Den tyske försvarsministern Karl-Theodor zu Guttenberg avstår från att deltaga på den internationella flygshowen i Berlin (ILA). Det är en markering för att visa starkt missnöje med de ständiga förseningarna på Tysklands försvarsmaterielbeställningar.
Vi har problem med leveransen av våra HKP 14 i Sverige, men även tyskarna är missnöjda med sina NH90. Utöver detta är det förseningar på transportflygplanet A400M och attackhelikoptern Tiger. Gemensam nämnare i alla fall är EADS.
Har det dykt upp några andra intressanta helikopternyheter på ILA?
- EADS visar upp en MEDEVAC modul som går att placera inuti en NH90 som s.k. Role-Equipment. Tyskland är intresserad av att skaffa 12 stycken. Skulle det vara intressant även för Sverige? Ja, säkert. Men eftersom våra helikoptrar har en egen unik design med högre kabin så passar modulen med stor sannolikhet inte! Det är nackdelen med särlösningar. Man kan inte dra nytta av andra länders utveckling.
- EADS planerar även att utveckla en variant av NH90 för ubåtsjakt kallad MH90-NG. Detta borde vara något för svenska försvaret i stället för den halvmesyr till sjöoperativ trupptransporthelikopter som vi har beställt och kommer att få "vilket år som helst".
Det är inte lätt att vara europeisk försvarsindustri nu för tiden. Under det kalla kriget så gjorde ett par års förseningar hit eller dit inte så mycket, men med det fokus på internationella insatser och devisen "här och nu" som är gemensamt för försvarsmakterna i alla europeiska länder så är det upp till bevis.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
NH90:s över femhundra standardskrov har yttermått, som är dimensionerade för att passa in i en C-130 Hercules och i hangaren på en mindre NATO-fregatt. Vilket i bägge fallen låter praktiskt.
SvaraRaderaSveriges 18 st HKP 14 är tillräckligt mycket för höga för att det inte ska vara möjligt med någon av ovanstående två standardförfarande vid operativ användning utanför den egna hemmabasen.
- Varför använda gamla C-130, när vi har dragningsrätt på nya SAC C-17?
- Varför använda en annan nations gamla fregatter, när vi ska bygga ett nytt amfibiestödfartyg helt efter egna ritningar?
Om det var inkompetens i form av avsaknad av kunskap om bevekelsegrunden för valet av NH90:s original yttermått eller något annat som fick svenska myndigheter att kräva en 24,5 cm förhöjd kabin undandrar sig denna skribents bedömning.
Vad som är värre är att det inte heller är möjligt för någon annan att ha en uppfattning om anledning till valet av särlösningen med förhöjd kabin. Det finns nämligen INGEN kvarvarande dokumentation från upphandlingen, som motiverar valet av förhöjd kabin, bara mer eller mindre krystade efterhandskonstruktioner.
Ibland sägs det att det var Norge som krävde förhöjd kabin för att vara med i en samnordisk upphandling. Ibland är det svenska civila sjukvårdshuvudmän som har dikterat förhöjd kabin.
Hur blev det med Black hawk? Dog det ut helt? Måste vara en av världens vanligaste helikoptrar? Tom fastlands Kina har dem.
SvaraRaderaBilliga reservdelar?
NH90 är en ovanlig fågel än så länge med dyra delar kan jag tänka mig.
Sverige skulle behöva ett slags LCS för sina expeditioner numera. Klart de blir lite större i omfång än man kan gömma bakom en kobbe. Fast ska vi nu ut på de stora haven behövs lite andra prylar kan jag tänka mig.
Att våra senaste korvetter inte har LV missiler än är mycket förvånande, en allmålskanon täcker väl inte så stort territorium?