fredag 11 mars 2011

Den osminkade sanningen? (uppdaterad)

Jag och många andra har kritiserat Försvarsmaktens rekryteringskampanjer för att vara för "flashiga". Nu verkar det som om någon på HKV har uppfattat kritiken (eller åtminstone märkt att reklamen inte fungerar och att rekryteringen behövs förbättras) och beslutat för att ändra på budskapet.

Försvarsmakten och DDB Stockholms förra reklamkoncept ”Har du det som krävs?” har rullat under många år och rönt stora framgångar, inte minst i reklamtävlingar. På måndag sätter Försvarsmakten definitivt punkt för det och ersätter manéret med nya ”Välkommen till vår verklighet”.
...
– När vi frågar unga människor om vår verksamhet så visar det sig att bilden av oss är präglad av Hollywood-filmer och till viss del även mediebilden från vår verksamhet i Afganistan. Det är en överdriven bild och därför har vi ett behov att visa vår osminkade vardag, säger Fredrik Svahn, marknadschef på Försvarsmakten.
...
En av reklamfilmerna utgår från en dramatisk Hollywoodfilm som sedan kläs av steg för steg genom att berätta att så här är det inte till den slutligen fångar en dokumentär bild av vad Försvarsmakten kan erbjuda i dag. Parallellt kommer det även att rulla ett antal dokumentära filmer som presenterar Försvarets verklighet.


Det här låter som ett steg åt rätt håll. Det bästa sättet för Försvarsmakten att rekrytera är att genomföra bra verksamhet och låta resultatet tala för sig själv. Nöjda soldater som genomfört en bra GMU och kan rekommendera sina kompisar via Facebook, Twitter, bloggar m.m. är vad vi behöver. Det vi måste komma ihåg är att förr eller senare så konfronteras verkligheten med reklambudskapet och då är det bäst att budskapet överensstämmer.

Reklamkampanjen är tänkt att starta den 14/3.

Hmm...undrar om det är en slump att den moderata kampanjen inför valet förra året hette just "välkommen till verkligheten"...

Resumé

Uppdaterad 11-03-14, 16:06
Försvarsmakten har nu påbörjat sin nya reklamsatsning. Det syns när man är ute i Stockholm. Hur det ser ut i andra städer är dock lite svårt att avgöra.

Jag är försiktigt positiv till det nya upplägget. Det skapar nyfikenhet och kommer säkert att få folk som vill veta mer. Men frågan är fortfarande om rätt folk kommer att söka och om de kommer att stanna kvar den tid som krävs för att systemet med GMU skall gå runt.

Se även Cynisk och Sinuhe.

Uppdaterad 11-03-16, 23:10
Jag fick nys om den här bloggen som drivs av ordföranden för "kvinna för kvinna". jag tänkte att det skulle vara intressant att se kvinnors (i varje fall vissa kvinnors) syn på Försvarsmaktens reklam. Den nya reklamen ansågs att vara bättre än den förra, men den har fortfarande en bit kvar.

Frågan är vilken verklighet vi blir välkomnade till av Försvarsmakten denna gång. Är det den verklighet som man får om man är svensk KFOR-soldat i Kosovo? Eller är det den verklighet där det svenska granatgeväret Carl Gustav just nu skördar offer i oroligheterna i Libyen?

I filmen Armadillo möter de danska soldaterna en helt annan verklighet, långt från den nordiska vintern som visas i försvarets reklamfilmer. När försvarsmakten helt duckar för dessa verkligheter som är lika sanna och relevanta för försvarets verksamhet så liknar det falsk marknadsföring.