söndag 6 september 2009
Brasilien knyter mer band med Frankrike (uppdaterad)
Brasilien har nu fått klartecken från sex europeiska banker att dom kan finansiera den pågående helikopter och ubåt affären med Frankrike. Affären rör sig om totalt 6,1 miljarder Euro. Tillverkningen kommer att ske i Brasilien.
"In December, France and Brazil signed an agreement calling for the sale of 50 EC-725 transport helicopters and the construction of four conventional Scorpene attack submarines and a five nuclear powered submarine in cooperation with France."
Det här innebär att Brasilien blir mer och mer uppknuten mot Frankrike. Frågan är hur det påverkar beslutet om nästa generations stridsflygplan? Har Gripen en chans, eller är banan sopad för Rafale? Vill Brasilien lägga alla ägg i samma korg, eller sprida på riskerna? Tekniköverföring är en viktig del av affären och Frankrike har visat sin goda vilja genom att föra över teknik framför allt avseende ubåtar till Brasilien. Slutstriden pågår just nu som hetast.
Här finns en bra sammanställning om bakgrunden till F-X2 affären som den kallas i Brasilien.
Uppdaterad 09-09-07, 18:55
Tja, vad var det jag misstänkte? Frankrikes frestelser blev till slut mer än vad Brasilien kunde motstå. Som vanligt i dessa typer av sammanhang är det inte teknik och pris som är det avgörandet utan politiska fördelar. Att Frankrike dessutom viftar med den lockande moroten att kampanja för att Brasilien ska få en permanent plats i säkerhetsrådet gör nog inte saken sämre. Saab deppar givetvis, även om dom ännu inte fått ett officiellt svar från Brasilien. Nyheten har läckt ut från den brasilianska regeringen i samband med president Nicolas Sarkozy besök i Brasilien.
Det återstår ett antal affärer där Gripen är inblandad.
- Indien är en Wild Card. Det är ganska så intressant att läsa både Indiska och Pakistanska hemsidor. Dom är inte särskilt förtjusta i USA som ofta ställer in leveranser när dom blir sura på ett land. Om Brasilien inte gillade amerikanska delar i Gripen så är nog Indierna betydligt mindre intresserade. Jag skulle tippa ryskt (Mig-35) i slutändan på denna affär. Möjligtvis som i Su-30 MKI med franska inslag i elektroniken.
- Schweiz är fortfarande intressant. Dom är dock nära grannar med Frankrike, vilket väger åt Rafales fördel.
- Frågan är vad Danmark och Holland gör. Tänker dom ställa sig in i samma kö som Norge trots priset på JSF?
- Dom som är mest intresserade av Gripen är länder i regionen kring Ungern och Tjeckien. Dessa länder vill ha ett billigt flygplan med NATO kompabilitet och bra motköp, vilket Saab kan leverera. Problemet är att alla dessa länder är mer eller mindre bankrupta...
- Man ska dock inte glömma Ungern, Tjeckien och Thailand. 14 resp 6 flygplan är egentligen lite i minsta laget för en långsiktig lösning. Det gäller bara att hitta finansieringssätt.
I alla dessa länder i de två sista alternativen gäller det för svenska staten att vara kreativ och skapa samarbeten för att kunna finansiera affärer. Motköp kan vara ett utmärkt sätt att "kickstarta" en ekonomi som stagnerat.
Är detta då slutet för Gripen NG? Svar NEJ! Sverige måste förr eller senare skaffa en efterträdare till C/D, bedömt någon gång mellan 2020 och 2030 (Ett modernt stridsflygplan håller ca 30-40 år och de första C/D flög 2002).
Varför fortsätta med Gripen?
- Sverige har byggt upp en infrastruktur för Gripen. Det är dyrt att byta till något helt nytt.
- Sverige kommer under åren fram till 2030 - 40 årligen investera i vidmakthållande för att hålla Saab som leverantör levande. Ett flygplan kräver en designorganisation för att t.ex. åtgärda fel som förr eller senare dyker upp. Genom att nyttja dessa pengar även för utveckling så får vi ut mer effekt av investeringen.
- Sverige har åtaganden mot Ungern, Tjeckien, Thailand och till viss del även Sydafrika. Att byta till något annat än Gripen betyder att vi ställer dessa länder utan stöd, vilket vore politiskt självmord.
Det innebär att Sverige behöver en färdig Gripen E/F senast ca 2020. Att få ett stabilt flygplanssystem tar ca 10 år, detta kan vi erfarenhetsmässigt se från utvecklingen av Gripen A/B och C/D. Alltså måste Försvarsmakten senast inom ett år ändå beställa en utveckling till E/F, eller C+/D+ om det är mer politiskt korrekt. Frågan är hur vi håller utvecklingen vid liv under det närmaste året, då risken är att Saab annars måste lägga ner delar av sin utvecklingsorganisation?
Givetvis hade det varit bättre att få med ett annat land som delar dessa utvecklingskostnader, men nu får vi göra det bästa av saken och få ut det mesta av vidmakthållandepengarna de närmaste åren.
Alternativet är givetvis att köpa ett helt nytt flygplan ca 2030 (5-10 års leveranstid), vilket lär kosta betydligt mer än att utveckla Gripen idag. Vilka alternativ finns vid den tidpunkten internationellt? Våra kära politiker har därför ett intressant val. Betala en hel del pengar idag för att undvika betala en massa pengar i morgon.
"In December, France and Brazil signed an agreement calling for the sale of 50 EC-725 transport helicopters and the construction of four conventional Scorpene attack submarines and a five nuclear powered submarine in cooperation with France."
Det här innebär att Brasilien blir mer och mer uppknuten mot Frankrike. Frågan är hur det påverkar beslutet om nästa generations stridsflygplan? Har Gripen en chans, eller är banan sopad för Rafale? Vill Brasilien lägga alla ägg i samma korg, eller sprida på riskerna? Tekniköverföring är en viktig del av affären och Frankrike har visat sin goda vilja genom att föra över teknik framför allt avseende ubåtar till Brasilien. Slutstriden pågår just nu som hetast.
Här finns en bra sammanställning om bakgrunden till F-X2 affären som den kallas i Brasilien.
Uppdaterad 09-09-07, 18:55
Tja, vad var det jag misstänkte? Frankrikes frestelser blev till slut mer än vad Brasilien kunde motstå. Som vanligt i dessa typer av sammanhang är det inte teknik och pris som är det avgörandet utan politiska fördelar. Att Frankrike dessutom viftar med den lockande moroten att kampanja för att Brasilien ska få en permanent plats i säkerhetsrådet gör nog inte saken sämre. Saab deppar givetvis, även om dom ännu inte fått ett officiellt svar från Brasilien. Nyheten har läckt ut från den brasilianska regeringen i samband med president Nicolas Sarkozy besök i Brasilien.
Det återstår ett antal affärer där Gripen är inblandad.
- Indien är en Wild Card. Det är ganska så intressant att läsa både Indiska och Pakistanska hemsidor. Dom är inte särskilt förtjusta i USA som ofta ställer in leveranser när dom blir sura på ett land. Om Brasilien inte gillade amerikanska delar i Gripen så är nog Indierna betydligt mindre intresserade. Jag skulle tippa ryskt (Mig-35) i slutändan på denna affär. Möjligtvis som i Su-30 MKI med franska inslag i elektroniken.
- Schweiz är fortfarande intressant. Dom är dock nära grannar med Frankrike, vilket väger åt Rafales fördel.
- Frågan är vad Danmark och Holland gör. Tänker dom ställa sig in i samma kö som Norge trots priset på JSF?
- Dom som är mest intresserade av Gripen är länder i regionen kring Ungern och Tjeckien. Dessa länder vill ha ett billigt flygplan med NATO kompabilitet och bra motköp, vilket Saab kan leverera. Problemet är att alla dessa länder är mer eller mindre bankrupta...
- Man ska dock inte glömma Ungern, Tjeckien och Thailand. 14 resp 6 flygplan är egentligen lite i minsta laget för en långsiktig lösning. Det gäller bara att hitta finansieringssätt.
I alla dessa länder i de två sista alternativen gäller det för svenska staten att vara kreativ och skapa samarbeten för att kunna finansiera affärer. Motköp kan vara ett utmärkt sätt att "kickstarta" en ekonomi som stagnerat.
Är detta då slutet för Gripen NG? Svar NEJ! Sverige måste förr eller senare skaffa en efterträdare till C/D, bedömt någon gång mellan 2020 och 2030 (Ett modernt stridsflygplan håller ca 30-40 år och de första C/D flög 2002).
Varför fortsätta med Gripen?
- Sverige har byggt upp en infrastruktur för Gripen. Det är dyrt att byta till något helt nytt.
- Sverige kommer under åren fram till 2030 - 40 årligen investera i vidmakthållande för att hålla Saab som leverantör levande. Ett flygplan kräver en designorganisation för att t.ex. åtgärda fel som förr eller senare dyker upp. Genom att nyttja dessa pengar även för utveckling så får vi ut mer effekt av investeringen.
- Sverige har åtaganden mot Ungern, Tjeckien, Thailand och till viss del även Sydafrika. Att byta till något annat än Gripen betyder att vi ställer dessa länder utan stöd, vilket vore politiskt självmord.
Det innebär att Sverige behöver en färdig Gripen E/F senast ca 2020. Att få ett stabilt flygplanssystem tar ca 10 år, detta kan vi erfarenhetsmässigt se från utvecklingen av Gripen A/B och C/D. Alltså måste Försvarsmakten senast inom ett år ändå beställa en utveckling till E/F, eller C+/D+ om det är mer politiskt korrekt. Frågan är hur vi håller utvecklingen vid liv under det närmaste året, då risken är att Saab annars måste lägga ner delar av sin utvecklingsorganisation?
Givetvis hade det varit bättre att få med ett annat land som delar dessa utvecklingskostnader, men nu får vi göra det bästa av saken och få ut det mesta av vidmakthållandepengarna de närmaste åren.
Alternativet är givetvis att köpa ett helt nytt flygplan ca 2030 (5-10 års leveranstid), vilket lär kosta betydligt mer än att utveckla Gripen idag. Vilka alternativ finns vid den tidpunkten internationellt? Våra kära politiker har därför ett intressant val. Betala en hel del pengar idag för att undvika betala en massa pengar i morgon.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)