
Ännu så påverkar det inte rederiernas val av rutt:
- För kort säsong då det är isfritt
- Krävs skepp som tål att gå i områden med is. Dessa är dyrare och tyngre
- Inte alla hamnar i Asien och Europa tjänar på att gå denna väg.
Piraterna i Adenviken kan kanske få bolagen att börja tänka om. Suezkanalen har dessutom ofta varit mitt i stora konflikter och mellanöstern har inte blivit stabilare de sista åren.
Skulle fler och fler bolag lägga om sin kommersiella trafik så innebär detta att norra Skandinavien kommer att bli ett mer strategiskt intressant område. Ryssland har länge varit ute efter att flytta ut sin territorialvattengräns på grund av eventuella oljefyndigheter i området. Att området numera är isfritt förenklar arbetet att utvinna oljan och att transportera den vidare. Dessa exploateringar kan i framtiden komma i konflikt med med den ökade trafiken.
Att Ryssland lägger större och större vikt på sina naturresurser visar bl.a. övningarna Zapad och Ladoga där skydd av gas- och oljeledningar mot terrorister var ett scenario.
Uppdaterad 09-09-13, 23:22
I den norska valkampanjen är det just nu stort fokus på möjligheterna att utvinna olja och gas från områden kring Lofoten. I artikeln tas det upp de miljöaspekter som finns kring utvinning i detta område. Men ju längre norrut Norge söker olja, ju större är risken att dom hamnar inom Rysslands intressesfär.
Här ser vi kanske ytterligare en stor anledning till valet av JSF. Flygplanet i sig själv tillför inga egenskaper som Norge behöver, men kontakterna med USA kan vara bra att ha den dag som ryssarna börjar morra.