onsdag 6 januari 2010

Ytterligare en bit på vägen (uppdaterad)

Ryktet har nått den brasilianska pressen att det brasilianska flygvapnet föredrar Gripen. Brasilianska flygvapnet förnekar dock att dom ska ha skickat den slutgiltiga rapporten till den brasilianska regeringen.

In reference to material published in the press, the [Brazilian Air Force Command Media] Center states that the Air Force Command, through the Management Committee of the F-X2 Project (GPF-X2), has completed the final report on the technical analysis of competing aircraft.

To date, said report has not been forwarded to the Ministry of Defense.

The Air Force Command also emphasizes that the technical analysis report remains founded on the evaluation of the business, technical, operational, logistical, industrial and commercial compensation (offset) and technology transfer [of the competing offers].


Men givetvis är detta ett steg i rätt riktning. Att det brasilianska flygvapnets utvärderingsgrupp föredrar Gripen är känt sedan tidigare. Att F-18 skulle vara ett bättre alternativ än Rafale är dock en nyhet.

Det slutgiltiga avgörande ligger dock på president Lulas bord. Men han får mycket svårt att hitta rätt argument att köra över sitt eget flygapen med. Dock så är det alltid politik som avgör. Se bara på affären med Norge!

Uppdaterad 10-01-07, 10:56
Att brasilianska flygvapnet föredrar Gripen är framför allt priset och driftkostnaderna. Och givetvis det gigantiska motköpspaket som Saab erbjudit.

Folha said the Air Force preferred the Swedish model because it was less costly and potentially had better commercial possibilities. And profit margins on future local production of the French jet were theoretically less interesting to local aviation giant Embraer, the Folha report added.

Kriget har nu startat ordentligt mellan Lula och hans flygvapen. Det ska bli intressant att se vem som har mest makt.

Most importantly: there is a serious battle going on between the military and politicians. The order of preference listed by the FAB has probably more to do about going against Lula’s wishes than the aircraft performances themselves. The Brazilian military and the Presidency are also engaged in a serious “debate” over the examination of the Military regime in the 1960s and 70s.

Det analytiker börjar fundera på är vilket användningsområde man tänker sig ha för sina nnya stridsflygplan. Är det för att enbart försvara Brasilien eller för att kunna verka inom hela Sydamerika vid behov?

Detta sätter givetvis extra press på Dassault som ännu inte har hittat någon internationell exportkund för Rafale. Även den franska försvarsministern börjar känna av pressen. Kanske det dyker upp några fler intressanta franska erbjudanden? Lula har hittills lyckats med att sätta press på flygplansleverantörerna.

The Rafale is the only multi-mission aircraft in the world, the only aircraft capable of air defence, ground attack and reconnaisance missions," he said.

"The Gripen is a plane that does not fly and does not exist but in the manufacturer's development department," he added.

"These are rumours published by a newspaper. We are facing extremely tough competition and in a competition like this rumours are flying from all sides."


Läs på den här sidan för mer bakgrundsinformation om Brasiliens F-X2 upphandling.

Uppdaterad 10-01-08, 00:19
Sarkozy jämför nu Rafale med en Ferrari och inte oväntat Gripen med en Volvo. Ganska så bra jämförelse tycker jag, för vem sjutton har i dagsläget råd att köpa en Ferrari?

Jag tror inte heller att Lula gillar den här jämförelsen. Vem skulle vilja åka hem till sin fru och säga "Lilla älsklingen, det blev ingen Volvo. Jag köpte en Ferrari i stället. Mycket coolare! Barnen får dra in lite på maten och helgnöjena. Sedan får dom gå till skolan, för försäkringen är en smula för dyr."

Uppdaterad 10-01-11, 07:51
Nu åker kungen till Brasilien för att deltaga i försäljningen av Gripen. Givetvis kommer det att bli ett ramaskri bland fredsivrare och republikaner i Sverige. Drottning Silvia som är uppväxt i Brasilien är givetvis en utmärkt representant för Sverige som slår den radarparet Jevrell och Tolgfors med hästlängder.

Det är en privat resa, säger informationschefen Nina Eldh till Rapport. Kungaparet ska bland annat träffa drottningens släktingar i Brasilien.

Regeringskällor uppger dock för Rapport att förhoppningen är att det svenska kungaparets resa ska gynna Jas Gripen i flygplansaffären. Den brasilianska regeringen är väl medveten om kungaparets besök. Dessutom kommer kungen och drottningen i mars att åka på ett officiellt statsbesök till Brasilien. Regeringen hoppas att de båda resorna kan förbättra Saabs chanser att sälja Jas Gripen.


Även i Norge så rapporterar givetvis pressen om att Gripen är favorit hos det brasilianska flygvapnet.

Men nå har svenskene meldt inn et tilsvarende motkjøp. Samtidig er det av betydning av Sør-Afrika bruker Jas gripen, et land som har et sterkt bånd til Brasil.
Norge har vedtatt å kjøpe Lockheed-Martins F-35 Lightning II, som betyr at disse kampflyene kan bli en del av framtida på Ørland hovedflystasjon.


I Norge gör man precis tvärt om vad som nu sker i Brasilien. Först väljer man vilket flygplan man vill köpa och sedan förhandlar man om priset med försäljaren. Det är nog lätt när man har en ekonomi som är på väg att gå om "storebrors".

Dette blir Faremos første møte med selgerne av kampflyet F-35 etter at hun tiltrådte som forsvarsminister.

Hun skal møte representanter for amerikanske myndigheter i Washington D.C. med forsvarsminister Robert Gates i spissen, og gjeste flyfabrikken som Lockheed Martin har i Fort Worth, Texas.

Norske myndigheter er i innledningsfasen til forhandlinger om kjøp av flyet etter at Stortinget i fjor valgte F-35 framfor svenske JAS Gripen.


Uppdaterad 10-01-14, 21:08
Som jag skrivit i ett par tidigare inlägg så är det konstigt att vare sig Indien eller Brasilien krävt en hangarfartygsbaserad version av de flygplan som dom är ute efter i sina upphandlingar med tanke på att bägge länderna har hangarfartyg.

I Brasiliens fall skulle det ge fördel till både Rafale och F-18 då bägge är tvåmotoriga och förberedda för landning på hangarfartyg. I Indiens fall är det då fördel för Mig-29/35.

Saab meddelar nu att man tänker ta fram en version av Gripen som klarar av att landa på ett hangarfartyg. Alltså finns det säker något av dessa länder som har nämnt ett potentiellt intresse. Våra gamla kortbanor var 800 meter och låg stilla. med den minskade landningsfart som blir av 30 knop hastighet på ett hangarfartyg och 10 knop motvind så lär en Gripen inte behöva särskilt många meters landningssträcka, även utan krok.Men en extra motor lär bli svårt...

5 kommentarer:

  1. Fast norska flygvapnet ville varken ha Gripen eller samarbete med Sverige och svenska flygvapnet... Mycket fräckare att gå kurs i Las Vegas än i Linköping eller Luleå.

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Det Norge ville ha var den s.k. transatlantiska länken med USA. Jämfört med Danmark som är knuten mot NATO är Norge mycket mer direkt knuten mot USA. Tyvärr så var dom inte riktigt ärliga i sin utvärdering...

    Samarbetet med Norge fortsätter dock med bl.a. Archer. Vi har redan ett logistiksamarbete med HKP 14, men eftersom våra helikoptrar står på backen så blir det inte så mycket logistik. Dessutom som visas från F21 erfarenheter så fungerar den s.k. Cross Boarder Training bra mellan F21 i Luleå, Bodö och Rovaniemi.

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/11/antligen-lufttankning.html

    http://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/10/cross-border-training-aven-for-f17.html

    SvaraRadera
  3. En fånig Google-översättning till (fixar inte att läsa dålig svenska).

    http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=sv&sl=pt&tl=en&u=http://www.aereo.jor.br/2010/01/07/saab-estamos-propondo-fazer-o-bolo-juntos/&rurl=translate.google.com&usg=ALkJrhglwEN2rWVHc1fsvXK5B3sJBd29Sw

    Lägg märke till siffran på slutet, 2500 plan över de nästa 10 åren! Antingen *vet* han att JSF kommer gå i backen eller så har han blivit felciterad. Antagligen sa han "upp till" 2500 plan. Verkar mer troligt...

    Å händer det är det kanse dax att snacka om Sveriges (Nordens?) första hangarfartyg nu när det kommer en "Sea Gripen".

    SvaraRadera
  4. Stryk ovanstående, "10-15% av 2500 plan" var det tydligen.

    Mer troligt.

    SvaraRadera
  5. Det intressanta är att många hugande spekulanter på flygplan är helt enkelt panka. De stora intressenterna för Gripen finns i forna östblocket. kroatien, Rumänien, Bulgarien, Serbien för att inte tala om att kanske t.o.m. ungrare och tjecker skulle kunna tänka sig köpa ett par till.

    T.o.m ett rikt land som Schweiz har fått skära ner på antalet tänkta flygplan från 33 till 22.

    http://www.defencetalk.com/swiss-government-stands-by-fighter-jet-plans-23568/

    Men först ska det till en folkomröstning...

    På så sätt är det bra att Saab kan offerera flygplan i två prisklasser E/F och en något billigare C/D. JSF, Eurofighter och Rafale ligger allihopa ett par klasser över Gripen i både anskaffning och driftkostnader.

    SvaraRadera