Trots att Brasilien ännu inte valt vilken flygplan dom ska köpa så har Saab redan startat upp samarbete med Brasilianska flygteknikföretag.
"The actual cooperation with Saab started on August 31, with the objective of totally engaging all companies in the project, including the mastering of important technologies in the aircraft and access to all sensitive areas in the company plant in Linköping, Sweden", explains the Akaer CEO, César Augusto da Silva. T1, the holding joining the five Brazilian companies involved in the new Swedish fighter project, will be responsible for projecting and manufacturing the central and rear fuselages and wings of the Gripen NG. "
Produktion av flygplan i Brasilien har många fördelar.
- Närhet till kunden. Saab slipper dyra transporter av kompletta flygplan, vilket även ur säkerhets och försäkringssynpunkt är svårt
- Billigare industri. En ingenjör i Brasilien är helt enkelt billigare än motsvarande i Sverige
- Tillverkningen av flygplanet blir en del av offsetavtalen och då slipper Saab (Wallenbergsfären) anstränga sig att hitta andra affärsområden
- Politiskt mycket viktigt och i denna affär ett uttalat krav från Brasiliansk sida
Brasilien har genom Embraers internationella framgångar en mycket väl fungerande flygplansindustri. För militärt bruk har bl.a. utvecklingen av AMX och Tucano varit stora framgångar. Gripen skulle innebära att dessa företag får syssla med mer avancerad teknik än tidigare.
Få se nu om Lula har lovat för mycket till Sarkozy...
Uppdaterad 09-09-18, 20:44
Lula vill nog gärna styra över valet av flygplan.
"The air force has the technological know-how to make the evaluation, and it will do so," he added. "But the decision is political and strategic, and it's up to the president of the republic and no one else," Lula said recently.
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Dessutom så skulle Embraer och SAAB komplettera varandra väldigt bra om samarbetet skulle gå längre än Gripen NG.
SvaraRaderaHörde jag nån hojta "COIN-flygplan till Afghanistan eller Adenviken"? Nähä, inte det. Var det "JAS" de sa??? ;-)
SvaraRaderaSaabs tankar på militära applikationer baserat på Saab 2000 skulle göra sig minst lika bra med en Embraer kärra som plattform (vilket t.ex. Eriye i Mexico och Brasilien använder). Det innebär att en eventuell kund skulle ha både turboprop och jet som alternativ.
SvaraRaderahttp://chefsingenjoren.blogspot.com/2009/09/saab-ger-sig-in-i-nya-brancher.html
Tyvärr så har en del av motköpaffärerna i bl.a. Sydafrika inte riktigt nått upp till kvalitetsmåttet. Brasiliens flygindustri är dock ett par snäpp vassare än Sydafrika. Dom har även en hel del gammalt samarbete inom flygindustri med Frankrike, Sydafrika och Israel.