fredag 25 september 2009

"Guldburkar" till polska skolbarn

Vi tycker att vi serverar usel mat till barnen i våra svenska skolor. Dom ska vara glada att dom inte bor i Polen. Där servereras nämligen gamla konserver från svenska beredskapslager. En och annan "guldburk" har man ätit genom åren och dom smakade inget vidare för 25 år sedan. Lär nog inte smaka något bättre idag.

Lustigt med det svenska livsmedelsverkets klassificering att innehållet i burkarna får ges till människor utanför EU, men bara till djur inom EU. Det säger något om vår syn på utlänningar.

En grossist jämförde köttet med en gammal Volvo: ”Jag kan ärligt säga att det är bra kött. Jag litar på det. Jag kör en Volvo sedan 1992 och den har inte gått sönder. Och köttet är också från Sverige.”

Det här bevisar verkligen den gamla sången "Allt går att sälja med mördande reklam. Kom och köp konserverad gröt".

Jag undrar var den där lilla äckliga burken med vita bönor och prinskorvar tagit vägen? Om den hamnat i t.ex. Afghanistan så är det inte undra på att talibanerna är sura...

4 kommentarer:

  1. Nu kanske polackerna äter mindre, o slipper bli feta som övriga västerlandet.
    Då lever de längre och blir lyckligare.
    Allt tack vare usel burkmat från Sverige

    SvaraRadera
  2. "där lilla äckliga burken med vita bönor och prinskorvar", nu väcktes minnan som jag trodde jag förträngt.

    SvaraRadera
  3. Redan 1986 var det svårt att med enbart konsistensen och smaken som hjälp avgöra om det var vita bönor, eller korvarna man tuggade på. Om den var äcklig när den gick in, så är det ingenting mot effekten när den kom ut någongång under natten i ett 12 mannatält...

    SvaraRadera
  4. Jag käkar guldburk när jag är ute på fotvandringar. Dom är klart sämre än svensk kommunal skolmat men det är faktiskt ofta godare än Sodexos värdelösa mat som numera ofta serveras i svenska skolor.

    SvaraRadera