tisdag 1 september 2009

HKP 15 landar på Visby


Försvarsmakten har nu genomfört landingar med HKP 15 på Visby och funderar på att skicka helikoptrar till operation Atalanta utanför Somalia.

Jag är dock inte särskilt imponerad om jag ska vara helt ärlig.

Ta en noggrann titt på bilderna så framkommer ett par punkter som borde tas i beaktande:
- Visby har en oproportionerlig stor del av fartyget som är en helikopterlandingsplats. Var är alla vapen och sensorer?
- Var ska helikoptern ta vägen efter att den har landat? Den hangar som finns får inte in vare sig helikopter 14 eller 15. Det innebär att stealth förmågan vipps är borta då en helikopter i sig är en stor radarmålyta.
- För att operera med helikoptrar så har man satt upp relingen. Denna ska inte sitta uppe i krig då den också är en stor radarmålyta. Dock så skulle jag inte vilja gå omkring på däck för att hantera en helikopter i dåligt väder utan en reling. En reling kan dessutom ställa till ett elände för en helikopter om den hakar i under start/landning.
- Fartyget rör sig framåt under start och landning. En av anledningarna är att undvika att fartyget rullar. Min erfarenhet av att åka de äldre kustkorvetterna är att när dom låg stilla blev man sjösjuk. Jag misstänker att Visby inte är så mycket bättre i det avseendet med det höga skrovet. Rullning försvårar landning och kräver att den helikopter som landar tål mycket hårda sättningar på däck. I svår sjögång och rullning så gäller det mer eller mindre att kraschlanda den sista metern vid landning.
- HKP 15 tillför radar, optisk spaning och kan visuellt identifiera mål, vilket kan vara bra i Atalanta operationen, men vad tillför den rent taktiskt? Det enda vapen som finns ombord är en KSP 58. Det som skulle behövas är en datalänk (SECOS, Link 11/16/22) för att föra ner sjöläget till Visbykorvetten samt en vettig beväpning i form av t.ex. TOW eller motsvarande robotsystem. För att göra insats med KSP 58 så befinner sig helikoptern innanför riskzonen för eventuell tyngre beväpning som pirater kan tänkas ha. Till havs där det inte finns mycket att gömma sig bakom är det inte en taktiskt användbar metod.

Egentligen är Visby ett för litet skepp för helikoptrar eller basering på öppet hav. Om det blir basering av HKP 15 till havs i Adenviken så borde det enda vettiga alternativet för Sverige vara att använda HMS Visborg eller HMS Carlskrona.

Vore jag sjöman skulle jag snarast slåss för YS Ny och se till att få något i stil med Norges Fridtjof Nansen eller Danmarks Iver Huitfeldt .