söndag 2 augusti 2009

Nästan färdig!

Är det någon som kommer ihåg den gamla klassikern Beppes Godnattstund? Där fanns det en docka som hette Sigrid som satt på pottan och som avslutade varje program med ordet "FÄRDIG!"

I Försvarsmakten borde samma rop heta "Nästan FÄRDIG".

Vi har en vana att aldrig utveckla någonting färdigt, innan vi helt byter inriktning och satsar på något nytt.

För Flygvapnets del så kan man belysa Gripen som exempel:

* JAS 39A/B. Inriktat mot försvar av Sveriges territorium med möjlighet till kortlandning på spridda baser över Sveriges yta och vapen som Rb15 för att sänka utländska (läs ryska) överskeppningsföretag på Östersjön. Egentligen exakt samma förmåga som fanns på JA37 och AJS37, fast ihoptryckt i samma flygplan. Blev precis klar med första divisionerna fördigutbildade i början av 2000 talet. Nu används konceptet mest för utbildning och begränsat i incidentverksamheten och inom några år så är dom bortmodifierade till C/D standard.

* JAS39C/D. Från början ett stöd till Saabs exportsatsning. Sedan med Försvarsmaktens fokus på internationella insatser en nödvändighet med lufttankning (kanske inte så väl använd ännu), internationella kommunikationssystem och precisionsvapen för insats mot markmål. Har verifierats i bl.a. Red Flag med gott resultat, även om det fortfarande finns ett antal små snaggar att putsa till.

* JAS39E/F. Det är ett måste att börja planera ersättaren till JAS39 då utvecklingstakten för ett nytt system är lång, men just nu så drivs takten av exportsatsningarna mot Norge (den missade vi) och Brasilien. Här finns det en hel del förbättrade förmågor, men frågan är vem som egentligen önskar dom och när?

Jag har i ett tidigare blogginlägg försökt belysa risken med att Europas flygindustri läggs ner om några år och att vi då står med alternativen JSF eller ett ryskt/kinsesiskt flygplan som ersättare till Gripen. Detta belyser också behovet att se till att Saab har arbetsuppgifter om det fortfarande finns en politisk vilja med en svensk flygindustri, särskilt nu när de civila satsningarna på Saab svajjar? Men det måste vara rätt arbetsuppgifter!

Det finns det en fara med en för stor fokusering på E/F redan nu och det är att vi splittrar våra krafter och inte får C/D klar. Det som i stället behövs är att vi skickar ut vår insatsdivision på en mission, för att dels få fokus på vårt utvecklingsarbete och dels få återmatningar på vad som behövs förbättras innan vi slutligen definierar E/F. Kanske är det i stället något sådant här vi vill ha?

Vi har också en vana av att vilja ha allt när vi åker ut på en mission. Titta på vad som används internationellt. Link16 t.ex. finns inte på alla flygplan inom NATO. Är vi insatsberedda så måste vi samtidigt vara beredda på att skicka iväg flygplanen och inte hela tiden vilja lägga till några extra detaljer. Då finns det viktigare saker att titta på som t.ex. att både tekniker och piloter behöver utrustning som klarar av värme bättre. Det finns en anlednig till varför våra soldater i Afghanistan inte ser ut på samma sätt som de som tjänstgör uppe i Boden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar