Nu börjar försvarsminister Tolgfors att tröttna på helikopterförseningarna. Tyvärr så vill inte politikerna erkänna att dom själva ligger bakom en stor del av anledningarna till att det gått snett. Hade FM/FMV fått bestämma för ett par år sedan hade Flygvapnet haft Sikorsky S-92, eller möjligtvis UH-60 Blackhawk (samma typ av helikopter som hämtade upp de skadade svenskarna i veckan).
Behovet av svenska helikoptrar har diskuterats länge i Bloggsfären där bl.a. Allan Widman efter sin Veteranutredning propagerat för svenska helikoptrar som stöd för de svenska trupperna. Behovet har i samband med bombdådet mot de svenska trupperna i Afghanistan aktualiserats ytterligare då den tyska helikoptern dröjde.
Men är det verkligen en svensk helikopter som är det som behövs? Vissa argumenterar att en svensk besättning skulle anstränga sig mer för att rädda svenska soldater. Onekligen ja, men det skulle å andra sidan utsätta även helikopterbesättningen för stora risker. Dessutom är en helikopter en gemensam ISAF resurs och är inte underställda det svenska förbandet i Masar-e-Sharif. Det innebär att när de svenska trupperna behöver hjälp så behöver det inte nödvändigtvis vara den svenska helikoptern som dyker upp. Givetvis så är alla helikoptrar som kan skickas ytterligare en resurs som förbättrar läget.
Vad har vi då att erbjuda?
- HKP 4. Allan Widmans favorit. En gammal trotjänare med bra lastförmåga och den uppgraderades i samband med övningarna inför NBG08 med bl.a. ballistiska skydd och Ksp-58. Men om ni tittar på de här bildena så ser det viktigaset som saknas, d.v.s. motmedelsutrustning. Utan motmedel i form av facklor är en helikopter sitting duck om talibanerna har några gamla Stinger eller SA-7 liggande på lager. En hovrande helikopter inför landning är dessutom ganska så utsatt för ett anfall med t.ex. RPG. Dessutom med tanke på att HKP 4 är nedlagd så är det en smula tveksamt om skicket på helikoptrarna och tillgång på reservdelar och underhållsutrustning. Pilotkåren som klarar av dessa maskiner ligger nog också på fel sida på 50-års strecket, så dom kanske inte är så sugna på tjänst i Afghanistan?
- HKP 10B. Har utustats med ballistiskt skydd, Ksp-58, sandfilter för motorer, sjukvårdsutrustning OCH motmedel. Problemet är att tillverkaren som gjorde allt detta glömde att bifoga certifieringsunderlaget. Tveksamt om den hinner bli klar i tid. Den skulle dessutom behöva genomför samma motor- och rotorbyte som andra användare har gjort för att Super Puma ska kunna operera i varmt klimat. Det skulle ge den nödvändiga effektökning som behövs i Afghanistan.
- HKP 15. Detta är en helikopter som anskaffats främst som komplement till HKP 14. Enligt personal på Malmen är den fortfarande ett problembarn med många fel som måste lösas innan den är insatsberedd. Att skicka den till Adenviken för att baseras på Carlskrona är korkat. Att skicka den till Afghanistan är självmord. Den är INTE gjord för MEDEVAC och framför allt inte i ett område som Afghanistan. I så fall får piloterna göra som man gjorde i Vietnam och sitta på ett par skottsäkra västar.
Men detta är trots allt bara teknik. Vad som är värre är att våra besättningar är mycket otränade. På den gamla goda tiden när Flygvapnet och Marinen utförde flygräddning, sjöräddning och ambulansuppdrag var dom väl tränade. Men det får dom inte göra nu för tiden då regeringen har fått för sig att dom konkurrerar med civilt ambulansflyg! Vi kanske ska skicka Norrlandsflyg till Aghanistan? Dessutom saknar besättningarna följande träning:
- Hot&High. Afghanistan ligger högt och är rackarns varmt om dagarna. Det gör att motorerna och rotorn inte har särskilt hög effekt. I kombination med att helikoptrarna fått en betydligt ökad vikt av all extra utrustning så får piloterna det svårt.
- Brownout. Vid start och landning blåser sand och damm upp runt helikoptern, vilket gör att piloten inte ser backen eller sin omgivning. Det har redan inträffat ett antal dödsolyckor med helikoptrar i Afghanistan beroende på detta fenomen.
- Missionsträning. En besättning måste vara tränad för att i värsta fall öveleva ute i terrängen om helikoptern skadas. Detta inkluderar allt från att hantera värme, vätskeförlust, CSAR träning och en AK-5.
Engelsmännen lägger ca 4 månaders träning på de två första delarna och ytterligare ett par veckor på den sista innan dom är insatsberedda (förutom givetvis att dom ska vara i bra flygtrim).
Vi bör därför titta på ett av två nödalternativ.
- Köp in ett antal begagnade Blackhawk i stället för NH-90. Stäm Eurocopter och avbryt kontraktet! Tyvärr så sitter vi nog fast i den upphandling vi påbörjat och att få ett alternativ tar tid, som vi inte längre har.
- Hyr in en lämplig helikopter från t.ex. NATO:s nya samarbetsprogram för Mi-17 helikoptrar. Ungern och Tjeckien skulle kunna bidraga med något.
Jag rekommenderar ett par av mina gamla inlägg om underhåll av helikoptrar i Afghanistan samt vardagen för en MEDEVAC helikopter. Dom är lämplig läsning för våra svenska politiker då dom kanske förstår en smula bättre hur det är att operera med helikoptrar i Afghanistan.
Uppdaterad 09-11-15, 18:44
Jag rekommenderar att läsa Wisemans senaste inlägg som också kommenterar vansinnet att ha för bråttom med helikopterfrågan. Vi befinner oss í ett dåligt läge, men det blir inte bättre av för snabba beslut.
Den här Youtube filmsnutten visar på hur "riktiga" reportrar hanterar ärendet med engelska Merlin helikoptrar som tränar inför Afghanistan (trots att dom redan har erfarenheter från Irak). Se och lär kära svenska journalister...
Uppdaterad 09-11-16, 20:58
I morgon 10:00 - 12:30 kommer Försvarsutskottet att hålla en öppen utfrågning om Afghanistan. Den kommer att sändas på SVT24. Det är nog ett resultat av fredagens möte mellan Tolgfors, ÖB och chefen för FMV. Luktar detta ministerstyre, eller är det bara för att försöka utse någon skyldig?
Försvarsutskottet arrangerar en hearing med bl a Torbjörn Pettersson, generalsekreterare i Svenska Afghanistankommittén och ÖB Sverker Göransson.
Hmm.. Undrar om helikoptrar kommer att komma upp på tapeten? HKV lär ha arbetat under flitens lampa tänd under helgen på Tre Vapen för att förbereda ett underlag till ÖB. Vår kära försvarsminister lyser dock med sin frånvaro och har börjat kopiera Carl Bildts resedagböcker snarare än att komma med lite faktainnehåll. Allan tillåter kommentarer på sin blogg, Tolgfors vågar nog inte släppa lös kritiken.
Allan Widman skriver på sin blogg att det känns skönt att ämnet nu fått fokus och kanske t.o.m en och annan skyldig kan pekas ut. Men det rättfärdigar inte ytterligare ett förhastat beslut. Summan av två dumma beslut är faktiskt bara två dumma beslut. Sedan har han faktiskt fel i att svenska soldater har påverkats av avsaknaden av en svensk helikopter. Det är bara en känslomässig reaktion på det som hänt den senaste veckan. En svensk helikopter i Afghanistan hade inte tillfört mer än ytterligare en helikopter i närheten. Och med ovanstående faktabakgrund också en helikopter med troligtvis mer operationella begränsningar än den tyska.
Uppdaterad 09-11-19, 23:01
Försvarsmakten säger klokt nej till Tolgfors utspel om helikoptrar. HKP 10B är helt enkelt inte färdig och HKP 4 saknar utrustning.
När vi fick dessa tre helikoptrar från beställaren i somras var de för det första två år försenade och inte i det skick som vi beställde dem, förklarar produktionschefen för flygvapnet, Mikael Bydén.
Dessutom vill Försvarsmakten träna sina piloter då de uppgraderade helikoptrarna finns tillgängliga. Första möjliga tillfälle till användning blir därför 1 April 2011. Att Bydén nu säger nej trots de politiska påtryckningarna visar på att Försvarsmakten inte låter sig tvingas till ett dåligt beslut som skulle riskera livet på besättningarna. Frågan är bara hur vi ska bibehålla våra helikopterbesättningars förmåga under tiden? För en temporär lösning borde vi fråga våra Gripen kollegor i Tjeckien och Ungern om dom har några helikoptrar med besättning att låna ut.
Uppdaterad 09-11-21, 20:05
Parias erbjudande verkar ha "spritts" ut till många. Allan Widman har fått den, diverse journalister har fått den och alla verkar tycka att det är en bra idé att rusta upp HKP 4 för insatser i Afghanistan. Jag är själv lite tveksam. HKP 4 är den överlägst mest fältmässiga helikoptern vi har haft och det stämmer nog som Patrias offert säger att det finns många timmar kvar i systemet. Men sandfilter för motorer för de 4 helikoptrar som modifierades för NBG 08 är inte allt. Ska vi skicka en helikopter till Afghanistan så krävs det ett varnings och motmedelssystem.
Att ta HKP 14 motmedelssystem som ligger på hyllan och "skräpar" är kanske en idé om det bara gäller fällare för facklor. Dom kräver inte allt för mycket integration förutom ett bra ställe för att sprida värmen i motorernas riktning. Att bygga in ett varningssystem är nog lite värre. Det ska inte varna i onödan och samtidigt ha hotbibliotek som kan skilja vän från fiende. Vi har i och för sig resurser för att bygga hotbibliotek i Sverige, men jag misstänker att det tar ett tag för dom att lära sig ett nytt system?
Sedan gäller det att få tag på några piloter och få dom i tillräckligt bra flygskick för att våga skicka iväg dom utomlands. Som jag har skrivit tidigare så är det inte bara att få tillbaka trimmen på HKP 4 utan även lära sig en del nya färdigheter som jag misstänker att HKP systemet får ta och knata in hos gänget på TP-84 eller SE-02 för att lära sig.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Sent ska syndaren vakna sägs det. Redan i början av 2000 talet påpekade Helikopterflottiljens dåvarande chefer att det skulle komma att bli resursbrist när man redan då anade att Helikopter14 skulle bli rejält försenad och att Helikopter4 skulle fasas ut. "Glappet" skulle bli förödande för kommande verksamhet, då främst ubåtsjaktförmågan. Nu står vi med facit i hand och det blev så, tyvärr ville ingen lyssna. Farhågan från Helikopterflottiljen viftades bort av såväl HKV som politiker.
SvaraRaderaDock är det bättre sent än aldrig att börja reagera och man kan inte annat än att jubla då man läser att försvarsministern äntligen ställer krav på FMV och FM. En lösning måste fram snarast. Problemet som Helikopterflottiljen lever med just nu är dock att i stort sett samtliga besättningar är uppbundna på andra helikoptersystem för utbildning, ex HKP15 och 14. Inom HKP10 är åldersstrukturen hög. Detta innebär att om man väljer en lösning med ex leasing måste besättningar tas, troligen från HKP14, för att påbörja utbildningen på den nya typen. Allt är självfallet lösbart, men det kommer kräva beslut nu och det kommer få konsekvenser för HKP14. Dock är HKP14 redan 6 år försenad så det kanske inte gör så mycket. Sent ska syndaren vakna som sagt... Tiden går och Helikopter15 är på väg mot Atalanta, de flesta frågar sig varför.....
HKP 14 är ett demonstratorprojekt för att få igång en svensk helikopterindustri. Medvetet eller ej, så har helikopterutvecklingsförmåga prioriterats framför helikopterförmåga. Det förra kräver minst tio gånger mer resurser än det senare.
SvaraRaderaEtt land som Peru har idag en bred förmåga till asymmetrisk krigföring med helikopter mot ideologiska och narkotikafinansierade upprorsrörelser på hög höjd och i hett klimat. Stridstekniskt torde uppgiften i stort motsvara dagens ISAF i Afghanistan. Och de gör detta för en bråkdel av den svenska HKP 14-budgeten.
Så länge som det svenska helikoptervapnet var en stödverksamhet, så avdelades marginella resurser ur arméns respektive marinens materielbudgetar. Likväl räckte det till robust bekämpningsförmåga av såväl mark- som sjömål med svensk militär helikopter.
Våra 18 st HKP 14 är mest sannolikt världens mest särpräglade helikopterprojekt med unik egenutvecklad hård- och mjukvara.
Jämfört med de över femhundra NH 90, som är beställda med standardskrovet, så har HKP 14 och dess högre kabin INTE testats i vindtunnel.
Leverantörens styckkostnad för särlösningen HKP 14 är lågt räknat dubbelt så hög, som den för en NH 90 med standardskrov, Det är därför en förlustaffär att leverera till Sverige.
NH Industries (NHI) kan nog tänka sig att avbryta kontraktet med Sverige. Problemet är bara att det innebär att Saab då får problem med betalningarna för sina motköpsaffärer i form av bland annat leveranser av NH90-framkroppar från Saab Aerostructures i Linköping tiil NHI.
En omedelbar åtgärd för att öka tillgången på helikoptrar i den norra området skulle kunna vara att ha en svensk herkules på plats över tiden. Då skulle de tyska helikoptrarna inte behöva ägna sig så mycket åt transporter utan istället stå beredskap för medevac. Jag vet att detta inte är svenska helikoptrar men det är i alla fall en resurs som är beprövad och finns på plats. Herkules förbandet är dimensionerat för att kunna ha en styrka på plats över tiden! Detta är en snabb lösning som inte behöver dras i långbänk med utbildningar, FMV och annat. Använd det stående insatsförbandet!!
SvaraRaderaOm vi bryter kontraktet borde även AW101 kunna vara ett alternativ; då får vi fortfarande samma modell som ett annat nordiskt land.
SvaraRaderaDanmark har haft problem med tillgängligheten men de värsta barnsjukdomarna borde vara avklarade innan vi får leverans.
Men vågar någon politiker lägga ner SAAB:s helikopterambitioner efter allt tjafs som blev resultatet av AMV-ordern?
Anonym 02:38. Det är ingen dum idé. Frågan är bara om politikerna vågar lita på att svenska folket ser kopplingen? Atalanta missione är verkligen bara ett sätt att visa att våra helikoptrar minsan kan göra nytta.
SvaraRaderaForsno: AW101 är jag lite tveksam till. Luktar lite för mycket Super Puma över den, d.v.s. en helikopter som i grund och botten är civil. Samarbete med Danmark tycker jag i stället att vi ska göra via anskaffning av C-130J. På så sätt så säkerställer vi också att vi har en långsiktig transportförmåga. Då kan vi fortsätta att vinna pluspoäng genom att ha en C-130 mer eller mindre konstant i Afghanistan de närmaste åren utifall helikoptereländet inte får en kvick lösning.
Vad gäller AMV så har du nog rätt. När FMV för en gångs skull gör helt rätt och lyssnar på Försvarsmaktens Här&Nu krav så blir resultatet bara ytterligare protester.
Greasemonkey:
SvaraRaderaCivil? I så fall är t ex Sea King och S-92 också civila eftersom de även finns i civila versioner.
AW101 är framtagen som en Sea King-ersättare åt den brittiska och italienska marinen; sedan har det dykt upp fler modeller allteftersom.
AW101 tidigare benämnd EH101 och av britterna kallad Merlin är knappast en civil helikopter, som anpassats för militärt bruk. Förutom en saudisk VIP-kund är det bara militära operatörer som beställt AW101.
SvaraRaderaSnarare är AW101 en tremotorig helikopter för de som har de allra extremaste räckvidds- och säkerhetskraven över framförallt arktiskt kalla vatten (t ex Storbritannien vid Falklandsöarna, Danmark vid Grönland, Portugal vid Azorerna och Kanada).
Felet med AW101 är snarast att den utvecklats i allt för många varianter i vardera allt för få exemplar. Det har säkert splittrat utvecklingsresurserna.
USA:s särlösning av AW101 för användning av marinkåren som presidentflyg och benämnd VH-71 Kestrel är följdriktigt under avbeställning.
Amerikanska marinkåren fortsätter däremot att använda Boeing Vertols CH-46, det vill säga vad vi kallar för HKP 4 i skarpa insatser runtomkring i världen, också i Afghanistan. Kan de, så kan kanske även vi?
Gustav Wasa:
SvaraRaderaMjo, fast vi klarar oss förhoppningsvis utan EMP-skyddade mikrovågsugnar. Det var ju inte själva helikoptern utan det de tänkte stoppa in i den som gick helt överstyr med VH-71.
Jag tror att det är svårt att hitta någon som inte tycker att den förtidiga avvecklingen av Hkp 4 var vansinnig.
Om Du läser Linds delbetänkande SOU 2009:67, så finner du en före detta tillförordnad GD för FMV och tillika före detta ställföreträdande chef för försvarsdepartementets militära enhet, som tycker att hans handhavande av helikopterfrågorna i dessa senare befattningar även i ett historiskt ljus ej kan ifrågasättas.
SvaraRaderaNär Tolgfors väljer att tillsätta en "insider" som militärhelikopterutredare, så är det knappast för att vända på varje sten.
Militärhelikopterutedare Lind har genom sin utrednings sakkuniga placerade i försvarsdepartementet alla möjligheter att känna av statsrådets preferenser i delbetänkandets sakfråga. Endast en mycket äventyrlig utredare utnyttjar inte den möjligheten.
Och Lind är en smidig och lojal karl.
Anonym 02.38
SvaraRaderaAtt ha en Tp84 styrka i MeS över tiden är nog en utopi, det är precis TSFE får ihop personal för 4 månader, men allt går nog om någon General hotar piloter och övrig personal med AD om de inte ställer upp "frivilligt" och jobbar 2-3 månader per individ och år efter år efter år i Afghanistan.......
Forsno: Jag får erkänna mina brister i kunskap avseende AW 101 förutom att jag hört att danskarna har haft många problem. Därav en av anledningarna att dom valde att ge bort dom till England som hade ett aktuellt behov, medan Danmark ansåg sig kunna vänta på en mer stabil produkt.
SvaraRaderahttp://www.airforce-technology.com/projects/eh101/
http://en.wikipedia.org/wiki/AgustaWestland_AW101#Royal_Danish_Air_Force
Jag har bara en känsla att AW 101 blir ungefär som Super Puma en gång i tiden för Sverige, d.v.s. den nådde inte riktigt ända fram för att ersätta Vertolen. För många olika versioner gör också att den likt NH-90 kan få problem med certifiering, underhåll, framtida utveckling m.m.
Det Danmark var ute efter var framför allt en räddningshelikopter för arktiskt klimat runt Grönland, d.v.s. lång räckvidd. Bl.a. vill man stötta sin s.k. Siriuspatrull som är en del av Danmarks rät att fortsätta hävda Grönland som danskt territorium trots lystna blickar från USA, Kanada och Ryssland. Det är möjligt att AW 101 är det bästa valet, men vad är det Sverige vill ha?
- En robust helikopter för bruk i fält och ombord fartyg.
- Vid behov klara av trupptransport
- SAR (gärna CSAR) förmåga.
- Möjlig att utrusta för MEDEVAC förmåga
Som steg 2 (om pengarna räcker till)
- Stöttning för u-båtsjakt.
Offensiv beväpning typ TOW m.m. kräver en helt annan typ av helikopter.
Engelsmännen har inte heller haft en enkel väg framåt för sina Merlin, men insatserna i Irak och Afghanistan har tvingat dom att använda alla sina resurser oavsett eventuella brister. Jag hittade en intresant sammanställning av engelsmännens framtidsplaner för sina helikoptrar.
http://www.aviationtoday.com/rw/military/vip/UK-Refits-Helicopter-Force-for-Afghanistan_35380.html
Intressant är motor och rotorbytet för deras Puma helikoptrar för Hot&High prestanda.
Men kanske AW 101 är nedskakad just nu? Min intution säger mig ändå att Blackhawk för tillfället är det bästa valet.
Å andra sidan vete sjutton vilken helikopter man ska förespråka då även Sikorsky S-92 har problem i Kanada.
http://communities.canada.com/ottawacitizen/blogs/defencewatch/archive/2009/03/14/in-the-aftermath-of-the-s-92-crash-should-the-cf-continue-to-conduct-sar.aspx
Jag har haft det stora nöjet att träna vinchning mitt i vintern från havet utanför Karlskrona. Med HKP 10 är detta inget direkt nöje.
SvaraRaderaI grova drag bygger lyftkraften i en helikopter på mängden luft som den lyckas "skjuta" undan. En enrotor helikopter skapar därför en högre fart på nedsvepet för att få samma lyftkraft. Inte särskilt skönt fär någon som hänger i en lina under helikoptern. Vinden piskar upp vatten som omedelbart fryser till is och som gör att har man inte visiret på hjälmen nedfäldd så är det risk för ögon skador. Med HKP 4 var vinchning betydligt trevligare. Man slapp dessutom bli insläpad som en säck potatis in i den trånga kabinen.
En tvårotors helikopter har också den stora fördelen att det inte finns någon stjärtrotor som kan skymmas, vilket underlättar landning i fält då vindriktningen inte är lika kritisk.
Här är en intressant lista över fenomen man kan råka ut för i en helikopter.
http://knol.google.com/k/josh-haines/important-helicopter-situations/3727jbrtvs0dt/2#
Här är ett intressant reportage från Englands träning med Merlin i USA inför ombasering till Afghanistan.
http://www.youtube.com/watch?v=BygWwnE1P2Y
Jag skulle gärna se ett liknande reportage från svensk press i stället för bara gissningar...
Jag ser en hel del liknelser mellan Tyskland ch Sverige avseende helikoptrar. USA har tränade besättningar som i stort sett bara gör CSAR och MEDEVAC. I Tyskland och Sverige är det i grund och botten räddningshelikoptrar för civil verksamhet som används. Dessutom får besättningarna specifik missionsträning.
SvaraRaderaOm nu svenska infanterister ska vara kontinuerligt insatseberedda och kontraktsanställda för att skickas till Afghanistan borde samma sak gälla helikoptrar? Om regeringen avser sätta upp MEDEVAC helikoptrar utomlands borde dom syssla med samma sak även i Sverige!
Vi ska nog inte överdriva försvarets kompetens på sjöräddnings området , Sedan sjöfartsverket har tagit kontroll över SAR biten så har den utvecklas till något ganska bra.
SvaraRaderaBåde inställnings tiden och helikoptrarna som Norrlandsflyg har till uppgiften är bättre än när försvaret höll på med det, Helikoptrarna är anpassade för bara den uppgiften samt deras besättningar. Norrlandsflyg har en ekonomisk drivkraft att öva mycket "vilket dom gör mycket" och där med är bättre än när försvaret var ansvariga för den biten. Eftersom försvaret verkar arbeta tvärtom, köra lite med prylarna så blir det mer lönsamt.
Samt om inte norrlandsflyg kan hantera detta så blir det en ny operatör nästa gång.
Sjökapten: Fördelen med att köpa upp en tjänst civilt är att man vet vad man får för det man betalar. Nackdelen är att man inte kan få någonting annat utan att det kostar mer.
SvaraRaderaJag tvivlar på att Norrlandsflyg är så särskilt sugna på Afghanistan. Och om dom mot all förmodan skulle vara det så innebär det att vi är på väg att bygga upp ett svenskt Xe/Blackwater. Något som vissa inom försvarsindustrisektorn säkerligen är lite småsugna på...
En militär helikopter är en resurs som finns för att användas i krig, eller nere i t.ex. Afghanistan. Att då inte använda någonting som redan finns och är betalat för att stötta med civil räddning är hål i huvudet. Sedan kan givetvis Norrlandsflyg komplettera om Försvarsmakten inte hjälper till. Tyvärr får Försvarsmakten oftast inte öva så mycket som dom behöver, utan så mycket som budgeten tillåter.
Den räddningsaktion som Försvarsmakten ställde upp med under Estoniahaveriet kommer vi i dagens läge aldrig att klara av. Det skulle jag vara en smula fundersam på om jag vore sjökapten.
Visst skulle en inhyrd ukrainsk helikopter inklusive besättning (wet lease) kunna göra nytta även i norra Afghanistan?
SvaraRaderaNär Sverige bidrog med marktrupp till UNMIL i Liberia, så bjöd FN frikostigt på sådan taktisk luftrörlighet åt den svenska QRF:en.
Jag hörde ingen som klagade.
Nja, när det gäller stora fartygs olyckor som Estonia så är det många länder som måste hjälpa till, inget land klarar detta själv hur många helikoptrar man än har.
SvaraRaderaJag tror ändå att ha specialkompetens på området med specialhelikoptrar är det bästa, för den normala sjöräddnings operationer.
Det måste funka varje dag varje minut varje sekund.
Vad det gäller andra typer av uppdrag så måste det vara det samma. Jag tror att soldaten som är på marken inte bryr sig om ett skvatt vad det står på helikoptern, bara dom vet vad de gör.
Jag tycker att man ska släppa på prestigen och skaffa fram den hjälp dom behöver i Afganistan.
Ok... Det där som sjökapten skriver stämmer kanske...
SvaraRaderaRITS-styrkorna tycker det är kanonbra att man inte kan få med tillräckligt med pesonal eller matriel... (ironi).
Inställelsetiden var bara en avtalsfråga...
förvarsutskottets hearing var planerad sedan länge, och är inget som styrs ifrån t ex något departement, utan just från det samlade utskottet!
SvaraRaderaNåja, BFBS är väl knappast att kalla okritiskt rapportering. Även Merlins (eller snarare frånvaron av tillräckliga Merlins) har blivit kritiserade här i UK. Likt mil.se är det ofta lite Pravda över hela organisationen.
SvaraRaderaFör övrigt anser jag att svenska tidningar likt deras brittiska motsvarigheter behöver hyra in ett gäng f.d. militärer som försvarskolumnister. Tänk om Wiseman eller du själv skulle få lägga ut texten i DN eller SvD, då kan vi tala om eld i röven på Tomhylsan et el.
vi har inge motmedel på marken vi jobbar ändå kan tycka att då får svenska piloter flyga utan motmedel men dom nog för fina i kanten för det/ C på backen
SvaraRaderaC på backen:
SvaraRaderaDet finns en viss skillnad. En helikopter är stort sett lika väl bepansrad som de nu förbjudna Toyota jeeparna i Afghanistan. Det räcker i värsta fall med en träff för att skada ett system som gör helokptern oflygbar. TIll skillnad mot ett markfordon som efter en explosion som besättning överlevt kan evakueras, så överlever en besättning i en helikopter oftast inte ett fall till marken.
Sedan är i och för sig risken för IED obefintlig om man inte landar rakt ovanpå en.
Nu återstår väl bara lite spel för galleriet.
SvaraRadera"The Government of Sweden has requested a possible sale of 15 UH-60M BLACKHAWK Helicopters, 34 T700-GE-701D General Electric Engines (30 installed and 4 spares), 15 AN/AAR-57(V)3 Common Missile Warning Systems, AN/APR-39 Radar Signal Detecting Sets, AN/AVR-2B Laser Warning Sets, Aviation Mission Planning Station, transportable operations simulator, communications equipment, spare and repair parts, tools and support equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, logistics, and technical support services, and other related elements of logistics support. The estimated cost is $546M.
Sweden’s acquisition of these helicopters is consistent with recently adopted defense and modernization priorities focused on both international threats to Swedish security as well as regional threats to Swedish sovereignty. This proposed sale will contribute to Sweden’s need to expand its existing army architecture to rapidly deploy forces to counter territorial threats, or in support of coalition efforts in Afghanistan. The purchase of UH-60M BLACKHAWK Helicopters will contribute to Sweden’s goal to update its capability while enhancing interoperability between Sweden, the U.S., and other allies."
Teaterdirektören.