söndag 27 februari 2011

Nytt luftrum

I Sverige har Flygvapnet de senaste åren fått maka på sig för att de civila flygbolagen ska kunna passera raka vägen mellan start- och landnigsplatser och därmed på tok för ofta korsa rakt igenom de tidigare militära övningsområdena.

Tyvärr så har detta lett till kraftiga ökningar i antalet kollissionstillbud mellan militär och civil trafik. I stället för att lösa grundproblemet så försöker man nu att modifiera Gripenflygplanen till att få mer stöd för bl.a. höjdövervakning så att piloterna inte av misstag ska hamna på samma höjder som civila flygplan. Men är detta verkligen det som vi vill att de militära piloterna ska fokusera på? Visst är det bra att hålla koll på höjder m.m., men det stör övningsverksamheten och tar effekt från det de militära piloterna ska vara bra på d.v.s. taktik och att hantera radar och vapen.

Nu lanserar EU ytterligare ändringar i det gemensamma europeiska luftrummet för att nå det som kallas Single European Sky.

The aim of ‘Single European Sky II’ is to make European aviation more efficient and environmentally-friendly. Its plan is to break up the 27 individual airspaces between now and 2012, replacing them with nine new airspace blocks. Maintaining a higher level of security, increasing the capacity of airports and developing new technologies are at the project’s core.

"Environmentally-friendly" låter kanske som ett bra argument för att införa ändringar i det svenska luftrummet. Problemet är bara att det innebär att civilflyget kommer att framför allt inför landningar kräva långa och raka flygkorridorer som sneddar igenom alla höjdsskickt in mot flygfälten för att göra landningar som inte drar så mycket bränsle. Civilflyget glidflyger med andra ord inför landning. Detta kommer att göra det betydligt svårare för militär flygtrafik som givetvis då också kommer att bli tvingade att följa dessa flygrutter. Minsta lilla som vi avviker från standardprocedurerna så kommer det att få påverkan på den civila trafiken.

Vi i Sverige borde vara rädda om det som är en unik resurs i Europa, d.v.s. våra stora glest befolkade områden i framför allt norra Sverige som är utmärkta för flygstridsövningar. Vidsel och områdena kring F21 används redan idag av Norge och Finland inom ramen för Cross-Border Training. NATO har också visat sitt intresse att hålla stora övningar. Med de utökningar som nu kommer av luftrummet i Europa så kommer de svenska områdena att bli mer intressanta för utländska flygvapen. Jag hoppas därför att Sverige ser till att de nya reglerna för flygtrafik endast införs söder om Arlanda. Även detta kommer dock att ställa till problem för F7 och F17.