Brasilien har nu fått klartecken från sex europeiska banker att dom kan finansiera den pågående helikopter och ubåt affären med Frankrike. Affären rör sig om totalt 6,1 miljarder Euro. Tillverkningen kommer att ske i Brasilien.
"In December, France and Brazil signed an agreement calling for the sale of 50 EC-725 transport helicopters and the construction of four conventional Scorpene attack submarines and a five nuclear powered submarine in cooperation with France."
Det här innebär att Brasilien blir mer och mer uppknuten mot Frankrike. Frågan är hur det påverkar beslutet om nästa generations stridsflygplan? Har Gripen en chans, eller är banan sopad för Rafale? Vill Brasilien lägga alla ägg i samma korg, eller sprida på riskerna? Tekniköverföring är en viktig del av affären och Frankrike har visat sin goda vilja genom att föra över teknik framför allt avseende ubåtar till Brasilien. Slutstriden pågår just nu som hetast.
Här finns en bra sammanställning om bakgrunden till F-X2 affären som den kallas i Brasilien.
Uppdaterad 09-09-07, 18:55
Tja, vad var det jag misstänkte? Frankrikes frestelser blev till slut mer än vad Brasilien kunde motstå. Som vanligt i dessa typer av sammanhang är det inte teknik och pris som är det avgörandet utan politiska fördelar. Att Frankrike dessutom viftar med den lockande moroten att kampanja för att Brasilien ska få en permanent plats i säkerhetsrådet gör nog inte saken sämre. Saab deppar givetvis, även om dom ännu inte fått ett officiellt svar från Brasilien. Nyheten har läckt ut från den brasilianska regeringen i samband med president Nicolas Sarkozy besök i Brasilien.
Det återstår ett antal affärer där Gripen är inblandad.
- Indien är en Wild Card. Det är ganska så intressant att läsa både Indiska och Pakistanska hemsidor. Dom är inte särskilt förtjusta i USA som ofta ställer in leveranser när dom blir sura på ett land. Om Brasilien inte gillade amerikanska delar i Gripen så är nog Indierna betydligt mindre intresserade. Jag skulle tippa ryskt (Mig-35) i slutändan på denna affär. Möjligtvis som i Su-30 MKI med franska inslag i elektroniken.
- Schweiz är fortfarande intressant. Dom är dock nära grannar med Frankrike, vilket väger åt Rafales fördel.
- Frågan är vad Danmark och Holland gör. Tänker dom ställa sig in i samma kö som Norge trots priset på JSF?
- Dom som är mest intresserade av Gripen är länder i regionen kring Ungern och Tjeckien. Dessa länder vill ha ett billigt flygplan med NATO kompabilitet och bra motköp, vilket Saab kan leverera. Problemet är att alla dessa länder är mer eller mindre bankrupta...
- Man ska dock inte glömma Ungern, Tjeckien och Thailand. 14 resp 6 flygplan är egentligen lite i minsta laget för en långsiktig lösning. Det gäller bara att hitta finansieringssätt.
I alla dessa länder i de två sista alternativen gäller det för svenska staten att vara kreativ och skapa samarbeten för att kunna finansiera affärer. Motköp kan vara ett utmärkt sätt att "kickstarta" en ekonomi som stagnerat.
Är detta då slutet för Gripen NG? Svar NEJ! Sverige måste förr eller senare skaffa en efterträdare till C/D, bedömt någon gång mellan 2020 och 2030 (Ett modernt stridsflygplan håller ca 30-40 år och de första C/D flög 2002).
Varför fortsätta med Gripen?
- Sverige har byggt upp en infrastruktur för Gripen. Det är dyrt att byta till något helt nytt.
- Sverige kommer under åren fram till 2030 - 40 årligen investera i vidmakthållande för att hålla Saab som leverantör levande. Ett flygplan kräver en designorganisation för att t.ex. åtgärda fel som förr eller senare dyker upp. Genom att nyttja dessa pengar även för utveckling så får vi ut mer effekt av investeringen.
- Sverige har åtaganden mot Ungern, Tjeckien, Thailand och till viss del även Sydafrika. Att byta till något annat än Gripen betyder att vi ställer dessa länder utan stöd, vilket vore politiskt självmord.
Det innebär att Sverige behöver en färdig Gripen E/F senast ca 2020. Att få ett stabilt flygplanssystem tar ca 10 år, detta kan vi erfarenhetsmässigt se från utvecklingen av Gripen A/B och C/D. Alltså måste Försvarsmakten senast inom ett år ändå beställa en utveckling till E/F, eller C+/D+ om det är mer politiskt korrekt. Frågan är hur vi håller utvecklingen vid liv under det närmaste året, då risken är att Saab annars måste lägga ner delar av sin utvecklingsorganisation?
Givetvis hade det varit bättre att få med ett annat land som delar dessa utvecklingskostnader, men nu får vi göra det bästa av saken och få ut det mesta av vidmakthållandepengarna de närmaste åren.
Alternativet är givetvis att köpa ett helt nytt flygplan ca 2030 (5-10 års leveranstid), vilket lär kosta betydligt mer än att utveckla Gripen idag. Vilka alternativ finns vid den tidpunkten internationellt? Våra kära politiker har därför ett intressant val. Betala en hel del pengar idag för att undvika betala en massa pengar i morgon.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Jag tror att det blir just tekniköverföringen och som avgör. Dassault ligger nog i ledning, bland annat på grund av desperationen över att inte ha spräckt nollan än, men jag skulle inte räkna ut SAAB. Brasilien har t ex förutom EC-724 även köpt Mi-35. Det tyder på en fortsatt vilja att inte binda sig vid en partner/leverantör.
SvaraRaderaEfter uppdateringen
SvaraRaderaDet här borde nog även stärka Rafales position i den indiska upphandlingen. De är ju också gamla Mirage 2000-kunder med önskemål om tekniköverföring.
Nja, det är väl knappast någon som är mycket bättre än SAAB på tekniköverföring, det är nog annat som avgjorde. Paketpris på ubåtar, helikoptrar och flygplan samt motköp av Brasilianska transportflygplan är svårt att matcha för SAAB...
SvaraRaderaIndien är en Wild Card. Det är ganska så intressant att läsa både Indiska och Pakistanska hemsidor. Dom är inte särskilt förtjusta i USA som ofta ställer in leveranser när dom blir sura på ett land. Om Brasilien inte gillade amerikanska delar i Gripen så är nog Indierna betydligt mindre intresserade. Jag skulle tippa ryskt (Mig-35) i slutändan på denna affär. Möjligtvis som i Su-30 MKI med franska inslag i elektroniken.
SvaraRaderaSchweiz är fortfarande intressant. Dom är dock nära grannar med Frankrike, vilket väger åt Rafales fördel.
Frågan är vad Danmark och Holland gör. Tänker dom ställa sig in i samma kö som Norge trots priset på JSF?
Dom som är mest intresserade av Gripen är länder i regionen kring Ungern och Tjeckien. Dessa länder vill ha ett billigt flygplan med NATO kompabilitet och bra motköp, vilket Saab kan leverera. Problemet är att alla dessa länder är mer eller mindre bankrupta...
Anonym:
SvaraRaderaVisst, både F/A-18E/F och Rafale har ju fördelen att de kan erbjudas som en del med ett fördjupat ekonomiskt och militärt samarbete med en super- respektive stormakt.
Vi skulle väl iofs också ha nytta av en division KC-390.
Greasemonkey:
Jag trodde indierna var ganska missnöjda med sina MiG?
Indierna har faktiskt varit så pass nöjda att dom uppgraderar sina Mig-29 (köpta på 80-talet) med bl.a.a AA-12 och Zhuk-M radar.
SvaraRaderadet som har varit problemet det senaste året är det som alla Mig-29 råkat ut för d.v.s. korrosion i fenan som leder till strukturutmattning. Dom är dock tagna i tjänst igen efter inspektion.
I MMRCA affären är Mig-35 ett starkt kort.
http://www.defenseindustrydaily.com/mirage-2000s-withdrawn-as-indias-mrca-fighter-competition-changes-01989/
Jag tror dessutom att Indierna kommer att driva kravet på möjlighet att landa på hangarfartyg. Det innebär två motorer och dragkrok, vilket Gripen saknar...
Om Sverige beställer 48-96 Gripen NG så kanske någon på vår kära planet blir seriöst intresserad av den!
SvaraRaderaTill dess så så säger jag Lycka Till!
Och till alla er i mediabranchen som så innerligen hatar detta Svenska mästerverk som alla egentligen borde vara stolta över.
Alternativet är INTE noll stycken Gripenflygplan utan alternativet i framtiden är Kinesisk eller Amerikansk, det är bara att välja för 2020 behövs ersättaren!!
/KH
J-12 är en fin kärra. Vi kanske till och med får behålla stjärnorna på vingarna om Jan Myrdal får bestämma i upphandlingen :-)
SvaraRaderaSilva’s office said negotiations have begun with Dassault, “taking into account the breadth of the proposed transfers of technology and the guarantees offered on the part of the French.”
SvaraRaderaWhile the announcement gives Dassault an inside track on the sale, Silva indicated that the negotiations do not rule out purchase of a rival plane.
Läs internationella källor också. Jag tror svenska media tagit ut lite för mycket igen. Le Monde skriver inte ett ord om detta på sin första sida - är inte det lite konstigt?
Se vidare:
SvaraRaderahttp://sydsvenskan.se/ekonomi/article548384/Brasilien-vill-inte-kopa-Gripen.html
Det här var nog "spiken i kistan" för fler kunder till SAAB.
Nu dök den upp på Le Monde, men de har en annan twist än svenska medier:
SvaraRadera"Compte tenu de l'étendue des transferts de technologie proposés et des garanties apportés par ailleurs par la partie française, le président Lula a annoncé la décision de la partie brésilienne d'engager des négociations", indique la déclaration commune. Le président brésilien n'a toutefois pas explicitement rejeté les offres des concurrents suédois et américain du Rafale. "Pour nous, ce qui est important, c'est d'avoir accès à la technologie pour produire cet avion au Bresil. C'est que nous négocions maintenant", a ajouté le président Lula. "C'est simple, a ajouté pour sa part M. Sarkozy nous faisons avec l'avion Rafale ce que nous avons fait avec le sous-marin nucléaire et les (sous-marins) Scorpène".
Fast det är klart, jag kanske önsketänker ändå..
AFP har en bulletin på sin hemsida (www.afp.com) som verkar vara den källa som de flesta tidningar hänvisar till.
SvaraRaderaDet är inte en slump att Sarkozy och inte Reinfeldt är i Brasilien på deras nationaldagsfirande.
Bara så att ingen missförstår: Den Torkel som har lämnat två kommentarer till detta inlägg är inte samma Torkel som tidigare frekvent har gjort inlägg på denna och många andra försvarsbloggar.
SvaraRaderaVarför denne nye "Torkel" väljer optionen att kunna missuppfattas för någon annan är inte lätt att veta. Maliciöst är det hur som helst.
Synd att man inte valde Gripen i Brasilien, men hur tänker du när du säger att Gripen NG ska ersätta Gripen C/D i Sverige? NG är ju modernt precis nu. Om 20-30 år så behövs ju ett flygplan som är kontruerat för stealth och som har modern avionik.
SvaraRaderaJag hoppas verkligen på att man till sist tar sitt förnuft till fånga här i Europa och tillsammans konstruerar en gemensam efterföljare till Rafale/Gripen/EF.
Anonym: Förväxla inte nödvändigtvis Gripen NG med exakt den prdukt som specifierats för Brasilien och Norge. Om det inte dyker upp några utländska kunder i närtid innebär det att Sverige får mer frihet att definiera innehållet i kravspecifikationen för Gripen NG.
SvaraRaderaStealth är en övervärderad egenskap. Så fort du hänger last på flygplanet blir du av med den. F117 kunde enbart ta ett fåtal bomber internt. Dock genom precisionsfällning kan en eller två bomber göra stor skada om man tänker på scenbariot "Next attack on Bagdad". Det är inte riktigt det scenario som väntas för att försvara Sverige. Man kan dölja flygplan genom att använda kraftig elektronisk störning. I Bagdad ville man ofta inte göra det då det till viss del förvarnar fienden om att något är på väg att hända. Vid försvar av Sverige är denna typ av förvarning inte ett problem.
Haha, jasså jag är inte ensam om mitt vackra namn (som för övrigt även är ett tyskt verb med betydelsen "att redlös ragla omkring"). Men, maliciöst var väl ändå att ta i. Hur i h****e ska man veta att nån annan har tagit ett namn i besittning på en blogg man når via SvD... skärp dig Torkel. Dessutom postar jag via google-kontot så namnet är som det är och går inte att ändra.
SvaraRaderaFör övrigt håller jag med kladd-apan om att stealth är övervärderat, men jag tror att det är UAV och swarm-tekniker som är framtiden. Tekniken är så långt framme och tillåter så billiga lösningar redan idag att det enbart av kostnadsskäl är dumt att utveckla dyra plattformar.