Jag satt precis och läste Logistikchefens nyhetsblad nr 5 2009. Mitt i allt hittade jag lite information om de nya betalkorten för Försvarsmaktsanställda.
Försvarsmakten ligger nu också i startgroparna för att införa betalkort, på bred front. Om huvuddelen av våra medarbetare använder (”tjänste”-) betalkort kommer det att medföra avsevärt mindre administration, framför allt inom resesektorn.
I höstas skickade officersförbundet ut en enkät till FMV där man bad om erfarenheter från användning av betalkort i tjänsten. Vad har denna enkät gett för resultat?
Min personliga uppfattning är att visst så spar FM administration, men man inför samtidigt två negativa effekter:
- Arbetsbördan läggs över på den enskilde officeren som med andra ord får mindre tid över per dag att vara officer.
- Betalkorten är privata och räkningarna ska betalas av den enskilde som sedan ska få tillbaka pengar via reseräkningen. Månadsinbetalningar på 10-20.000 är inget ovanligt för den som reser ofta i tjänsten. Detta eftersom samtidigt som detta införs så tas IHF systemet bort, d.v.s. även hotell kommer att få betalas av officerens kort. Vad händer om officeren har stor arbetsbelastning och hamnar i ofas med att skriva reseräkningar? Då blir det helt plötsligt tomt i plånboken vid månadens slut när räkningarna ska betalas. Betalkorten har en kredit på 30.000 vilket kan vara frestande. Även bland officerare finns det personer som har svårt att hantera sin ekonomi och riskerar att börja handla privat på korten. Detta är inte förbjudet då det är ett privat kort till skillnad från Mona Sahlins Tobleroneaffär. Men ska en arbetsrelaterad funktion påverka privatlivet? Jämför med diskussionen om att servera alkohol på fester där det finns en och annan alkoholist som då tvingas hålla emot sina frestelser.
Ta polisen och sjukvården som dåliga exempel. Där skär man ner på stödfunktionerna och helt plötsligt så kan läkare inte träffa patienter eller poliser jaga banditer, då dom är upptagna med att administrera sitt eget jobb. Vi spar alltså inte pengar utan vi får ut mindre effekt av de pengar som vi redan lägger ut. En officer är snart bättre på Word och Excel än på att hantera sin AK-5!
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
"En officer är snart bättre på Word och Excel än på att hantera sin AK-5!"
SvaraRaderaDär är vi nog tyvärr redan...
Min erfarenhet av betalkorten på FMV är att det sannolikt spar resurser på den centrla administrationen, men det flyttar ju ut den på den enskilde medarbetaren...
SvaraRaderaIbland fungerar det ju och då är det ju inga större problem, men när det börjar strula lite då kan det gå arbetsdagar på att antingen boka en resa med betalkortet eller att reda ut i efterhand vad som hänt...
Min timkostnad är ju iof sig fiktiv, men ca 1 000/tim (borde iaf vara betydligt högre än en central administratörs) och eftersom jag inte har detta till huvudsaklig sysselsättning (att reda ut strul med resor och betalkort) så tar det sannolikt minst dubbelt så lång tid för mig att göra det...
En annan relativt negativ konsekvens av betalkorten (som för FMV-anställda) är personliga, är att man lätt blandar ihop den personliga ekonomin och tjänste-ekonomin på ett sätt man slapp utan kortet. Man får ju alla räkningarna hem och är personligt ansvarig för att betala dem...
Jag är också nyfiken på resultatet av enkäten - ska se om jag kan hitta den. Gör jag det så återkommer jag
Men det känns som ett led i FMV strategi att flytta kostnader från de ställen där de syns till ställen där de inte syns så mycket...
Vi har ju inget konto för att rapportera tid för strul maa betalkortet... (och inga konton över huvud taget för att rapportera tid för strul som orsakas av bristfälligt stöd av olika typer - som t ex vårt eminenta datorstöd)...
Jag är en f.d. resande officer som numera göra samma jobb med civil arbetsgivare. Hos min civila arbetsgivare så tillhandahålls jag ett förmånligt kreditkort med vilket jag betalar för hotell, taxi och andra utlägg under resan. Kostnaden för biljetter lägger arbetsgivaren ut för. När jag gör min reseräkning så justeras alla utlägg och jag får ersättningen innan fakturan från kreditkortsbolaget ska betalas. Jag har erfarenhet från båda systemen och eftersom vi har fungerande stödsystem som gör själva jobbet med reseräkningen enkelt, så upplever jag mitt nuvarande "civila" system som betydligt enklare och smidigare.
SvaraRaderaProblemet i FM är nog inte principen med betalkort i sig, utan att "stöd"-systemen gör allting så j-a krångligt och tidskrävande. Eftersom det blir fel ofta, så är förtroendet för stödsystemen dessutom på botten och att i det läget förväntas ta personligt betalningsansvar, när man inte litar på organisationen och systemen som ska hålla koll på mina personliga kulor, det skulle oroa även mig.
Men som sagt, när det är smarta och genomtänkta lösningar i en professionell organisation, då föredrar jag faktiskt den lösning som föreslås.
PS. Om en vuxen officer inte kan hantera ett ekonomiskt ansvar och hålla isär privata respektive arbetsrelaterade utgifter, då skulle jag nog vilja ifrågasätta lämpligheten för anställning som officer. Oavsett grad. Sådan mognad är väl ändå ett minimum att kunna kräva?
SvaraRaderaFM har hamnat precis i samma sits som sjukvården och Polisen har haft i många år.
SvaraRaderaDet är nästan pinsamt att ta upp det men det är väl känt att läkarna håller på med administration istället för att göra det dom är utbildade på.
Av de antal månader som jag gick SP en gång i tiden så var det egentligen tre veckor som hade direkt bäring mot det jobb jag fick som kompch åren efter.
Tyvärr är det så att "bajs rinner nedåt". Istället för att utbilda sig själv och sina kolleger (anställda som vpl)i "krigskonsten" alla grenar så sitter man och administrerar ihjäl sig med nåt som man inte är utbildad för. Detta innebär att det tar avsevärt mycket längre tid än att en utbildad administratör hade gjort. Den tiden hade jag kunnat lägga på något vettigare.
Alla stödssystem i olika former blir bara att minska admintrativ personal och lägga bördan på den enskilde officer.
/Owe
Som sagt, när jag läser inläggen så blir det alltmer tydligt att problemet egentligen inte är betalkortslösningen utan att administrativa lösningar och stödsystem är utformade under all kritik. Oavsett hur resan betalas så åker man på att göra en reseräkning. Det kan vara krångligt och ta mycket tid, eller det kan vara smidigt och genomtänkt, utvecklat med användbarhet och effektiv användning i fokus.
SvaraRaderaNär inte stödsystemen fungerar, utan när de istället motverkar de mål de är utvecklade för - att stödja, underlätta och effektivisera för att kunna flytta resurser från stödverksamhet till kärnverksamhet - då kallas organisationen för Försvarsmakten och FMLOG. I organisationer där sådana misslyckanden direkt ger feedback på resultat och vinst, så prioriterar man snabbare rätt åtgärder. Jag har det så bra numera vilket glädjer mig ofta :-) Lycka till!
@Anonym 04.16: I alla yrken finns det människor med problem att hantera pengar. Likaså i FM. Ställ samma fråga avseende alkoholism. En vuxen karl ska väl kunna ta ett glas utan att falla dit?
SvaraRaderaFör min egen del får jag månadsräkningar på ibland upp till 30.000. Jag reser oerhört mycket i min befattning. Ibland ligger jag månader efter med mina reseräkningar. Tyvärr så måste jag prioritera mellan att göra ett bra jobb och fokusera på min egentliga arbetsuppgift eller att sköta administration. Trots detta så har jag konstant max antal sparade semesterdagar och fullt flexkonto.
Jag har också varit och knackat på den berömda väggen ett antal gånger, så att begära att jag ska lägga ytterligare tid på administration är nog inte rätt lösning. Jag kan göra ett sämre jobb, eller jag kan få lite stöttning med administrativ personal.
Sjukvården gick ut med en rapport som sedan man stoppade spridningen på. Det visade sig att vi idag trots den s.k. "läkarbristen" har fler läkare per invånare än någonsin. Men vad gör dom egentligen på sin arbetstid?
SvaraRaderaFM ger Dig ett tjänstekort, Du använder det enbart för tjänsterelaterade utgifter, FM får räkningen och betal. Du redovisar kvitton. Saknas kvitton, Du betalar.
SvaraRaderaUtopi?
Nej. tillämpas inom vissa sektorer i FM och fungerar utmärkt.
Borneo
Borneo:
SvaraRaderaSkulle det fungera så vore det utmärkt. Tyvärr är det inte så som det kommer att fungera av allt att döma.
Att FM ska spara några kronor på att låta sina anställda ta betalningsansvaret för resor och boende som FM kommenderar anser jag är usel personalpolitik. Men vem är förvånad...
Krediten är "no limit", årsäntan är >30% och det är DITT ANSVAR att skriva reseräkningarna. Detta gällde senast jag kollade vad som gäller...
SvaraRaderaBorneo: Jag tror inte FM vågar föra in den typen av kort på bredden. Man är helt enkelt för rädd för en Tobleroneaffär.
SvaraRaderaMen om en potentiell statsminister har problem att hålla sär på pengarna, hur kan man då kräva att en vanlig dödlig officer ska klara det?
Jag ser inte hur arbetsbördan blir större. Alla företag gör så här. Vinstdrivande företag t.o.m. Frågan är om systemet blivit onödigt krångligt, och i.a.f. är det dåligt.
SvaraRaderaAtt säga att officerare inte kan hantera pengar är lågt. Fan lägre än GlocalNet.
"Men om en potentiell statsminister har problem att hålla sär på pengarna, hur kan man då kräva att en vanlig dödlig officer ska klara det?".
SvaraRaderaNu får du väl ändå skärpa till argumentationen lite. Säger du att vi är dumma i huvudet?
Att döma av inlägg och kommentarer om FM i bloggosfären, så verkar militär kärnverksamhet och efterfrågad kompetens vara begränsad till en väldigt smal delmängd av det som normalt ingår i en verksamhet och i en anställning. Det förklarar säkert en hel del av brister och kritik. Kanske "kärnverksamhet" också innebär krav på en fungerande myndighets- och verksamhetsledning. Det är ju inom dessa områden som resurser för insatser ska hanteras och genereras. Insatsverksamheten kan aldrig bli bättre än vad förutsättningarna tillåter. Är förutsättningarna kass, p.g.a. kass ledning och uppföljning, så blir det problem för insatsverksamheten.
SvaraRaderaFM och dess officerare har den ledning de förtjänar. Definierar man kärnverksamhet enbart som att utbilda och leda insatsförband, samt viktig kompetens enbart som utbildare och ledare för insatsförband, då får man de chefer och förutsättningar man förtjänar. Visst anser du att HKV är för stort, delvis för att du inte värderar HKV roll och uppgifter som särskilt viktiga för kärnverksamheten? Visst anser du (arméknekt) att alla officerare bör bära fältuniform jämt, oavsett aktivitet, arbetsuppgifter, arbetsplats och väder? (Ve den som visar sig i M/87 och lågskor motsv.) Visst anser du att kontorstjänst inte tillhör kärnverksamheten för FM? Då är du en riktig man och du har den ledning och de stödsystem du förtjänar - för de som kravställer och beslutar har precis den kompetens som du värderar.
Där ingår inte förmågan att ha koll på pengar, vilket saknar ballhetsfaktor? I det civila är detta dock något som mer eller mindre räknas som allmänbildning för att få något som helst förtroende i en anställning. Det borde vara pinsamt för en officer att anse detta vara ett potentiellt problem. Är FM en skyddad verkstad för människor som inte klarar vardagens mest elementära krav? Att politiken är det har ju varit välkänt sedan länge, men även FM? Ska inte en officer klara det som huvuddelen av andra anställda i samhället inte ens reflekterar över som något anmärkningsvärt?
Hmm, känsligt ämne eftersom många verkar känna sig påhoppade.
SvaraRadera@Anonym 16.51: De flesta officerare kan hantera pengar, men likväl som i alla yrken finns det de som inte kan det. Det är en smula naivt att tro något annat.
Jag kan bara ta ett exempel från eget håll. Jag har varit ute och rest. På grund av arbetsbelastning så ligger jag efter ca en månad med mina reseräkningar (det tar ibland 1-2 veckor innan pengarna kommer på en reseräkning). Då kommer inbetalningskortet. Vad händer? Jo jag tar pengar från mitt lönekonto för att betala resekostnaderna. Eftersom jag nu är pank så under tiden som jag väntar på mina reseerssättningar så använder jag kreditkortet för att överleva under tiden (mat bensin m.m.). Dessa kostnader ackumuleras givetvis till nästa månadsinbetalning och vips så kan man vara inne i en levnadsstil där man vänjer sig att även privat handla på kredit.
@Anonym 16.54: Har jag påstått det? Det finns officerare som är både smartare och dummare än Mona Sahlin. Jag förutspår dock problem, därför att jag tycker att det är korkat att en anställd (oavsett företag) ska behöva blanda ihop sin privatekopnomi med företagets. Jag har själv levt med detta system i ett par år på FMV och anser att för dom som reser mycket så tar det också mycket tid från den ordinarie tjänsten. Sedan skiljer det säker från fall till fall hur mycket den ordinarie arbetsjänsten belastar.
@Anonym 00.26: Kreditkorten är bara en droppe i den flod av extra uppgifter som faller på en officer och som minskar hans möjligheter att göra sina ordinarie uppgifter. Inte för att jag tycker att man nödvändigtvis ska bära m/90 i stabstjänst som många på HKV gör, men stabstjänsten bör för den vanlige officeren (upp till Kapten) vara så minimal som möjligt.
En officer ska vara duktig på sin uppgift. Handen på hjärtat. Hur många officerare tränar skytte minst en gång per vecka? Hur många officerare övar sin eventuella krigsbefattning en gång per vecka? Om man tittar runt i matsalen på HKV så skulle jag t.o.m. vilja ställa frågan, hur många officerar idrottar en gång per vecka?
Piloter flyger inte, sjömän är inte till sjöss och pansarvagnsbesättningar är inte ute till fält. Inte undra på att vi fortfarande behöver träna varje insatsförband som skickas utomlands särskilt för den uppgiften. Frågan är också vad skattebetalaren vill. Att en officer ska sitta på sitt kontor hela dagarna, eller att han ska vara duktig på sin huvuduppgift? Hos polisen och läkarkåren märker man effekten av dessa nedskärningar då det drabbar samhället. Försvarsmakten används inte dagligen på samma sätt, så effekten är dold för omvärlden.
Tja, FM ram är låst. Dvs medel för fler anställda (administratörer) = minskad medel för något annat exempelvis övningar. Eller fortfarande samma antal anställd, innebärande fler administratörer = färre till "kärnverksamheten". Dvs. ett moment 22, tar vi med det årliga ratiokravet och teknikfaktorkostnaden (fördyringen av FM teknisk mtrl är högre en för andra poster) och fortsatt totalram på samma nivå (den politiska inriktningen sedan länge), så är FM avvecklad om sisådär 25 - 35 år eftersom då i princip all kostnader kommer att vara fasta eller tröga (fastigheter, löner, underhåll m m). Ett Problem som FM delar med exempelvis länsstyrelserna i dagsläget. Är ingen hemlighet, senast förre ÖB tog upp det för några år sedan.
SvaraRaderaChristian:
SvaraRaderaFrågan är, blir FMs effekt kanske större av att ha två officerare och en administratör istället för tre officerare som även ska administrera? Jag tror nog det, för med den lösningen så får både officerarna och administratören jobba med det de ska och blir därmed bättre på det. Är man duktig på en sak så blir effekten större.
Engelskan har ett träffande ordspråk - "Jack of all trades, master of none". Visst ska TA/OP vara "generalister", men någon gräns för hur mycket de ska klara av får det nog vara.
Sedan har du rätt i vad konsekvensen av en låst ram blir. Allt blir dyrare, och utan mer pengar innebär det att vi kan göra mindre. Men lika lite som för polisen så torde det för FM vara att göra det mesta av pengarna att säga upp administratörerna för att låta "kärnverksamheten" göra administratörernas arbete fast sämre...
Vore det enbart kreditkorten kanske jag skulle köpa det, men det är så mycket annat som i effektiviseringssynpunkt ska göras av mig som officer eller av någon som i mina ögon inte gör ett lika bra jobb.
SvaraRaderaNågra exempel:
- Den automatiska växelfunktionen. FIA är inget lyft. Jag tycker personligen att det var mycket trevligare förr när man ringde och en trevlig person (ofta kvinna) svarade i andra ändan. Om hon inte personligen kände den som jag letade efter så visste hon oftast vem hon skulle fråga. I dag får man vara glad om man ens hamnar på rätt förband. Visst, man gör så här på civila firmor också. Jag vette sjutton hur många gånger som jag suttit och knappat in sjuttioelva siffror på min knapptelefon, överlevt 30 minuters väntetid och sedan när jag väl kom fram så frågar dom ändå efter mitt kundnummer, trots att det var det första jag knappade in. FM tjänar pengar, men förlorar anseende.
- Vakten. På t.ex. F7 när man kommer en sen kväll finns det ingen i vakten. Man får lyfta på en telefon på en vägg för att få tag på vakthavande befäl som kan släppa in en.
- Brandkår. Den kommunala brandkåren används på flygflottiljerna. OK uder ordinarie flygtid, men så fort man vill göra någonting som inte är planerat. T.ex. en kontrollflygning ellern motorkörning efter ordinarie arbetstid så är det ett halvt elände att få det att fungera.
- Sodexho. På den gamla goda tiden fanns historien om potatissäcken där det stod "Får endast serveras straffångar, värnpliktiga och grisar". Sudexo lever helt i den andan. På F7 byggde man en stor matsal. Sedan lades värnpliktssystemet ned och det var svårt att få matsalen att gå runt. Lösning: Man sade upp kontraktet med den lokala pizzerian (som var konkurrent) och man stängde köket i mässarna. Trots att officersmässen drevs som en egen ekonomisk förening och därmed inte har ett dugg med Försvarsmaktens ekonomi att göra. Luktar lite kartellbildning om detta.
http://www.sodexo.se/upload/15641/Sodexho%20lagar%20mat%20till%20F%C3%B6rsvarsmakten%20och%20Regeringskansliet.pdf
Och till sist min favorit. Vård 80. Här ska vi officerare gå utbildning hur vi tvättar och gör ren hyrbilen innan vi lämnar den tillbaka. Det är precis sådant som jag har lagt ner många års utbildning och dessutom får en bra lön för att utföra.
Men jag är väl bara bitter. Och Försvarsmakten betalar ändå min lön oavsett vad jag gör på jobbet.
"En officer ska vara duktig på sin uppgift. Handen på hjärtat. Hur många officerare tränar skytte minst en gång per vecka? Hur många officerare övar sin eventuella krigsbefattning en gång per vecka? Om man tittar runt i matsalen på HKV så skulle jag t.o.m. vilja ställa frågan, hur många officerar idrottar en gång per vecka?"
SvaraRaderaEn officer ska vara duktig på alla sina uppgifter...eller? Hur många officerare (på t.ex. FMV) gör sina reseräkningar i tid så att ersättningen kommer i tid för att betala fakturan? Varför prioriteras inte den uppgiften? Det är ju din ekonomi?
Som sagt, FM har en ledning, administration och stödsystem i linje med FM kultur och värderingar. Tro fan att det enda som funkar och uppvisar kompetens ibland är själva insatsutbildningen och insatser (bataljonsnivå eller lägre). Resten av FM verksamhet är tydligen bara onödigt grus i maskineriet?
Med så låga krav och förväntningar på personalen inom FM, inkl. deras helhetssyn, så ser det mörkt ut...min mormor hade kanske rätt - en militär karriär är för "loosers" och "drop-outs"?
@Anonym 10.24: Normal arbetstid för en anställd i FM är 40h/v. Om man i dom timmarna lägger in för många uppgifter så blir resultatet helt enkelt varken hackat eller malet. Man blir aldrig bra på något, utan kass på det mesta. "Jack of all trades" som "Uppgiven" säger i sitt inlägg.
SvaraRaderaPersonligen är jag utan att skryta en av sveriges främsta experter inom mitt yrkesområde och uppskattad både på FMV, FM och industrin, därför att jag alltid prioriterar min huvudarbetsuppgift före allt annat. Även för att klara detta så jobbar jag konstant över. Jag har 40 sparade semesterdagar och fullt flexkonto eftersom jag sällan får tid över att ta ledigt.
Jag kan givetvis minska min arbetsbörda, göra ett sämre jobb och prioritera det administrativa arbetet. Men där ligger tyvärr min egen personlighet mig i fatet. Jag är en streber som sätter en ära i att göra ett bra resultat (på min huvuduppgift).
Det går tyvärr inte att göra både och. Om det gör att jag räknas som en "looser" eller "drop-out" i omvärldens ögon må så vara.
Hur långt ska vi dra rationaliseringen och skära bort stödverksamheten i FM?
Jag har en administratiov assistent som hjälper mig med det som gör att mitt projekt flyter på och jag dyrkar henne för det jobb hon gör. Jag uppskattade min resepersonal oerhört (när dom fanns) och brukade skicka vykort och ta hem choklad till dom när jag var ute på tjänsteresor. Jag tor inte för en stund att jag gör deras arbete bättre.
Vi tar ett litet räknexempel på vilka summer per månad det kan röra sig om. Jag åker på en tjänsteresa utomlands under en vecka, vilket är mycket normalt förekommande.
På mitt privata kontokort så får jag då betala för:
- Arlanda Express t.o.r: 400 kr.
- Lunch och middag i 5 dagar 2000 kr
- Hyrbil 5 dagar: 3500 kr.
- Hotell 4 nätter: 4000 kr.
Summa 9900 kr
Jag får inte som tidigare ut ett förskott för att betala dessa saker. Hade resan varit inom Sverige hade jag inte fått en hyrbil bokad med faktura till FM eller IHF blankett utan dessa kostnader måste även här betalas på kreditkortet.
Om resan inträffar strax innan månadsfakturan skickas ut så kommer kostnaderna med i den aktuella fakturen som då dyker upp ett par dagar efter resan. Fakturan kommer en gång per månad med 30 dagars inbetalningstid. Jag brukar betala i samband med mina månadsinbetalningar så i praktiken innebär det tre veckor från det att jag får fakturan.
Veckan efter har jag en ny resa och kan av förklariga skäl inte skriva någon reseräkning. (en inte allt för ovanlig situation då jag befinner mig på resande fot ca 100 dagar per år).
Två veckor efter resan får jag tid över att göra en reseräkning. Det tar mig ca 30 minuter per resa att göra reseräkningen. Detta sker elektroniskt (fast kvittona skickas givetvis manuellt) och en kopia av min reseräkning går till min chef som ska attestera. Nu är han ute och reser ett par dagar, vilket jag har missat så attesteringen ligger i hans mail och väntar. Två veckor efter resan så kommer reseräkningen till redovisningsenheten. Därefter tar det oftast 1 vecka innan pengarna kommer in på mitt bankkonto. D.v.s. utan allt för mycket strul i tidplanen så måste kostnaderna för resan betalas in till Eurocard innan pengarna betalats ut. Då blir det privatekonomin som får lösa problemet.