fredag 21 januari 2011

MANPADS mot svenskt flyg?

Carl Bildt är utsatt för kritik avseende uttalanden han har gjort i Irak om bl.a. flyktingfrågan.

Men i det dokument som läckt till Wikileaks står det en annan intressant detalj som i varje fall jag helt hade glömt bort.

Bildt pressed Ambassadors Crocker and Ries for information on two alleged man-portable air defense systems (MANPAD) attacks on Swedish and Austrian airliners.

Ambassador Crocker replied that the USAF had not found the incidents adequate reason to change its designation of KRG airspace, but he declined to rule out an attack because he said there were no Coalition surveillance or warning(JSTAR/AWACS) assets in the area at the time. However, after listing other factors, including MANPAD range limits and the high quality of Kurdish security, the ambassador told Bildt it was unlikely the aircraft had been attacked. Ambassador Ries added that press reports indicated the Swedish carrier had regulatory problems with the KRG Civil Aviation authority, and wondered if it was a coincidence that the flight allegedly attacked was the final one scheduled to fly the route. Ambassador Trouve confirmed the carrier,s difficulties but thought it was unlikely they would stage the incident. In an aside echoing the immigration issue, Lyrvall pointed out that the Erbil route had become among the most profitable for both companies.


Händelsen inträffade 2007 och det bolag som blev utsatt för beskjutning var Nordic Airways. Själva beskjutningen inträffade 8 augusti 2007 och Wikileaksdokumentet är från 12 september 2007, så USA var mycket snabba med att lägga på locket på denna händelse. All kritik mot den kurdiska myndigheten är nog mycket känsligt för USA, då det 2007 trots allt var en del av Irak som fungerade hyffsat. Dessutom vill man nog inte att Turkiet ska få mer vatten på sin kvarn.

Det var piloterna på ett plan, tillhörande Nordic Airways, som i förra veckan upplevde att de blev beskjutna strax efter starten, vilket ledde till flygstoppet.
...
-Vi är så säkra det går att vara. De tre piloterna i cockpit såg beskjutningen och det är svårt att missta sig på den höjden, säger Anders Lundblad.


9 aug 2007 Svenskt plan beskjutet i norra Irak. Det var vid 23.30-tiden svensk tid natten till torsdagen som Nordic Airways flygplan en MD 80 med 130 passagerare plus besättning precis hade startat från flygplatsen i Sulaymaniyah i norra Irak. Kort efter start såg en av piloterna ett kraftigt ljussken. Det kom snett ovanifrån, bakifrån och som korsade flygplanets väg. Ungefär 500 meter framför flygplanet sjönk ljuset mot marken, säger Mikael Wångdahl, vd på Nordic Airways. Lokala uppgifter säger att det kan ha varit någon form av spårljus som fågeljägare använder. Luftfartsstyrelsen utreder vad som hänt och Nordic Airways har ställt in alla flygningar i området.

När man tittar på hur "roboten" har rört sig så låter det inte som en MANPAD(se nedanstående video). En IR-robot från en MANPAD upptäcks oftast när den kommer nerifrån och detta tack vare röken från robotens motor. Då den låser på en värmekälla så skulle den teoretiskt sett ha gått mot motorn bakifrån och missat, men det låter som en ganska så stor miss i så fall. Nej, då tror jag mer på teorin att någon var ute efter att skrämma det svenska bolaget genom att skjuta en robot som hade en olåst målsökare och därmed missade med grov marginal, alternativt att flygplanet blivit beskjutet med någon typ av spårljus eller fackla.

Denna händelse visar på hur s.k. tyst UD-diplomati går till i praktiken. Bildt använder en form av utpressning när han kopplar ihop Sveriges vilja med att öppna en svensk ambassad i Bagdad med att Irak är beredda att ta tillbaka de irakier som utvisas från Sverige. Kurdiska provinsregeringen använder skrämskott för att få svenska flygbolag att lyda deras vilja. Vem är mest cynisk?

Som vanligt finns det vinnare och förlorare även i denna historia.

För Nordic Airways så slutade irakflygningarna med att bolaget gick omkull 2009. Numera är namnet NordicAirways bara en fasad för reklam på Internet. Men eftersom flyktingarna i Sverige är en betydande marknad för resebolagen så kommer nya bolag att fortsätta att flyga till heta zoner som Irak och Afghanistan. För militära piloter kan kanske detta vara en jobbmöjlighet? Erfarenhet av motmedelssystem och kunskap om luftvärn kan bli en merit när man söker civila jobb i framtiden. Det ironiska är att eftersom svenska politiker visar ljumt intresse att skicka ut Gripen internationellt så kan det bli så att svenska stridspiloter får praktisk erfarenhet av att undvika luftvärn först efter sin militära karriär! Jag undrar hur de civila bolagen skriver sina anställningskontrakt? Är det ett obligatorium för "internationella insatser", eller är det frivilligt? Hur mycket får man i extra risktillägg på lönen?

För svensk försvarsindustri så är denna typ av händelser en möjlighet. Saab EDS levererar motmedelsutrustning till civila flygplan. För civila flygplan heter produkten CAMPS. Än så länge har hotbilden varit ganska så låg då de robotar som cirkulerar på den svarta marknaden är gamla och med stor sannolikhet inte längre tillförlitliga. Försäljningen till civila bolag har därför inte tagit fart som man trodde efter 9-11. Försäljningen till militära kunder är därför fortfarande huvudnäringen. Men vem vet, med tanke på att det går rykten om att Iran tänker försörja motståndsgrupper i Afghanistan med bärbara robotsystem så kanske denna typ av incidenter kommer att öka och därmed innebära en ökning för den civila marknaden?

En sak är i varje fall klar efter Wikileaks avslöjande. Carl Bildt kommer att passa sig noggrannt för att utöva "tyst diplomati" i närheten av amerikaner. Hmm.. inga kommentarer från Carl Bildt på hans blogg. Han lär nog svära över att informationstekniken också kan användas emot en själv...







SvD1, SvD2, DN1, DN2