Upphandlingen av nya terrängfordon till Försvarsmakten går märkligt långsamt. Men i brist på svenska kunder så visar BAe Hägglunds lite egna initiativ. Tidigare har man utvecklat CV90xx serien för att kunna erbjuda britterna i FRES-utvärderingen. Det var dock en ganska så konventionell anpassning av CV90xx.
Nu har man dock tagit till vara på skyddsteknikerna och modularitetskonceptet från SEP och anpassat det till CV90xx under namnet Armadillo. Det här tycker jag är en mycket intressant utveckling. Se här för lite fakta (om än ganska så tunt) om Armadillo.
SEP är som koncept fortfarande en rullande utvecklingsplattform. Det är de konventionella fordonen som CV90xx och Bv206 med efterföljare som fortfarande är Hägglunds storsäljare och varumärke. Det gäller därför att på ett kontrollerat sätt få tidigare kunder av dessa fordon att vid nyanskaffning välja nya modeller som återanvänder erfarenheterna från SEP-programmet till att utveckla förbättrade versioner som kunderna känner igen. Armadillo kan mycket väl vara just detta. BAe är optimistiska och faktiskt, denna gång är även jag det!
Det är precis så här jag vill att svensk försvarsindustri ska agera. Inte hela tiden vänta på stöd från svenska staten, utan offensivt utveckla och marknadsföra sig själva och sina produkter. Har man inte tillräckligt bra produkter så kommer man att slås ut. Å andra sidan om produkterna håller vad dom lovar så finns det en stor marknad för just denna typ av fordon.
Lite reklamfilm...
Uppdaterad 10-07-19, 22:14
Upphandlingen av de nya terrängfordonen drar ut på tiden och FMV vill inte kommentera om orsakerna (annat än att många på FMV just nu har semester...).
Smutskastningen pågår dock som vanligt och att patria är inblandad i mutaffärer tas upp i diskussionen, men då glömmer man bort BAe:s mutanklagelser i försäljningen av Eurofighter till Saudiarabien, Gripen till Tjeckien, Österrike och Sydafrika m.m. När det gäller sätt att få beslutsprocessen att gå till det egna bolagets fördel så är nog alla inbvlandade företag lika goda kålsupare.
Intressant dock är att Volvo tillsammans med franska Nexter blandat sig i striden. Dom erbjuder an variant av VBCI. Här kan det verkligen bli en intressant diskussion om eventuella jobbtillfällen för svensk arbetskraft med flera av de offererande bolagen. Undrar om inte svenska politiker har fått en smula påtryckningar och att det i själva verket är just detta som drar ut på upphandlingen?
Uppdaterad 10-07-21, 00:03
Den sista augusti går anbuden ut och då måste FMV (och Regeringen) ha bestämt sig.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
9 timmar sedan
Ett alldeles utmärkt förslag av CI. Dock måste svenska staten - via FMV- acceptera en prissättning som sker efter helt andra premisser än idag om industrin skall göra den typ av egensatsningar som efterlyses.
SvaraRadera/Omnia Possumus
Äntligen har mina gamla kollegor fattat vad det handlar om, vårda gamla framgångsrika varumärken (CV90, BVS) som är prövad i skarpt läge genom att nyttja ny teknik som har tagits fram med hjälp av teknikdemonstatorer (SEP) som är osäkrare kort vid en produktifiering. Denna tanke har jag mer än en gång luftat för de som har orkat lyssna vid fikabordet... kanske föll fröet på plats hos rätt person?
SvaraRadera/T14
Lite nytt i samma ämne - det går inte fort och det blir nog inte bra heller...
SvaraRaderahttp://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.2179266-upphandlingen-pausad-oklart-varfor
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.2182215-fmv-upphandlingen-en-politisk-stridsfraga
@Omnia Possummus: Om industrin egensatsar så ska dom givetvis få tillbaka det dom satsat plus en skälig vinst. Dock så gäller det givetvis att gölra det hela kostnadseffektivt så att man slår ut motståndarna i en upphandling. Annars är vi tillbaka på ruta noll.
SvaraRaderaOm industrin inte vill egensatsa så finns det en alternativ lösning.
http://chefsingenjoren.blogspot.com/2010/07/i-vantans-tider.html
Den tredje lösningen är givetvios att förstatliga industrin. Finns det bara en kund=svenska staten, så varför hålla på med ett låtsasspel? Men detta ligger tyvärr helt emot de senaste årens försäljning av statlig verksamhet...
Du CI - Den tredje lösningen är nog inte så orimlig som du verkar tro
SvaraRaderaDet mesta vi (och de flesta andra västerländska FM:er) gjort i fråga om förändringar av materiel- och personal-försörjning har ju varit efterapningar av vad US DoD har gjort
Och om jag inte är felunderrättad så ha "pendeln börjat slå tillbaka" hos US DoD nu - de börjar att "insourca" verksamhet som under de senaste åren har outsourcats
Och jag har för mig att rätt stor andel av de företag som utför det bakre underhållet åt US DoD är statliga - och att US DoD måste belägga dem till en viss nivå
Du - eller någon annan - får gärna rätta mig om jag har fel
Men om jag har rätt så är det inte otroligt att vi kommer att ha en diskussion om "förstatligande" av "den i Sverige verksamma försvarsindustrin" om mindre än 5 år
Bläckfisken Paul
Nu har Regeringen gett FMV klartecken att gå vidare i upphandling av nytt terrängfordon. Frågan är bara vem som vinner upphandlingen?
SvaraRaderahttp://regeringen.se/sb/d/12763/a/149765