Fler och fler rykten säger nu att Arctic Sea transporterade vapen till Syrien eller Iran. Det ska röra sig om S-300 luftvärnsrobotar och X-500 sjömålsrobotar som lastats i Kaliningrad.
Vem som kapade skeppet är dock oklart:
- Vissa källor säger den israeliska säkerhetstjänsten Mossad som ville förhindra vapenleveransen. Denna källa ska vara den estniske viceamiralen Tarmo Kõuts (f.d. estnisk försvarsminister) som numera tjänstgör inom WEU.
- Andra källor säger att den ryska säkerhetstjänsten själva "kapade" skeppet för att förhindra en israelisk kapning. På så sätt skulle dom förhindra att smugglingshistorien kom ut. Israel har tidigare fördömt ryska planer på att sälja Mig-31 till Syrien och stödja den iranska kärnkraftsutbyggnaden.
Wiseman har dock helt rätt i att varför skicka tre Il-76 transportflygplan för att hämta hem 15 sjömän samt åtta kapare? Det är knappast en massa timmer som dom flyger tillbaka.
Förvirringen är total!
Uppdaterad 09-09-03, 17:23
SvD rapporterar att den ryske journalisten Michail Voitenko tvingas lämna Ryssland på grund av hot. Numera håller han sig gömd i Istanbul och förbereder nya avslöjanden. Han var en av dom första som lade fram teorierna kring vapenlevarenser. Även andra journalister som Yulia Latinina lägger fram samma teorier. Vilka källor dessa teorier grundar si på är dock oklart. Att ryska journalister hotas behöver dock nödvändigtvis inte innebära att dom har rätt, det räcker med att dom skapar negativ publicitet för Ryssland.
Om nu ryssarna har tömt Arctic Sea på innehåll och fraktat hem det i sina Il-76 borde det väl rimligtvis finnas bilder på överlastningen? En S-300 är inget man direkt gömmer i handbagaget, då den är ca 7 meter lång och vanligtvis transporteras på ett fordon som är över 10 meter långt.
Uppdaterad 09-09-06, 09:40
DN har en bra sammanställning av händelseförloppet under kapningen. En sak som precis slog mig med varför ryssarna kan ha använt Il-76. Dom har helt enkelt inga mindre plan med räckvidd från Kap Verde till Ryssland!
Uppdaterad 09-09-06, 14:35
Nu har även SvD gett sig in i leken. Det intressanta är att historien inte är mer sann bara för att den skrivs överallt. Grunden för dessa spekulationer är en del ryska journalister som hittills inte har producerat några bevis samt en estnisk amiral som spekulerar precis som vi gör. När man forskar i historia gäller det att analysera källan. I detta fall använder alla samma källor. Det krävs mer bevis som t.ex. foton på Arctic Sea när den lastas ur. Det borde inte vara omöjligt om inte ryssarna hellre dumpar lasten nu när dom har kontroll på fartyget.
Det journalisterna borde fundera över just nu är varför inte hela den ursprungliga besättningen inte får köra tillbaka fartyget? Är dom inblandade, eller vill någon att dom inte ska se mer av vad som händer ombord?
Enligt Times så ska dom ha fått bekräftelse på att det fanns vapen ombord.
"Enligt källorna var den verkliga lasten luftvärnsrobotar av typen S-300, en av de mest avancerade i Rysslands arsenal. Robotarna ska ha lastats på fartyget medan det reparerades i Kaliningrad. Mossad, som noga bevakar vapenleveranser till Iran, ska ha tipsat ryska myndigheter om att robotarna hade sålts av ryska exmilitärer med kopplingar till den undre världen."
1983 Aerocenter Trafikflyg/Swedair i Växjö
8 timmar sedan
Om Ryssland vill sälja missiler till någon så gör dom det i alla fall utan sådan historier.....
SvaraRaderaAnonym: Säg inte det. Det finns en anledning till att det finns mer eller mindre obskyra vapenförsäljare som kan agera mellanhand. Länder som vill ha en vit fasad utåt kan inte direkt sälja vapen till andra länder som t.ex. är lagda under en FN sanktion, eller där deras relation med land X skulle påverkas av en försäljning till land Y.
SvaraRaderaAtt historien blev som den blev beror nog mest på att trafiken har pågått ett tag. Det här var nog inte första resan. Ryssarna blev helt enkelt tagna på sängen att deras förahavande nu upptäcktes och försöker nu dölja spåren.
Svenska företag har vid ett antal tillfällen sålt förbjudna produkter (vapen, datorer m.m.) via mellanländer och med hjälp av smuggling, varför skulle Ryssland vara bättre?
Ta datasaab affären som exempel: http://en.wikipedia.org/wiki/Datasaab
Det som talar mot smugglingshistorien imho, är att det är för tillkrånglat.
SvaraRaderaAtt enskilda militärer stulit och sålt S-300 till Iran kan vi nog utesluta på en gång. Ville Ryssland sälja dem, finns inget slutanvändarintyg eller internationell rätt som hindrar dem, som i Datasaab-fallet och inga FN-embargon som med kärnteknologi. Även om USA försöker vidga begreppet massförstörelsevapen till att inkludera robotar, så är det inte svårt att argumentera för att luftvärn är ett defensivt vapen. Ville Ryssland skeppa robotsystem till Iran, varför då lasta timmer ovanpå och tuffa med dem från enklaven Kaliningrad? Det finns en enklare förklaring någonstans (Occams rakkniv), jag har bara inte hittat den än.
Det skulle däremot gå att se ett motiv för israeliska intressen att sprida en sån här historia: 1. Mossads rykte växer, 2. Irans hotfullhet ökar i pressen. Potentiellt en Black Info Ops som försöker utnyttja situationen, eller en konspirationsteori alltså.
Jag tycker hela historien är oändligt intressant. Men kan inte hindra mig själv från att kasta en blick på kartan och notera att kaspiska havet förenar ryssland med iran. Varför ta vägen kaliningrad-finland-algeriet, när det bara är ca ett gotland mellan iran och ryssland via kaspiska havet?
SvaraRaderaIngenjören: Det kan finnas flera olika anledningar.
SvaraRadera- För uppenbart med kortaste vägen
- Vapensystemen som skulle levereras fanns i St Petersburgsområdet
- De som sålde vapnen var inte officiellt anställda av ryska staten
- I denna branch så har man helt enkelt vant sig vid med Maskirovka