tisdag 1 september 2009

HKP 15 landar på Visby


Försvarsmakten har nu genomfört landingar med HKP 15 på Visby och funderar på att skicka helikoptrar till operation Atalanta utanför Somalia.

Jag är dock inte särskilt imponerad om jag ska vara helt ärlig.

Ta en noggrann titt på bilderna så framkommer ett par punkter som borde tas i beaktande:
- Visby har en oproportionerlig stor del av fartyget som är en helikopterlandingsplats. Var är alla vapen och sensorer?
- Var ska helikoptern ta vägen efter att den har landat? Den hangar som finns får inte in vare sig helikopter 14 eller 15. Det innebär att stealth förmågan vipps är borta då en helikopter i sig är en stor radarmålyta.
- För att operera med helikoptrar så har man satt upp relingen. Denna ska inte sitta uppe i krig då den också är en stor radarmålyta. Dock så skulle jag inte vilja gå omkring på däck för att hantera en helikopter i dåligt väder utan en reling. En reling kan dessutom ställa till ett elände för en helikopter om den hakar i under start/landning.
- Fartyget rör sig framåt under start och landning. En av anledningarna är att undvika att fartyget rullar. Min erfarenhet av att åka de äldre kustkorvetterna är att när dom låg stilla blev man sjösjuk. Jag misstänker att Visby inte är så mycket bättre i det avseendet med det höga skrovet. Rullning försvårar landning och kräver att den helikopter som landar tål mycket hårda sättningar på däck. I svår sjögång och rullning så gäller det mer eller mindre att kraschlanda den sista metern vid landning.
- HKP 15 tillför radar, optisk spaning och kan visuellt identifiera mål, vilket kan vara bra i Atalanta operationen, men vad tillför den rent taktiskt? Det enda vapen som finns ombord är en KSP 58. Det som skulle behövas är en datalänk (SECOS, Link 11/16/22) för att föra ner sjöläget till Visbykorvetten samt en vettig beväpning i form av t.ex. TOW eller motsvarande robotsystem. För att göra insats med KSP 58 så befinner sig helikoptern innanför riskzonen för eventuell tyngre beväpning som pirater kan tänkas ha. Till havs där det inte finns mycket att gömma sig bakom är det inte en taktiskt användbar metod.

Egentligen är Visby ett för litet skepp för helikoptrar eller basering på öppet hav. Om det blir basering av HKP 15 till havs i Adenviken så borde det enda vettiga alternativet för Sverige vara att använda HMS Visborg eller HMS Carlskrona.

Vore jag sjöman skulle jag snarast slåss för YS Ny och se till att få något i stil med Norges Fridtjof Nansen eller Danmarks Iver Huitfeldt .

9 kommentarer:

  1. I detta fall snarare ett sjöslott :-)

    SvaraRadera
  2. Läs detta på mil.se:

    "Att ta ombord en helikopter på ett fartyg kräver noggranna förberedelser och en tränad besättning även på fartyget. Mats Agneús är fartygschef på korvetten Visby:
    – Helikoptern är en naturlig och självklar del i alla marina operationer. Den kan användas som spaningsplattform, för materieltransporter, sjukvårdstransporter och mycket mera."

    Notera säskilt "självklar del i alla marina operationer" - Hur f-n klarar vi oss i Adenviken ? Det är ju en omöjlig uppgift enligt FM:s informationsgeni !!!

    SvaraRadera
  3. Och hur klarar vi oss i Östersjön då eftersom den kvalificerade samverkansförmågan försvann samtidigt med Hkp 4?

    SvaraRadera
  4. Det löser sig nog när vi snart får Länk 16 och ett GLC/NOC...

    SvaraRadera
  5. Wiseman: Vad han indirekt säger är väl att vi inte klarar oss utan kvalificerade helikoptrar i Östersjön? Under ubåtsjakt är helikoptern en ytterst kompetent del av laguppställningen. Förmåga att dyka upp oannonserat, att genomföra snabba förflyttningar och snabba vapeninsatser. Med mera. Lägg till basering på ett fartyg nära operationsområdet så höjs effekten ännu ett snäpp.

    SvaraRadera
  6. Anonym: Just i Östersjön så klarar vi oss bra utan basering av helikoptrar omnord på fartygen eftersom det oftast är nära till land och det går att köra fram bränsle och vapen till framskjutna baseringsplatser. Helikoptrar har ju fördelen att kunna landa var som hellst.

    Däremot så har Visby en mycket begränsad helikopterförmåga och beväpning över huvud taget. Ett större fartyg vore mer lämpligt med den inriktning som marinen har fått de senaste åren (Libanon och Somalia).

    För Östersjön är helikoptersamverkan nödvändig. Vatten är ett utmärkt medium att gömma sig i och transmissionen för sonarer är inget vidare med tanke på alla öar som skymmer. Där är det snarare den effekt som HKP 15 och HKP 14 kan göra. HKP 14 är försenad och HKP 15 är bara en framskjuten sensor som inte kan göra några insatser.

    GLC/NOC i all ära, men L11/16/22 hade behövts i en helikopter för att lokalt kunna ge information till Visby.

    SvaraRadera
  7. Kan landbaserade helikoptrar göra nytta över Östersjön, så kan också RBS15 med sin långa räckvidd göra nytta i samma operationsområde, som på fastlandet och på Gotland placerat rörligt kustrobotbatteri. Robotarna behöver inte vara fartygsbaserade.

    Dessvärre avvecklade vi förbandet med RBS15 på kustrobotlavetage och Visby-projektet har ännu inte realiserat hur RBS15 ska avlossas inne i korvettens i mitten av fartyget placerade vapendäck. Vapendäck ligger av stabilitetsskäl rakt ovanpå stridsledningscentralen och rakt under bryggan. Av signaturanpassningsskäl är det tänkt att en lucka ska öppnas i sidan av fartyget och ut flyger lämpligt antal RBS15.

    Var och en av de åtta robotarna RBS15 knuffas igång av två 85 kilos krutraketer. Det brukar vara ett imponerande skådespel. Det finns många rökfyllda bilder på webben.

    Det krävs nu en teknisk lösning för att vädra ut rökgaser och leda bort överskottsvärme om det ska bli aktuellt med robotskott RBS15 från en Visbykorvett.

    SvaraRadera
  8. Visby är en halvmesyr. Jag tycker att vi borde återanskaffa robotbåtar som ett komplement till YS Ny. Robotbåtar är utmärkta i svensk skärgård. SOm komplement borde vi ha ett rörligt robotsystem för kustförsvar. Jänkarna var livrädda för jugoslavernas små båtar utrustade med Rb15 i samband med insatserna utanför Kosovo.

    Att som i Försvarspropositionen göra om kustjägarna till något mellanting av stadsskytte och tullverksamhet är inte särskilt klokt. Gör i stället om dom till mindre jägarstyrkor motsvarande FJS och placera ut dom på öarna som framskjutna eldledningsobservatörer/Forward Air Controller.

    Utrustade med laserpekare och inmätningsutrustning borde dom kunna leda flygplanisats med laserbomber och eldleda Archer med Excalibur.

    SvaraRadera