onsdag 20 januari 2010

Gripen till Indien ett hot mot FS18? (uppdaterad)


Saab ligger precis i slutspurten på sina ansträngningar att sälja Gripen till Indien. Som förespråkare för Gripen så är jag givetvis kraftigt för denna försäljning även om jag tror ryssarna har ett visst försprång. Saab gör dock sitt bästa och lanserar t.o.m. ett koncept på att ta fram en hangarfartygsbaserad Gripen. Givetvis har indierna ett behov av att förr eller senare köpa flygplan till sina hangarfartyg INS Viraat (f.d. HMS Hermes), INS Vikramaditya (F.d. Amiral Gorshkov och eventuella efterträdare. Även Brasilien skulle nog kunna tänka sig att fylla på sitt hangarfartyg São Paulo (A12) med nya flygplan.

Men vilka negativa konsekvenser kan det bli av denna affär?

Svenska Försvarsmakten är djupt involverad i Afghanistan där våldet har eskalerat det senaste året. Talibanerna och Al Qaida var i stor sett utslagna 2001, men USA lyckades då inte knyta igen säcken. I stället fick talibanerna hjälp att på ett ordnat sätt lämna landet vid den s.k. "Airlift of Evil" då pakistanska säkerhetstjänsten ISI flög ut alla pakistanska soldater och underrättelsemän som stödde talibanregimen.

Varför har Pakistan en sådan kluven inställning till Afghanistan? Dom hjälper ju trots allt USA med kampen mot vissa talibangrupper som har sina baser i västra Pakistan.

Givetvis finns det religiösa kopplingar då den pashtunska folkgruppen är delad och hälften finns i Afghanistan och den andra hälften i Pakistan. Men den stora anledningen är Indien. Pakistan är livrädda för att annekteras av indierna. Det dom dock är ännu mer rädda för är ett Afghanistan som är positivt inställda till Indien och som då skulle kunna agera "kniv i ryggen" på Pakistan vid en eventuell konflikt mellan Pakistan och Indien. Hellre ett instabilt Afghanistan som är upptaget med inbördeskrig än ett stabilt som styrs av en regim som skulle kuna utgöra ett hot.

Nu när Indien rustar upp så finns det stor risk för att den pakistanska nojan ökar. Pakistan har nu varnat Indien från att fortsätta upprustningen.

The National Command Authority (NCA), which oversees the country's nuclear assets, at a meeting took note of developments "detrimental" to the objectives of strategic stability in the region, an official statement said.

"India continues to pursue an ambitious militarisation programme and offensive military doctrines," the meeting chaired by Prime Minister Yousuf Raza Gilani said.

"Massive inductions of advanced weapon systems, including installation of ABMs (anti-ballistic missiles), build-up of nuclear arsenal and delivery systems... tend to destabilise the regional balance," it said.

"This relentless pursuit of military preponderance will have severe consequences for peace and security in South Asia as well as for the Indian Ocean region. Pakistan cannot be oblivious to these developments.


Om Pakistan skulle uppleva att Indien blir ett stort hot kommer dom att dra ner på trupperna i södra Waziristan, vilket leder till att talibanerna återigen får fri lejd. Det kan till och med leda till att Pakistan försöker göra Afghanistan mer instabilt för att försäkra sig om att ha ryggen fri. Därmed så är Gripenförsäljningen indirekt bidragande till ökat hot mot FS18.

Nu får man dock vara realist och inse att om inte indierna köper Gripen så blir det något annat. Kanske är det på så sätt bättre att det blir svenska flygplan, då vi vår vana trogen skulle slopa att skicka nya reservdelar till Indien om det skulle bli ett nytt krig. Svensk vapenexport är på ett ironiskt sätt faktiskt fredsframtvingande.

Uppdaterad 10-01-23, 12:38
Den indiska marinen är fullt igång att uppgradera sitt marinflyg. Frågan är därför om Saab verkligen hinner med att erbjuda något? Syftet med Saabs ansträngning är nog snarare att säkerställa att man inte straffar ur sig ur den stora affären.

India plans to buy 16 new MIG-29 fighter jets, half a dozen light combat aircraft, unmanned patrol planes and multi-role helicopters. Tenders for these will be floated soon, Indian officials said.The Indian navy is also upgrading its Sea Harrier fighter jets, IL-38 maritime anti-submarine warfare planes and acquiring five Kamov KA-31 patrol helicopters.
...
Indian officials said Pakistan, too, was modernising its navy.Pakistan's National Command Authority (NCA), which oversees the country's nuclear weapons, said last week India's arms modernisation plans could destabilise the regional balance.

Uppdaterad 10-01-23, 16:57
Enligt den indiska ambassadören i Italien av alla länder så har Eurofighter ett försprång i affären mnot Indien. Eftersom Eurofighter inte är anpassad för hangarfartyg och aldrig kommer att bli det (engelsmännen satsar på F-35B för sina hangarfartyg) så visar det att indierna nog inte tar så hårt på detta krav. Eurofighter har en stor fördel i att den har samma motor som det inhemska flygplanet LCA. Nu funderar man på att lägga delar av tillverkningen i Indien för att förbättra sina chanser att vinna affären.

Läs mer här för senaste uppdateringar i MMRCA affären.

Uppdaterad 10-01-26, 22:01
Nu börjar indiska marinen få leverans av de första Mig-29K/KUB till till Indian Naval Station Hansa i Goa/Dabolim. Hittills har 2+2 st har levererats av totalt 12+4 beställd. Tanken är att dessa ska baseras på INS Vikramaditya när hon blir klar för aktiv tjänstgöring 2012/13. Detta meddelas i Air Forces Mothly Februari 2010.

12 kommentarer:

  1. Sorry men det här var det värsta trams jag läst på bra länge.

    Eller så har du glömt att sätta sarkasm-taggar runt texten...

    SvaraRadera
  2. Vi har väl aldrig avbrutit reservdelsförsörjningen av FH 77 på grund av någon av gränsstriderna i Kashmir, så jag tror att det ska mycket till innan SAAB lämnar en storkund, som det indiska flygvapnet skulle bli, i sticket.

    Om vi tvingas "välja sida" så är det helt klart relationen med Indien som är viktigast för Sverige, men om Pakistan skulle tvinga fram detta så blir ju frågan hur länge de kan hålla ingång sina Erieye utan support.

    Indien är en framväxande global stormakt och Pakistan är ett tredje rangens u-land med kärnvapen. Det är någonting även pakistanierna själva förr eller senare måste acceptera.

    De kommer aldrig att bli jämbördiga med Indien.

    SvaraRadera
  3. Även Sea Gripen behöver en hemmamarknad!

    Om hangarfartygsstater ska bli seriöst intresserade, så måste svenska marinen förmodligen beställa åtminstone utveckling av en Demo Sea Gripen.

    Det finns övningsanläggningar för start och landning på hangarfartygsdäck på landbacken, så tillgång till ett hangarfartyg är inte det första, som behöver fixas fram.

    Försvarsmaktens materielplan är inte en öppen handling. Det är följaktligen fullt möjligt att lägga in en rad med Demo Sea Gripen.

    Det är nog upp till Saab att sätta ner foten. Vill de fortsätta med en miljard till det sydafrikanska motköpet Umkhonto och ytterligare en miljard för att integrera denna luftvärnsrobot på korvett av Visbyklassen eller ser de en större sjömilitär potential i två miljarder satsade på att utveckla JAS Gripen mot hangarfartygsbasering?

    SvaraRadera
  4. @Gustav Vasa
    Med tanke på storleken på Visbyklassens flygdäck så tror jag att vårt eget behov borde vara ganska nära noll. Så om Sea Gripen blir av kommer i så fall Indien eller Brasilien att vara hemmamarknaden.

    Om inte de betalar för demon så får SAAB göra det själva.

    Det vore inte helt utan motsvarighet. Utvecklingen av T-45 Goshawk hade t ex ingen koppling till något utvecklingsuppdrag från RN eller RAF.

    Jag tror att det huvudsakliga skälet till programmet är att kunna möta "hangarfartygsargumentet"* från F/A-18 och Rafale i de pågående upphandlingarna Indien och Brasilien.

    *"Om ni köper vårt plan till ert flygvapen kan er flotta köpa samma modell till ert/era hangarfartyg."

    SvaraRadera
  5. @Anonym 01.06: Sarkasm är det definitivt inte. Jag vill heller inte påstå att det är särskilt sannolikt. Bara en reflektion av att vi måste ta konsekvenserna av vårt agerande i regionen.

    Kopplingen Afghanistan (talibaner) - Pakistan (ISI) är ett känt faktum. Likaså den ständigt pågående konflikten mellan Indien och Pakistan som grundar sig i separationen från England 1947.

    Sedan befinner sig FS 18 i ena ändan och Gripenexporten i andra. Vill man så kan man som jag gjorde ovan dra en linje mellan prickarna.

    SvaraRadera
  6. Det är ju inte bara Brasilien och Indien, som behöver omsätta sina hangarfartygsbaserade stridsflygplan och F-35B kan bli både ytterligare försenad och dyrare än planerat. F-35C kanske till och med stryks av USN.

    Frankrike seglade länge med det nya hangarfartyget Charles de Gaulle innan Rafale M kom ombord.

    Om det fanns minsta trovärdighet i paneuropeiskt försvarssamarbete, så skulle självfallet Storbritannien välja Rafale M, nu när typen börjar bli beprövad.

    Britterna bygger två stora hangarfartyg av Queen Elisabeth II-klassen och redan den landbaserade JAS Gripen har 25% brittiskt innehåll. Den andelen skulle kunna ökas ytterligare i en hangarfartygsversion och britterna har dessutom ännu inte bestämt sig för F-35B.

    - Vad väntar vi på?

    SvaraRadera
  7. @Gustav Wasa
    Britterna ska tydligen även vara ganska sura över alla svarta lådor i F-35 så det är kanske inte så långsökt som det först kan låta.

    Sea Griffin FSR Mk 1?

    SvaraRadera
  8. Med tanke på de svenska intressena i regionen så har jag nu även lagt in Bloggen "Asian Defence". Den har mycket intressanta inlägg om bl.a. Indien.

    SvaraRadera
  9. @Forsno: Det vatr precis den anledningen som fick Thailand att välja Gripen i stället för att fortsätta kora amerikanskt.

    SvaraRadera
  10. Sverige är per invånare världens största leverantör av vapen. ISP fyller en funktion för att säkerställa att dessa vapen inte hamnar i fel händer och förr eller senare används mot våra egna soldater.

    http://hd.se/kultur/blogg/2010/01/19/k-g-hammar-sverige-saljer-mest-vapen-per-capita/

    SvaraRadera
  11. Läs sportsidorna för att ta tempen på konflikter!

    - Vem hade hört talas om Cabinda innan afrikanska fotbollsmästerskapen?

    - Vad skulle det innebära för vår hotbild om Ryssland nekade svenskar arbetstillfällen i KHL och rysk bandy?

    Som framgår av länken nedan så hettar det till inom indisk cricket. Till och med gamle miltiärdiktatorn och islamisten Zia ul-Haq var ju på sin tid välkommen att beskåda cricket från hedersläktarn i den demokratiska republiken Indien.

    http://polaris.nationalinterest.in/2010/01/19/the-ipls-tampered-ball/

    SvaraRadera
  12. Hmm.. att exportera Pelle Fosshaug till Ryssland kanske skulle skapa en större effekt för den svenska utrikespolitiken än Narva år 1700. Undrar om ISP har några restriktioner på "Dödliga Vapen" :-)

    SvaraRadera