tisdag 1 september 2009

Dokumentera historien innan det är för sent!

För ett par år sedan såg jag ett utmärkt program på SVT om en gammal bilskrot i södra Sverige. Där hade genom åren det samlats diverse bilar, ofta av amerikanskt ursprung som nu sakta men säkert stod i skogen och blev överväxta av mossa.

Jag fick en känsla av en japansk trädgård där man kan sitta och betrakta grusgångarna eller de feta guldfiskar som simmar omkring i dammarna. D.v.s inte göra något aktivt, utan bara låta tiden förflyta en stund och tömma tankarna.

Sedan fick jag se dom här bilderna på en gammal Bas-90 som numera står och rostar och sakta men säkert förlorar kampen mot ogräset. Likheterna med den inledande bilskroten var slående. Det är något tragiskt att se bilder på något som bara för några år sedan var själva sinnesbilden för svensk ingenjörskonst och krigsmakt. Den här filmen från demonteringen av Viggen skär i hjärtat på en gammal flygare. Jag har själv flugit sista passet i ett antal maskiner som levererats till Säve och Karlsborg och det är ett visst vemod när man signerar en loggbok för sista gången.

Wiseman hade för ett tag sedan ett bra inlägg som förklarade vad som hänt med Bas-90 och jag själv skrev för några veckor sedan ett inlägg där jag tryckte på behovet av ett försvar av Sverige nu när omvärlden sakta återgår till normalläget. Det är inte klokt att designa Försvarsmakten för internationella insatser så till den grad att vi förlorar förmågan här hemma.

Jag köpte för några år sedan boken "Svenska Officersmässar". Här gjorde man en kulturgärning att fotografera mässarna på svenska regementen och flottiljer innan dom lades ner under 90-talet. Ett liknande projekt skulle snarast behöva startas för att dokumentera resten av den försvarsmakt som mycket snart är en bit av historien.

Ju förr destå bättre.

1 kommentar:

  1. Ja, det skär i hjärtat på en gammal strilare också. Hoppas vi har predikterat framtiden rätt...annars har vi stora problem framför oss..

    SvaraRadera