tisdag 15 mars 2011

Veckans ingenjörshjälte!

Ibland dyker det saker som påminner mig om varför jag valde att läsa till civilingenjör. Som ingenjör skall man ha möjlighet att testa nya idéer och se en dröm förverkligas.

På klassisk flyghistorisk mark visar nu Niklas Anderberg upp sitt flygplansprojekt ECO1. Det ser ut som en trevlig liten maskin. Jag är dock en smula fundersam till hur man ska cerifiera motorn. Just nu är flygplanet Experimental-klassad, som de flesta hembyggen. För att det ska att sälja som en färdig produkt så krävs certifiering. Alternativet är att sälja den som byggsats.

Men jag önskat dock all lycka till för Niklas. Det behövs fler liknande initiativ! Enoch Thulin blev en av de första flygplanskonstruktörerna i Sverige. Jag hoppas att Niklas inte blir den sista.

2 kommentarer:

  1. Det där är ju gamla Osqavia som startade som ett projekt på KTH för säkert 20 år sedan. Kul att någon plockat ihop delarna.

    SvaraRadera
  2. Motorn är väl en vanlig Rotax?
    20 år räcker inte, det kan nog vara 30. Jag har fotat vindtunnelmodellen hos Arlanda flygsamling, men det verkar som om jag missat årtalet på pappret i bakgrunden.
    https://picasaweb.google.com/lh/photo/Cud95iEliahbHy6E6Hu_uA?feat=directlink

    SvaraRadera