
Saabs försäljningsansvarige dementerar dock dessa påståenden.
Precis som vanligt så är det dock olika siffror som figurerar i debatten. Danmark har fått ett erbjudande om 48 Gripen för 43,6 miljarder DKK (fast pris) = 60,6 miljarder SEK (1 DKK = 1,39 SEK). Då har dom med miniräknaren fått det till en anskaffningskostnad per flygplan på 300 miljoner DKK = 417 miljoner SEK. Detta ska i så fall vara samma som JSF erbjudit. I Norge har man fått indikationer på ett styckepris på 600 miljoner SEK per JSF.
Vi svenskar gör nog tabben att stoppa in för mycket i våra paketerbjudanden för att visa att vi är ärliga och bäst i klassen. Utbildning, logistik, infrastruktur, simulatorer m.m. Problemet blir då att journalister som trots allt styr politisk vilja, med sina miniräknare kommer fram till helt fel slutsatser. Eftersom komkurrenterna erbjuder betydligt mindre utrustning utöver det rena flygplanet så framstår dom som billigare än vad dom är. Det gäller för politiker och journalister att kunna läsa det finstilta...
Det intressanta att ta med i analysen av Danmarks kommande val av flygplan är att dom till skillnad mot Norge är mer bunden mot NATO snarare än USA. Gripen finns redan hos NATO-länderna Tjeckien och Ungern.
Till sist. Att ett flygplan tillverkas i stor serie är inte bara fördelar. Sista flygplanet lär vara mycket olikt det första, vilket gör att alla kunder inte kommer att kunna dela på en gemensam logistik. Att stå som en liten kund med 48 flygplan och försöka få igenom krav på ändringar när det ska synkas med 3000 andra flygplan kommer heller inte att bli lätt.