torsdag 24 september 2009

Två Rafale havererar (uppdaterad)


Två franska Rafale M krockade i luften under en test med basering på hangarfartyget Charles de Gaulle. En pilot saknas och den andra har räddats med helikopter.

Med tanke på att det är två flygplan inblandade så tyder det på mänskliga faktorer bakom olyckan, snarare än tekniska problem. Dock så är det aldrig bra med negativ press och särskilt inte just nu när slutstriden pågår mellan Rafale, F-18 och Gripen i Brasilien.

Uppdaterad 09-09-25, 17:41
Den här länken innehåller en intressant diskussion om framför allt Charles de Gaulles nackdelar.

Uppdaterad 09-09-26, 11:14
Den saknade piloten har ännu inte påträffats. Jag blev lite imponerad av hans flygerfarenhet. 5000 timmar är något som vi svenska piloter nu för tiden bara kan drömma om.

Här är en lite Top Gun inspirerad video som visar Rafale som opererar från Charles de Gaulle.

Man kan se ett antal detaljer som jag tycker saknas hos svenska Gripen:
- Multi Storage lavetter. Hänger man t.ex. en bomb på en Gripen idag så har vi ingen möjlighet att på samma balk hänga en jaktrobot. Nu är det i och för sig sällan som tillfället dyker upp att använda många vapen samma uppdrag. Det resulterar i att man i stället för att förbruka vapen genom att fälla dom förbrukar dom enbart genom att flyga. För hangarfartyg är detta extra känsligt eftersom risken att landa med skarpa vapen är stor och varje landning påverkar vapnen negativt då det är en rackarns smäll som skadar elektroniken.
- Buddy-Buddy refuelling. Gripens bom sitter lite för långt bak för att detta ska vara praktiskt. Rafales bom sitter utmärkt, men lär skymma sikten framåt. Ta dessutom en titt på Mirage F1 videona där man kan se vilken dålig sikt framåt piloterna har i franska flygplan på grund av den smala nosen. Sikten runt omkring och framför allt bakåt är nog bättre än Gripen tack vare den höga placeringen av huven.

6 kommentarer:

  1. Hade det inte varit för den saknade piloten så skulle man känt viss skadeglädje med tanke på den entusiasm franska journalister uppvisade när F17 piloten glömde fälla ut stället i somras..

    Nedan länk visar dock på ett ganska underhållande haveri. Irans president önskade mer uppmärksamhet till sitt tal den 22/9 i FN i NY. Han lät därför anordna en mitiltärparad i Teheran samtidigt som han talade. Irans enda AWACS lyckades dock vid överflygningen krocka med en av deras F5 varvid flygplanen kraschar över; citat" the mausoleum burial site of the Islamic revolution's founder Ruhollah Khomeini". Alla sju besättningsmän dog. De på backen torde redan varit döda...dock numera även kremerade :P

    källa: http://debka.com/headline.php?hid=6280

    SvaraRadera
  2. Anonym: Viss ironi finns det helt klart i det Iranska fallet.

    A-50 är en inte helt lyckad AWACS version. Den stora fenan och stabben lär försämra möjligheterna till spaning bakåt och så vitt jag minns så har den problem med att ha radarn igång under sväng av flygplanet.

    Den har även kraftiga girstabilitetsproblem, då radomen skapar turbulens framför fenan. Senare versioner har därför försetts med ett antal extra små virvelbildare som ska förbättra aerodynamiken.

    Dom indiska varianterna misstänker jag är en kraftig förbättrad version då Israel varit inblandade i elektroniken. Men jag har en svag misstanke om att det inte satt så mycket israelisk elektronik i den iranska kärran... :-)

    http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/a-50.htm

    SvaraRadera
  3. EN sak man inte skall glömma är att marinflyget är den absolut farligaste avarten utav militärt flyg.

    Vad CdG:s brister beträffar, de är en direkt följd utav Frankrikes begränsade ekonomiska resurser. Tidigare hade Frankrike Clemenceau och hennes systerfartyg ( 2 hangarfartyg !), men de hade inte resurser för 2 nya, därför har de nu bara CdG. Överlag att ett land klarar av att sätta upp 1 hangarfartygsgrupp, det är något verkligen stort.

    Tänk vilka resurser det krävs för att upprätthålla jänkarnas alla hangarfartygsgrupper ....

    SvaraRadera
  4. Videon om Rafale på Charles de Gaulle är intressant, för där visas Rafale försedd med Damoclès, dvs laserpoden för Rafale är nu i operativt bruk, mao Rafale är kapabelt att samtidigt bomba 6 olika mål och det handlar inte om amerikanska bomber som änvänds utan fransmännens egna konstruktioner.

    SvaraRadera
  5. Kolla, kolla, kolla!

    Det här är tamejfan helt sjukt!

    http://www.gripen.com/en/MediaRelations/News/2009/saab_delivers_the_perfect_match_to_brazil.htm

    Produktion av upp till *80*% av alla nya NG:s i Brasilien. Ska Saab bli underleverantör till Embraer eller?

    Regeringen verkar slänga allt de har på den här affären:
    Super Tucano föreslås ersätta allt nuvarande skolflyg.
    Embraers nya transportplan utvärderas för att ev. ersätta C-130.
    Sverige åtar sig att uppgradera flygvapnet till NG i samma takt som Brasilien (läser jag det som iallafall).

    Kolla även:

    http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?t=84527&highlight=nellis&page=125

    SvaraRadera
  6. He, he. Ja, förlorar vi den här affären kan man i varje fall inte säga att vi inte försökte.

    Produktion av skrov är bara smart att lägga så mycket som möjligt av i Brasilien, då det annars bara är bökigt att transportera stora delar till andra sidan av världen. Jämför Finlands anskaffning av F-18 där Valmet slutmonterade flygplanen i Finland. Frågan är bara vilka övriga burkar Brasilien får tillverka?

    I nyhetstråden så nämdes också A.Darter för Sydafrika. Det har i många år funnits ett samarbete mellan Israel (Python), Sydafrika (Darter) och Brasilien avseende robotteknologi. Här kanske det också blir till något samarbete då Saab fortfarande har kvar några motköpsåtaganden mot Sydafrika.

    Frågan är bara vad vi säger till schweitzarna om det blir Tucano i.s.f. Pilatus? Det blir inte så mycket över att erbjuda kommande kunder.

    SvaraRadera