England har gått åt detta håll. I Irak är det civila bolag som klargör vapen till flygplanen m.m.
Hej igen
SvaraRaderaJag skrev kommentaren om FMV utnyttjande konsulter och outsourcing ovan den 3:e januari.
Nu har jag läst Regleringsbrevet för FMV
http://www.esv.se/StatsliggarenApp/OpenFile?regleringsbrevId=12006&visningTyp=1&mediaTyp=1&period=2010
Trenden att lägga ut mer av driften och underhållet lär inte minska eftersom det i detta står att "Försvarets materielverk ska utöka åtagandena för industrin - bl.a. inom systemintegration, löpande drift och underhåll - i de fall detta bedöms kostnadseffektivt."
Eftersom FMV och FM tillsammans har monterat ner FMV och FM förmåga avseende dessa verksamheter finns idag oftast inget annat alternativ än att lägga ut det på industrin...
Och även om det skulle finnas förmåga kvar inom FMV och/eller FM så har iaf inte FMV några "verktyg" för att på ett strukturerat och systematiskt sätt kunna jämföra kostnader för att utföra det i egen regi eller lägga ut det på industrin - och då kommer sannolikt tjänstemannen på FMV att ta det säkra före det osäkra och göra som ägarföreträdaren säger...
Snart klarar vi oss inte utan industrin... och snart har vi inte längre någon i Sverige verksam försvarsindustri...
@Anonym 03,36: Det är ett intressant dilemma som du beskriver. Outsourcingen av det svenska försvaret går till försvarsindustrier som ägs av utländska aktörer... Hmm, Karl XII må rotera i sin grav...
SvaraRaderaVet inte om "intressant" är det ord jag skulle välja för att beskriva detta - och sannolikt inte heller "dilemma"...
SvaraRaderaNär vår regering gör oss helt beroende av den "i Sverige verksamma försvarsindustrin" med den ena handen och sedan gör allt för att köra ut den ur landet med den andra...
Anonym 03,36
Kom att tänka på denna när jag läste inlägget...
SvaraRaderahttp://www.idg.se/17.108/2.1085/1.72799
@Anonym 05.51: Jag läste en intervju med Scott Adams där han fick frågan var han fick sina idéer från. Svaret var att det mesta kom som tips från läsarna från situationer dom själva råkat ut för på sin arbetsplats. Verkligheten överträffar alltid dikten.
SvaraRaderaFM skall nog vara glad att inte någon artistisk anställd skapat en ny version av 91:an. Om den sedan skulle kunna räknas som humorserie eller inte, det är frågan...