lördag 19 mars 2011

Uppställning! (uppdaterad)

Nu börjas det. I Frankrike och Storbritannien så börjar man gå igenom vilka resurser som behövs för en insats i Libyen. Den engelske premiärministern David Cameron kommer idag att åka till Frankrike för att diskutera vem som blir lead-nation i koalitionen.

RAF inventerar just nu vilka resurser som finns tillgängliga med tanke på att man redan har 10 st Tornado GR4 i Afghanistan.

The UK has started preparations to deploy Eurofighter Typhoon and Panavia Tornado GR4 strike aircraft to the Mediterranean region to support an international operation to restrict the activity of forces loyal to Libyan leader Col Muammar Gaddafi.
...
Committing some of its Typhoons will represent the Royal Air Force's first operational use of the type in a role beyond providing quick reaction alert cover for NATO: a responsibility currently being provided from two UK locations, and also on the Falkland Islands.


Jag tycker att det är intressant att NATO som organisation håller en mycket låg profil. Det verkar mer som om Frankrike eller Storbritannien tar ledningen, vilket i så fall helt skulle döda Carl Bildts argument till varför Sverige inte avser att deltaga.

Ett annat intressant faktum är att RAF kan få vind i seglen för att behålla nedläggningshotade resurser. De kanske inte behövs i Afghanistan, men väl i insatser liknande denna.

This crisis in Libya and recent events across the Middle East may well help the RAF, which had to fight its corner in the British government's strategic defence and security review in October, and is currently doing so again, with further MoD cuts apparently needing to be made for 2011-12.

The RAF had feared losing more of its Tornado GR4 fleet in order to save up to £300m a year, and may now be able to argue a stronger case for keeping them on.

Nimrod R1s are also showing how crucial they are in a reconnaissance role, while the Sentinel R1 - scheduled to be scrapped by early 2015 in the review, once their role in Afghanistan is finished - is also again proving its worth.

Many in defence have already expressed their regret about the loss of HMS Ark Royal and the Harriers.


Det har diskuterats om USA t.ex. skulle sätta in F-22 för att slå ut det lybyska luftförsvaret. Så verkar dock inte bli fallet, utan USA nöjer sig med att supporta operationen med bl.a. lufttankning. Just lufttankning är en resurs som är kraftigt underdimensionerat i Frankrike (11 st C-135FR och 3 st KC-135) och Storbritannien (13 st VC-10). Italien har någon enstaka KC-767 som de skulle kunna erbjuda. Dessutom kommer troligtvis anfallet att inledas av kryssningsmissiler från ubåtar (bl.a. USS Providence) utanför Libyen. Obama ville inledningsvis hålla sig helt utanför, men har efter Khadaffis motoffensiv blivit övertalad av Hillary Clinton att man måste ställa upp med amerikanska resurser.

Libyens luftförsvar må vara gammalt, men det finns trots allt där och måste slås ut innan de allierade kan hävda luftherravälde och etablera en NFZ.

Det mest intressanta och kanske avgörande är vilka resurser som arabvärlden ställer upp med. För att operationen ska ha legitimitet måste det grannländerna initialt deltaga och i slutändan ta över de militära operationerna. Det pratas om at Quatar (Mirage 2000-5) och UAE (F-16 Block 60 och Mirage 2000-9) tänker ställa upp.

Under tiden så försvarar sig rebellerna med viss framgång mot regeringsplanen. Minst ett flygplan har skjutits ner under strider kring staden Benghazi.

P.S: KC-135 kan användas till mer än bara lufttankning. I Tchad så övade fransmännen "lågflygning"...



Uppdaterad 11-03-19, 15:36
Det visar sig att det inte var rebellerna som sköt ner ett flygplan, utan regeringssidan som sköt ner ett av rebellernas! Det här kan bli mycket intressant för koalitionen. Hur ska de kunna skilja den ena sidans flyg från den andra?

Tittar man på bilden så verkar det vara en Mig-23. I ett tidigare inlägg så gick jag igenom de luftförsvarsresurser som finns i Libyen. Rebellerna har lyckats komma över ett antal Mig-23 och enligt rapporter använt dem i strid. Frågan är dock vilka det är som flyger dem? En Mig-23 är inget du hanterar med ett A-cert, utan det måste vara antingen libyska piloter som bytt sida, eller så har rebellerna liksom regeringssidan hjälp utifrån.

Uppdaterad 11-03-19, 19:14
Nu börjar resurserna för insatsen att utkristalliseras.

- Frankrike har redan satt in Rafale, Mirage F1 och AWACS. Hangarfartyget Charles de Gaulle är på väg med sin last av Rafale M , Super Étendard och E-2C Hawkeye. Då Charles de Gaulle blir den "flygplats" som kommer att ligga närmast insatsområdet så kommer Frankrike att dra en stor del av lasset i Libyen.

- Storbritannien vill ställa upp med 8-12 Eurofighter, 6-12 Tornado GR4, Nimrod, Sentinel och VC10. Man ångrar kraftigt att man lagt ner Harrier och sina existerande hangarfartyg. Storbritannien har en bas på Akrotiri i Cypern (där redan AWACS opererar), men det blir långt avstånd till insatserna i Libyen. Två brittiska fregatter HMS Cumberland och HMS Westminster finns i medelhavet. Den brittiska delen av anfallet mot Libyen går under kodnamnet "Operation Ellamy"

- Kanada är på väg med sex CF-18. Man har sedan tidigare HMCS Charlottetown på plats som har hjälpt till i evakueringen från Libyen.

- Spanien ställer upp med fyra F-18 och en Boeing 707 lufttankningsplan (samma grundtyp som KC-135). Man tänker även ställa upp med fartyg.

- Danmark ställer upp med sex st F-16 som redan har landat på US Naval station Sigonella i Sicilien.

- Norge ställer upp med sex F-16, men det tar ett par dagar innan dessa kommer fram. Tidigare var det en P-3 Orion för havsövervakning som utlovades.

- Holland. Inget utlovat ännu men tankar finns på F-16 och lufttankningsflygplan.

- Belgien har sex stycken F-16 på plats i Grekland. Man tänker även ställa upp med fartyg.

- Quatar:?

- USA har ännu bara ett fåtal fartyg på plats, men kommer att också bidra med flyg. Det finns en flottilj med F-16 (31st Fighter Wing) baserad på Avianobasen i Italien och där har ytterligare fyra F-18, två C-17 och en C-130 landat.

A Navy spokesman confirmed Tuesday the route of the USS Providence (SSN 719) into the Mediterranean Sea, but said he could not discuss the details or assets being directed toward Libya, particularly submarines.

The USS Kearsarge, the USS Ponce and the USS Barry are in the Mediterranean. A destroyer, the USS Mason, also crossed the canal with the Providence, the spokesman said. The Los Angeles-class submarine traveled with the USS Enterprise carrier strike group.


I Röda havet ligger dock en hangarfartygsgrupp ledd av USS Enterprise. Detta kräver dock lufttankning samt tillstånd att flyga över Egypten för att nå Libyen.

- Italen ställer upp med sju baser för stridsflyg samt ledning av insatsen från NATO Allied Joint Forces Command i Neapel samt troligtvis också CAOC 5. Andra möjliga baseringar för stridsflyg är Malta, Kreta, södra Frankrike, Spanien, Gibraltar, Egypten, Tchad, Saudiarabien, Förenade Arabemiraten och Quatar.