fredag 16 juli 2010

Prioriteringar

Just nu satsas det fullt på att utbilda NBG11 inför beredskapen nästa år. Som en del av denna utbildningskampanj så plockas HKP 15 hem från Adenviken.

Battlegroupskonceptet har en hel del att bevisa om vi ska fortsätta på detta spår. Satsningen på NBG 08 fick stora konsekvenser för övriga Försvarsmakten. Jag är därför mycket tveksam till att man prioriterar en eventuell insats med NBG 11 framför en pågående insats i Adenviken.

Jag har varit en smula kritisk mot insatsen i Adenviken samtidigt som man planerar för HKP 10B i Afghanistan och HKP 15 som stöd för NBG 11. Men nu är vi där nere och vi måste stå för våra åtaganden, annars så kommer dels vi svenskar att ses som ganska så obeslutsamma av omvärlden och dels får vi inte ut den effekt vi önskar av våra insatsförband. Allt blir bara halvmesyrer. Då är det bättre att prioritera EN insats och göra det bästa möjliga av den.

Varför tas helikoptrarna hem? Vi har ju trots allt 20 st. Förklaringen är enkel. De tekniska problemen i kombination med pågående modifieringar innebär att av 20 stycken finns endast nio stycken tillgängliga. Detta innebär att förutom att det finns ont om helikoptrar, så finns det ännu mindre tränade besättningar. Med stor sannolikhet fick dessutom förbandet som nu är nere i Adenviken all tillgänglig träningstid innan dom åkte iväg, så de besättningar som är kvar i Sverige är något ringrostiga.

Det enda positiva i kråksången är att modifieringen av HKP 15 inför NBG 11 med bl.a. partikelfilter har gått mycket bra.

Det ska dock bli intressant att utvärdera helikopterinsatsen i Adenviken. Befälhavaren ombord på HMS Carlskrona verkar vara mycket nöjd med att få större område han kan övervaka. Men hur har underhållet fungerat? Saltvatten sliter på helikoptrar och HKP 15 är egentligen inte designad att vara baserad ombord på ett fartyg.

SHK har i sina utredningar av de senaste årens alla helikopterhaverier dragit den slutsatsen att helikopterflottiljen måste sakta men säkert återta sina kunskaper. Någon på HKV borde nu sätta sig ner och prioritera bland de uppdrag som helikopterförbanden ska utföra. Att ta hem helikoptrar från en pågående insats är inte rätt svar. Med tanke på statusen hos många besättningar och den allmänna röra som HKP 14 förseningern har inneburit så klarar vi inte av att lösa alla uppgifter samtidigt. Tyvärr så är nog helikopterbesättningarna så sugna på att äntligen få göra något att man inte säger stopp.

Med tanke på att Battlegroupberedskapen med stor sannolikhet inte blir mer än just beredskap så borde HKP 15 deltagande i NBG 11 nedprioriteras!

10 kommentarer:

  1. Vad grundar du ditt uttalande "HKP 15 är egentligen inte designad att vara baserad ombord på ett fartyg" på?

    SvaraRadera
  2. @Anonym 02.16: HKP 15 är tänkt att kunna starta/landa på fartyg, men inte att vara en integrerad del av ett fartyg under en längre tid.

    Det saknas bl.a. harpun för landning i sämre väder. Det gör att besättningen ombord måsta vara snabba fram och säkra helikoptern. Det har redan skrivits en Driftstöringsanmälan när en pilot kuperade motorn för snabbt i sjöhävning. Detta kan leda till att rotorn börjar att gunga och kan träffa de som säkrar helikoptern.

    Vi har egentligen heller aldrig haft behovet av långvarig basering ombord innan Adenviken och därför har inte HKP 15 köpts in med de kraven. Titta på de faryg som vi har i marinen. Visby korvetterna är det hål i huvudet att basera en helikopter ombord på, då deras Stealthegenskaper totalt förstörs av helikopter och reling som ska säkra personalens arbete på däck.

    Jag är dessutom en smula fundersam kring underhållet, men det får vi dra slutsatser av när helikoptrarna kommer tillbaka till Sverige. När vi flyttade våra Viggenflygplan till F10 fick de inte plats i hangarerna, utan många stod längre tider utomhus. Detta ledde till allvarliga rostproblem på grund av den saltmättade luften i Ängelholm. Nu måste man med stor sannolikhet spola hela helikoptern med sötvatten med jämna mellanrum då den står oskyddad på däck.

    SvaraRadera
  3. Jag har mycket svårt att tro att det är det skulle vara någon allmän helikopterbrist på hemmaplan inför NBG 11 som är det egentliga motivet till det (utåt sett) helt befängda beslutet att kalla hem dem två månader innan Carlskronas insats avslutas. Visserligen så torde "hemkallningen" följa ordinarie planering då helikoptrarna nog initialt mest skulle stödja den svenske sjöstyrkechefen (flottiljamiralen Thörnqvist) och hans stab med transporter mm, men under insatsen har deras stora värde för spaning visat sig. Att fartygschefen som skall vara kvar i området två månader med Carlskrona efter det att Thörnqvist lämnat befälet över EU-styrkan till fransmännen är helt naturligt. En omprövning av beslutet att ta hem dem då Sveriges ledningsansvar går ut den 14 augusti skulle inte vara svårt för Anders Silwer om han hade möjligheten att fatta ett sådant beslut.
    Det egentliga problemet torde stå att finna i personalsituationen och tillgängliga besättnigar mm. Om det till del är samma besättnigar och/eller tekniker som ingår i NBG 11 som nu verkar i Adenviken så måste de helt enkelt hem för att få ut viss ledighet och ägna sig åt kommande missionsträning. Det är rätt självklart. Finns det något förvånande i detta är det i så fall att vi har 20 helikoptrar men skandalöst få tränade besättningar och tekniker som kan hålla dem i luften. Här har FM en gigantisk utmaning inför framtiden när vi dessutom skall operera ett stort antal Black-Hawk-helikoptrar utöver den uppbyggnad av maskinparken som just nu pågår. Men man kan ju se det positivt, helikopterpilot/helikoptertekniker måste ses som ett riktigt framtidsyrke i FM.

    Högbåtsman P. Rio

    SvaraRadera
  4. Vad är hkp15 tänkt att fylla för funktion i NBG?

    Den för liten för realistisk trupptransport. Och den saknar väl alla form av offensiv beväpning (ev ksp 58 räknas som självförsvar) för en fattigmans ahkp med arak och ksp/gatling-podar. Sjuktransport, förresten finns det VMS till hkp15?

    Varför låter inte Sverige några av de andra länderna i NBG som har en fungerande helikopterpark ansvara för den delen?

    SvaraRadera
  5. Märkligt att ta hem hkp från pågående uppdrag för NBG. Finns det någon trolig mission för NBG som man vill vara förberedd för?

    SvaraRadera
  6. @Anonym 09.37: Håller med. Vi har dock fortfarande fyra stycken HKP 4 som står i malpåse. Dom iordningställdes inför NBG08 med partikelfiler, ballistiskt skydd och skytt. Det som saknas är VMS, men det har inte HKP 15.

    SvaraRadera
  7. Om svenska helikopterflygförare behöver vidmakthålla sin flygtrim i avvaktan på att fler exemplar av HKP 14 och HKP 15 blir tillgängliga för annan flygning än teknisk utprovning, validering och verifiering, så bör vi unna oss att fortsätta flyga våra HKP 9.

    De allra flesta stater flyger enmotoriga helikoptrar för att hålla igång sina militära helikoptersystem. Det gäller Peru. Det gäller Storbritannien.

    SvaraRadera
  8. @Anonym 09:37

    Hkp 15 kan med olika grader av svårigheter lösa spanings- och rek.uppdrag för ex. stridsgruppschefen, lättare personal, skade- och materieltransporter, samt delta i Personell Recovery-uppdrag.

    Nej, Hkp 15 är inte optimalt för någon av dessa uppgifter och ja, det vore bättre med en Black Hawk eller Chinook eller Gud vet vad. Men nu är de på plats i förbandet och dessa helikoptrar och deras besättningar kommer göra sitt bästa för att få ut så mycket kräm som möjligt av det de har till sitt förfogande.

    @Gustav Wasa

    Håller med, men Hkp 9 är inte enmotorig.

    SvaraRadera
  9. Självfallet borde vi bryta med 1998 års helikopterstrategi om att i militära sammanhang, inklusive utbildning och övning, bara flyga tvåmotoriga helikoptrar, dessutom helst med multifunktionalitet utvecklad exklusivt för svenska krav.

    Att gå hela vägen och sänka ambitionerna ner till peruansk eller brittisk nivå kan emellertid vara ogörligt. Detta är stater som i decennier flugit upprorsbekämpning "hot-n'-high" mot narkotikafinansierade och ideologiskt extremistiskt motiverade röreleser. Vad har de att lära oss?

    Sendero Luminoso uppe i anderna är väl närmast gärdsgårdsserien jämfört med att stå i beredskap som EU BG?

    Britterna sätter både prins William och prins Harry i enmotoriga militära helikoptrar i ett års tid i sin helikopterutbildningsorganisation. Vilket föredöme är en stat med så utomordentligt låga krav för sina pretendenter i successionsordning nummer två och tre?

    Tvåmotoriga HKP 9 är maximalt vad vi kan växla ner till! (Nytt stycke syftar ofta inte på föregående stycke i alla delar. Det är därför det är nytt stycke.)

    JAS Gripen-staten Ungern flyger militärt enmotorig Robinson. Om vi menade allvar med att ge våra helikopterflygförare flygtid, så skulle vi behöva göra något liknande.

    SvaraRadera
  10. @Wasa

    Fortsatt argumentation för flygträning med en- och/eller kolvmotorhelikoptrar riskerar resultera i epitetet Hermodspilot.

    Om och i så fall när FMV förmår leverera nyanskaffad medeltung helikopter till försvarsmakten kommer, givet valt underhållskoncept mäktar hålla dem flygklara på linjen, som ett handbrev på posten nästa AHA-upplevelse; piloterna är för få...

    /Droop Law

    SvaraRadera