tisdag 22 september 2009

Danska Gripendebatten pågår

Lockheed Martin har gått ut i danska media och ansett att både Gripen och F-18 Super Hornet är mindre säkra köp än JSF. Detta beroende på att dom tillverkas i mindre antal exemplar.

Saabs försäljningsansvarige dementerar dock dessa påståenden.

Precis som vanligt så är det dock olika siffror som figurerar i debatten. Danmark har fått ett erbjudande om 48 Gripen för 43,6 miljarder DKK (fast pris) = 60,6 miljarder SEK (1 DKK = 1,39 SEK). Då har dom med miniräknaren fått det till en anskaffningskostnad per flygplan på 300 miljoner DKK = 417 miljoner SEK. Detta ska i så fall vara samma som JSF erbjudit. I Norge har man fått indikationer på ett styckepris på 600 miljoner SEK per JSF.

Vi svenskar gör nog tabben att stoppa in för mycket i våra paketerbjudanden för att visa att vi är ärliga och bäst i klassen. Utbildning, logistik, infrastruktur, simulatorer m.m. Problemet blir då att journalister som trots allt styr politisk vilja, med sina miniräknare kommer fram till helt fel slutsatser. Eftersom komkurrenterna erbjuder betydligt mindre utrustning utöver det rena flygplanet så framstår dom som billigare än vad dom är. Det gäller för politiker och journalister att kunna läsa det finstilta...

Det intressanta att ta med i analysen av Danmarks kommande val av flygplan är att dom till skillnad mot Norge är mer bunden mot NATO snarare än USA. Gripen finns redan hos NATO-länderna Tjeckien och Ungern.

Till sist. Att ett flygplan tillverkas i stor serie är inte bara fördelar. Sista flygplanet lär vara mycket olikt det första, vilket gör att alla kunder inte kommer att kunna dela på en gemensam logistik. Att stå som en liten kund med 48 flygplan och försöka få igenom krav på ändringar när det ska synkas med 3000 andra flygplan kommer heller inte att bli lätt.

5 kommentarer:

  1. "Vi svenskar gör nog tabben att stoppa in för mycket i våra paketerbjudanden för att visa att vi är ärliga och bäst i klassen. Utbildning, logistik, infrastruktur, simulatorer m.m."

    Det är nog inte så mycket felet att vara "ärlig" men säger mer om hur duktig eller dålig säljparten är på "behovsanalysen"/dvs att Lyssna och Analysera vad som Egentligen sägs.
    Släng inte på en kund ALLT i första skedet utan enbart det som verkligen efterfrågas, alternativt utefter det behov du själv skapat och fått acceptans på hos kunden.
    Sen är det bara att vara lyhörd och leda, inte följa, säljprocessen så inga beslut tas över ditt huvud.

    SvaraRadera
  2. Jag tror tvärt emot att det är smart. Genom att skarpt definiera våra förslag, in i minsta detalj, lämnas mindre utrymme för politiska "missförstånd" likt det Norska. Sen har jag förstått att det är mycket populärt bland de som utvärderar planen.

    Nä, tabben Sverige gör med Gripen är att vi är svenska, dvs. små, oglamorösa och utan några speciella "extras" att ta med till bordet. Marknaden för stridsflyg är så stört genompolitiserad att Sverige över huvud taget inte borde ha där att göra.

    Men nu är vi det ändå, vilket inte kan betecknas som annat än absurt!

    För vem vill väl träna med fjuttiga Svenska Flygvapnet om man kan träna med de bauta-stora Amerikanerna och deras 11 Hangarfartyg? Vem vill inte få uppdateringar av flyget betalade av killen med de (än så länge) djupaste fickorna i världen? Vem vill inte få säkerhetsgarantier av folk med säkerhetsrådsplats och kärnvapen?

    Många länder köper vapen inte för att de hade tänkt slåss med dem, utan för att de är osäkra och/eller vill framhäva sin plats i världen, och det är första hand är politikerna som bestämmer detta, inte militärer eller tekniker.

    Och då behöver den specifika prestandan på det man köper inte spela någon större roll. Har många gånger tänkt att vissa verkar kunna köpa en flygande gris så länge den har amerikansk flagga på sig.

    Tror man sig ändå inte ha någon chans när det blåser upp till storm är det ganska vettigt att knyta sin jolle till den man tror kan garantera sin säkerhet. Och flyger man Amerikanskt eller Ryskt kanske dessa är mer välvilliga att ingripa om man råkar i trubbel. Alternativt tänker man sig för extra innan man skjuter ner ett amerikansktillverkat plan...

    Så vad är det som gör att vi över huvud taget har en chans? Att kalla kriget slutat får man väl beteckna som kritiskt.

    Sedan verkar vi ha fått ett stabilt avtal med amerikanerna när det gäller motorer och dyl. För det var väl det som sänkte Viggen?

    Den rådande ekonomiska krisen är nog inte helt fel den heller...

    Men framför allt tror jag att Gripen är fantastiskt väldesignad och lättunderhållen, anpassad för defensiva flygvapen med små budgetar.

    Blir det ett genombrott i antingen Brasilien eller Indien kan planet mycket väl bli 2000-talets "Mirage"!

    SvaraRadera
  3. Upandaway: Offerten till Brasilien skiljer sig nog inte så mycket i upplägget från Norge. Norrmännen fick samma fyllda paket med flygplan, utbildning, logistik m.m. Sedan valde dom att räkna fel. Politiska "missförstånd" är nog tyvärr omöjliga att unvika.

    2000-talets Mirage är väl Rafale? :-)

    SvaraRadera
  4. Heh, inte i antal sålda flyg iallafall.

    Tänkte mig mer i stilen "stridsflyg sålt över hela världen trots att det inte var ryskt eller amerikanskt" än något specifikt franskt!

    Sen har jag ingen insyn, men skulle tro att erbjudandet till Brasilien är än mer detaljerat. Gör man alla uträkningarna åt folk måste de anstränga sig lite mer för att räkna om det...

    Man ska inte glömma att dessa länder sällan har en enda styrande fraktion med en enda agenda. Gripen skulle inte ens bli inbjudet om man inte ville ge sken av en upphandling skedd i konkurrens.

    Och det har blivit en hel del politiska strider i både Brasilien och Nederländerna över det här. Om deras politiker måste ljuga (och det gör dom) för att slippa köpa svenskt ska vi ju inte hjälpa till.

    Men norrmännen köper nog amerikanskt hur det än går, där är det allians man tror sig köpa.

    SvaraRadera
  5. Även Sverige bygger allianser:

    - Först var det brittiska BAE, som fick köpa in sig i SAAB för att ha ett genuint intresse av att hjälpa till med försäljningen av JAS 39 Gripen. Sedan föredrog de att hellre sälja sin egna Typhoon till Österrike och drog följdriktig ner på sitt innehav i SAAB.

    - Därefter följde att en svensk investering i franska Dausaults Neuron sågs som en förutsättning för vidmakthållande av JAS 39 Gripen. Samma projekt var självfallet i minst samma utsträckning en förutsättning för Frankrikes egna stridsflygplan - Rafales överlevnad.

    SvaraRadera