söndag 30 augusti 2009
Rekryteringsproblem i Försvarsmakten?
Jag var på Saab i Linköping i veckan med en ungersk kollega och tittade in på deras presentshop. Döm om vår förvåning när dom nästan helt tagit bort alla produkter med Gripen på. Nu är det varumärket Saab som ska visas och inte bara en enstaka produkt. Mycket märkligt då Gripen trots allt är deras flaggprodukt! Shopen hade dock börjat ta in Gripen produkter igen då försäljningen inte helt oväntat hade minskat.
Nu kanske man inte bara ska skaka på huvudet åt Saab. Vi gör samma sak i Försvarsmakten. För några år sedan så blev det mer eller mindre förbjudet att marknadsföra de olika försvarsgrenarna. De olika förbandsbutikerna fick inte ta in egna produkter. I stället för kepsar och t-shirts med Flygvapnet på så ska det numera stå Försvarsmakten. Och vad har resultatet blivit?
När jag en gång i tiden sökte Flygvapnet så tillhörde jag Top Gun generationen. 3000 sökande konkurrerade om 40 platser för att bli stridsflygare. Idag rör det sig om ca 300 sökande, varav precis tillräckligt många klarar av testerna för att fylla upp ca 20 utbildningsplatser per år. Jag vill inte påstå att detta är enbart beroende på att det inte längre finns kepsar med Flygvapnet på, men jag tror att det är ett symptom för att det inte längre är OK att vara stolt över det man är. I Försvarsmakten ska alla bara vara officerare. Men som alla vet så är "Alla djur jämlika, bara vissa mer jämlika än andra". Om det nu är så svårt att få folk att söka till att bli pilot, hur är det då med de övriga yrkesfacken?
Ryktet säger att en uppföljare till Top Gun är på gång med Tom Cruise som avdankad lärare den här gången. Det kan behövas om inte annat för att få tillbaka suget att bli piloter hos sveriges ungdom. Top Gun gör mer nytta än alla guldägg i världen på reklamtävlingar.
Nu kanske man inte bara ska skaka på huvudet åt Saab. Vi gör samma sak i Försvarsmakten. För några år sedan så blev det mer eller mindre förbjudet att marknadsföra de olika försvarsgrenarna. De olika förbandsbutikerna fick inte ta in egna produkter. I stället för kepsar och t-shirts med Flygvapnet på så ska det numera stå Försvarsmakten. Och vad har resultatet blivit?
När jag en gång i tiden sökte Flygvapnet så tillhörde jag Top Gun generationen. 3000 sökande konkurrerade om 40 platser för att bli stridsflygare. Idag rör det sig om ca 300 sökande, varav precis tillräckligt många klarar av testerna för att fylla upp ca 20 utbildningsplatser per år. Jag vill inte påstå att detta är enbart beroende på att det inte längre finns kepsar med Flygvapnet på, men jag tror att det är ett symptom för att det inte längre är OK att vara stolt över det man är. I Försvarsmakten ska alla bara vara officerare. Men som alla vet så är "Alla djur jämlika, bara vissa mer jämlika än andra". Om det nu är så svårt att få folk att söka till att bli pilot, hur är det då med de övriga yrkesfacken?
Ryktet säger att en uppföljare till Top Gun är på gång med Tom Cruise som avdankad lärare den här gången. Det kan behövas om inte annat för att få tillbaka suget att bli piloter hos sveriges ungdom. Top Gun gör mer nytta än alla guldägg i världen på reklamtävlingar.
Etiketter:
Flygvapnet,
Rekrytering
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)